Vilken däck, Michelin, Pirelli, Metzler

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Hej, ska köpa nytt bakdäck nu och framdäck blir det nog till hösten, har kört med Shinko 005 nu och är nöjd med torrt grepp, våtgreppet var lite halvkasst och räckvidden... 250mil, not good. Innan dess hade jag metzler, kommer dock inte ihåg vilken modell, det höll väl iaf 300 mil :/

Har funderat på michelin 2CT då den har gott grepp och längre räckvidd, vet dock inte hur pirelli är heller.

kan någon säga sina intryck av fäste kontra livslängd på michelin/pirelli?

Åker i princip bara landsväg, lite för fort, så däcket slits jämt runt om. Funderar på bana i sommar också!

Blandat..

Kör på 2CT nu och upplever det lite halare på bana än Conti sportattac som jag körde förra året.På landsväg märkte jag ingen skillade direkt.. Dunlop är nästa jag testar då jag inte är helt nöjd med Michelin..

Jag kommer skaffa Dunlop - Sportmax Sportsmart nästa byte.

Jag är helnöjd med de Dunlop jag kör just nu.

Hade Pilot Road 2 på min F800S & dessa hade jag kört med i 1400mil när jag sålde hojen , fanns säker några hundra mil på bakdäcket innan det skulle bli olagligt . Mkt nöjd med greppet i både våt & torrt . Skulle jag köpa nya däck idag så skulle jag kolla på Pilot Road 3 som ska ha ännu bättre våt egenskaper

250mil, 300mil? Vad gör du med däcken? Mkt bana lr?

Här är ditt svar.

Om man tittar på TS avatar

D.U.N.L.O.P... Fick möjlighet att testa Dunlop Sportsmart på Gotland ring och blev väldigt positivt överraskad! Riktigt stabila och spårsäkra, grymt fäste och allmänt förtroendeingivande. Har pratat med många som åker med dom och alla är supernöjda med hållbarhet och våtgrepp också. Hade jag kört gata så hade valet varit enkelt ;)

Jag fick ut 1000 mil på Sportsmart. 1500 mil på Roadsmart och Mich. Road 2.
Alla de är utmärkta regndäck. Sportsmart är löjligt kladdigt och skönt.
Kör då ganska lugnt som ni förstår.

Last edited:
Dunlop Sportsmart. Enkelt val. Kanon på gata, bra våtgrepp, går att köra ruskigt fort med på bana (har för mig att de körde (kör?) Superstock 600 i Tyskland på dem), och hållbarheten är klockren.

Jag har inte så väldigt mycket att jämföra med, men har precis bytt från ett Pirelli till Pilot Power CT2 och det var en jädra skillnad, går att ligga på bra i rondellerna :-)

Här är ditt svar.

Om man tittar på TS avatar

Haha, ja när det ändå ska bytas samma dag åker det sista gummit av :-)

Fråga mig inte varför de tar slut så fort, är en hel del aggressiv körning, ligger på bra i kurvorna och motorbromsar, kanske är det sist ända som sliter mest?

Finns bara ett däck!

Dunlop Sportmax Sportsmart.

Riktigt bra livslängd
Grymt fäste på både gata o bana.

Sportsmart är även ett däck där du kan sänka trycket på bana o köra.

Rekommendationer av Fürstenhoff
gata - fram 2.3 bak 2.5
bana - fram 2.1 bak 1.9

Ja har själv testat på gata o bana, med ovan däcktryck och även lite mittemellan... Funkar riktigt bra!

Finns bara ett däck!

Dunlop Sportmax Sportsmart.

Riktigt bra livslängd
Grymt fäste på både gata o bana.

Sportsmart är även ett däck där du kan sänka trycket på bana o köra.

Rekommendationer av Fürstenhoff
gata - fram 2.3 bak 2.5
bana - fram 2.1 bak 1.9

Ja har själv testat på gata o bana, med ovan däcktryck och även lite mittemellan... Funkar riktigt bra!

Hur många mil ungefär?

Bild på dina sulor innan du börnar sönder dem. Du kanske har fel däckstryck eller fjäderinställningar. Det är på tok för få mil på de däcken.

Haha, ja när det ändå ska bytas samma dag åker det sista gummit av :-)

Fråga mig inte varför de tar slut så fort, är en hel del aggressiv körning, ligger på bra i kurvorna och motorbromsar, kanske är det sist ända som sliter mest?

Jag har kört detta Dunlop Sportsmart 4½ dag på Gotland (ca 1.40-tider) varav en dag i regn. sedan vänt på däcket och kört 2 dagar till på Gelleråsen. (ca 1.20-tider)
Med tanke på slitaget så lär det hålla tag till... :tummenupp

Ja just det, när du kör på bana med dessa däcken så SKA du ändra lufttrycket! :mattias

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk1308762935.622457.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1308762935.622457.jpg
    241 KB · Visningar: 225
Last edited:
ja ahr inte kört slut några själv. Dock vet jag dom som kört allt mellan 500-700 mil. De tycker ja e ganska bra :tuttar

Mina har gått ca 100 mil...

Ok, tack. Kanske är något att pröva när jag och ett par polare ska köra lite bana i sommar.

Som gatdäck tycker jag dock det är för lite. Michelin Road2 håller dubbla sträckan och klarade tom av mitt "kyrkkaffetempo" på bana. Har dock en betydligt effektstarkare hoj nu i år och skulle gärna gardera mig med lite mjukare däck om jag ska ut på banan. :banana

Bild på dina sulor innan du börnar sönder dem. Du kanske har fel däckstryck eller fjäderinställningar. Det är på tok för få mil på de däcken.

Har ingen bild på däcket innan men detta var innan jag bytte däck ifjol, då var mönstret helt borta (inte ända ut på kanterna då förstås)

Däcktrycket kör jag på rekommendationerna jag fått här (2,4-2.5 bak).

Fjäderinställningen bak är satt på det hårdaste då jag är 1,98cm och väger 102 kilogram, vet ej om detta är korrekt men jag tyckte att det funkar bäst för mig.

Däckval

Självklara valet för mig: Dunlop Sportsmart om man vill ha bra torr & våtgrepp samtidigt få ut många mil.
Bör räcka till 700-800mil gata & ca 2-3 bandagar.

Inge fel på 2CT men då blir det inte lika många mil.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park