Vilken däckfirma hjälper mig montera egna däck på hojen?

Vad händer vid eventuellt fabrikationsfel på däcken tror ni?? vem får pröjsa ett nytt däck om det är monterat på fälg??
Jo den som monterade däcket naturligtvis!! Är det rätt eller fel?? Den som monterar däcket tar per automatik över garantin på däcket vid eventuella fabrikationsfel, när det egentligen borde vara den som sålde däcket från början som är ansvarig för denna typ av hanteringar.
Därav den höga monteringskostnaden/oviljan från däckhandlare att montera sk "internetdäck".
Min motfråga till alla som endast kollar på däckpriset på Internet kollar ni överhuvudtaget med er lokala däcknasare om totalpris på däck?? och när ni sitter framför skärmarna och ser att priset på nätet är nästan halva gentemot det hos nasarn,undrar ni inte vad detta beror på?? (personalen jobbar INTE gratis,lokalen/verkstaden är INTE gratis,maskinparken var INTE heller GRATIS dessa sanningar verkar det som om INGEN tänker på vid köp av internetdäck, men det är vi som får ta hand om skiten när vi vill ha betalt för våra tjänster ska vi jobba gratis eller??)

När ni går ut med polarna på restaurang, "svänger" ni in på Lidel innan och köper köttet, såsen samt krocketterna där för att det är halva priset där med?? Och när ni kommer till restaurangen ber ni då kocken att tillaga medhavda produkter för en hundring??? med ursäkten att han har så dyra råvaror???

Jag kan hålla med om att däckpriserna är höga och livslängden är för kort för priset... MEN vad gämför ni med då?? Vinterbilen eller?? ett litet räkneexempel 1500kg stål 98hk= 15,3kg/hk normalbil, 800kg Formel 1 bil 700hk= 1,1kg/hk, 210kg Plastraket 150hk= 1,4kg/hk. 60000km 1500kg, 800kg 45km, 4500km 210kg. VEM/VILKET fordon ska ha dyrast/bästa/grymmaste däcken???? Citerar Pirelli "POWER IS NOTHING WITHOUT CONTROL"... (PUH FYFAAN vilket j-la ordbajsande).

Gå tillbaka till er själva och tänk er själv in i situationen... först jobba gratis, sen får kunden problem med varan och då ska du pga att du monterat varan betala en ny!!! Nä tänkte väl det, det vill ingen göra. INTE vi heller... Köp alla era däck hos er lokala däcknasare så ska ni se att ni får den service,bemötande och kunskap som ni förtjänar(och betalar för), utan att känna er lurade när ni åker därifrån. Är ni medlem i en klubb, kolla om det är fler som ska köpa nya däck, samla ihop en order på fler däck på så sätt slipper ni fraktkostnader och så kan ni förhandla till er en högre rabattsats eller slipper monteringskostnaden på en eller fler hojjar...:yoparty

näe, ja e inte bitter,, (Robert Gustavsson härmar Tony Rickardsson)

Om det finns firmor som går med på att hantera medhavda internetdäck så kan man väl vända sig till dem? Eller?
Det är ju upp till var och en hur man gör upp affären.

Sedan tror jag ingen däckkrängare tar på sig sådana fel som visar sig vara fabrikationsfel. Hur man nu definierar och utreder fabrikationsfel vet jag inte, men det kanske finns någon praxis att luta sig emot vid sådana bedömningar?

Jag har bestämt mig för att lägga om mina egenköpta däck själv, bara för att slippa ”stå med mössan i hand” inför lokale gummihandlaren och fråga om han skulle kunna tänkas byta.
Jag vet att jag inte kan skylla på någon om jag gör nåt fel. Det är en risk man får väga in när man tar beslut att pula själv.

Last edited:
När ni går ut med polarna på restaurang, "svänger" ni in på Lidel innan och köper köttet, såsen samt krocketterna där för att det är halva priset där med?? Och när ni kommer till restaurangen ber ni då kocken att tillaga medhavda produkter för en hundring??? med ursäkten att han har så dyra råvaror???
Nu tycker jag att du jämför äpplen med päron. Går man ut på restaurang så gör man det för att man kanske vill ha en mysig kväll, eller slippa ha med sig matlåda. Det kan man inte jämföra med att hitta bästa pris på däck till hojen.
Men av nån outgrundlig anledning så blir alla däcksnasare helknasiga så fort det pratas om att köpa billigare däck på nätet. Man hör aldrig detsamma när folk vill köpa billiga hjälmar, ställ osv på nätet... :va Lite sammansvärjning i däcksbranschen kanske?

Nu tycker jag att du jämför äpplen med päron. Går man ut på restaurang så gör man det för att man kanske vill ha en mysig kväll, eller slippa ha med sig matlåda. Det kan man inte jämföra med att hitta bästa pris på däck till hojen.
Men av nån outgrundlig anledning så blir alla däcksnasare helknasiga så fort det pratas om att köpa billigare däck på nätet. Man hör aldrig detsamma när folk vill köpa billiga hjälmar, ställ osv på nätet... :va Lite sammansvärjning i däcksbranschen kanske?

Varför vända sig till nätet för att köpa billiga hjälmar samt ställ ??? Lidel säljer billigast där med.... Jag tycker som många andra själv är bästa dräng, går det att gjöra själv så varför inte??
Det jag inte tycker är juste är att folk gnäller på däckfirmorna som får ta emot allt skitsnack från folk som inte vill betala vad varan kostar PÅMONTERAT OCH KLART..
Min jämförelse med restaurangen som du tycker är att jämföra äpplen och päron är intressant då du tycker att däckkillen som ska montera dina däck INTE har samma rättigheter att ta betalt för sin tjänst som kocken tar för sin... har jag förstått detta rätt???
Du tar ju förtusan med dig råvaran till däckkillen/kocken och tycker att den ena ska minsann få tjäna pengar men inte den andra!!! När blev det fult att ta betalt för sina tjänster?? Arbetar du gratis själv ??? Inte?? varför ska däckbranchen göra det då??
Jag håller med dem som monterar sina internetdäck/däck från kompisar som jobbar med däck, att det är inte svårt (ingen däcknasare har väl sagt att det är svårt??) prova att göra det själva, då kan ingen skylla på någon annan om det blir fel eller vänd er till dom som vill montera era däck för det finns de som fortfarande gör detta hedervärda arbete utan att gnälla MEN han kommer garanterat sluta med detta vid eventuella klagomål där han får betala slutnotan så passa på INNAN det är försent.
Men sluta gnäll på dom som tar betalt för sitt leverne.

Restaurang liknelsen är rolig då man kan spinna vidare på den... Man går ut käkar och super upp 2000kr på en kväll.. men man gnäller när man har kört 4500km med ett flin på läpparna och haft en adrenalinnivå som en treåring i en leksaksaffär på mellandagsrean hela tiden och man har kanske överlevt en highside eller liknande och detta för samma pris !!!!!
Däck håller inte en evighet(jo, det är sant, jag lovar, jag har den kunskapen) skulle dom det skulle du sannorlikt inte överlevt en highside...

köper man en vara på pc-butiken för 5000kr så skall den uppdateras för att funka korrekt för 2000kr det är 40% av nypriset köper man en ny hoj kostar den minst 65000kr och däcken kostar ca4000kr monterat och klart (hos en däcknasare) det motsvarar ca 6,15% av nypriset INTE gratis men något att tänka på... Ännu mer ordbajsande, jag vet, men jag tar illa vid mig när folk talar om för mig att mitt arbete inte är lika mycket värt som någonannans och därefter blir anklagad för kartellbildning/sammansvärjning.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti