Vilken CTEK-laddare?

jetson

Guest
Jag köpte min CTEK ZAFIR 45 på ClasOlsson för 499:- :tummenupp


"Laddar batterier från 1,2 Ah till 90 Ah. Klarar alla typer av blysyrabatterier såsom öppna, MF, GEL och AGM. Utrustad med köldläge som laddar perfekt under kalla vinterdagar, samma läge klarar även mer krävande AGM-batterier."

Funkar skiten då? Min bara blinkar mellan underhållsladd och den andra lampan, enligt manualen betyder det att batteriet är totalt stekt. Men batteriet är helt nytt bara använt en säsong.

Provade i dec o provade nu för o se om den ville ladda men det ville den inte. Batteriet är ju förmodligen 99% laddat ändå men... man vill ju att den smarta laddaren ska fatta det och säga "batteriet är fulladdat, du behöver inte ladda det" istället för "ditt batteri är stekt och behöver bytas"

Kanske e trasig
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
står ju dock klart och tydligt i beskrivningen

vilket jag tycker låter som en troligare förklaring på att spänningen i ditt batteri började sjunka efter 3 dagar

Kruxet är att beskrivningen inte stämmer med verkligheten.
Vad som händer är att den laddar med 0,8A upp till spänning ca 14,4V.
Därefter går den över till underhållsladdning med ca 0,06A (60mA), kontinuerligt.....
Att spänningen över batteriet sjunker när laddströmmen över batteriet minskar är helt naturligt.
Eftersom spänningen över batteriet kan beskrivas som U yttre= Uinre Volt + I A * Rbatteri Ohm.
Dvs ju högre laddströmmen är dessto högre är den den yttre spänningen.
Så det är inget konstigt att spänningen sjunker till 13,9 Volt när laddströmmen sjunker till 0,06A.
Laddströmmen mätt med en
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-045-49&toc=0
Laddspänningen mätt med två digitala biltema multimetrar kontrollerade mot
UT58B och en
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-043-33&toc=0
Och skillnaderna mellan de olika voltmetrarna är mindre än 0,1V Så vad som hände var att spänningen långsamt började stiga. Helt naturligt eftersom det med svagare ström går att ladda mer i batteriet Uinre ökar.
Men efter 2 dagar 48 timmar var 0,06A 60mA för mycket (batteriet hade då tagit emot ytterligare 48*0,06= 2,9Ah och batteriet började korroderas sönder.

(Tro inte på allt som skrivs. Det är stora skillnader mellan olika blybatterier. Batterier med syra och påfyllning av batterivatten är inte samma sak som Gel och Underhållsfria batterier. Men att skriva om skillnaderna skulle minska försäljningen. För Svenne Svensson inne på Biltema vet inget om skillnaderna.)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Funkar skiten då? Min bara blinkar mellan underhållsladd och den andra lampan, enligt manualen betyder det att batteriet är totalt stekt. Men batteriet är helt nytt bara använt en säsong.

Kanske e trasig

Så gjorde mina också. Men batterierna mäter upp 100+% av angivet CCA. Jag bedömer att det är laddaren som är totalt stekt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kruxet är att beskrivningen inte stämmer med verkligheten.

Men efter 2 dagar 48 timmar var 0,06A 60mA för mycket (batteriet hade då tagit emot ytterligare 48*0,06= 2,9Ah och batteriet började korroderas sönder.

(Tro inte på allt som skrivs. Det är stora skillnader mellan olika blybatterier. Batterier med syra och påfyllning av batterivatten är inte samma sak som Gel och Underhållsfria batterier. Men att skriva om skillnaderna skulle minska försäljningen. För Svenne Svensson inne på Biltema vet inget om skillnaderna.)

Bly/syra om det är "underhållsfritt" eller påfyllningsbart är samma konstruktion. AGM och Gel är andra saker däremot.

Avseende din laddningsuträkning har du rätt i teorin men missar att alla batteri har en självurladdning. Ett vanligt bly/syra (underhållsfritt eller ej!) har ca 0.5% självurladdning per dag.

Detta ger att ett vanligt mc-batteri laddar ur ca 0,05Ah/dygn. Laddar man med 0.06A kommer man överladda batteriet, förgasa vätskan och skapa korrosion på blyplattorna i långa loppet, ja. Låt inte laddaren stå på "alltid" om den inte är liten nog. Ladda upp. låt stå ett par månader och ladda sen igen. Håller betydligt bättre.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fettsnok skriver
Detta ger att ett vanligt mc-batteri laddar ur ca 0,05Ah/dygn
Ligger nära mina mätningar på Biltemas Underhållsfria batterier som gett en självurladdning på ca 0,025Ah/dygn.
Motsvarande ca 1mA kontinuerligt.
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Tips är att kolla mekonomen. De verkar ha schyssta priser på CTEK:s sortiment.
Köpte själv en 0,8 precis. Med mekonomenkort gav jag 460kr.

Något som också ska tilläggas ang CTEK är deras support. Jag försökte hitta en adapter till de nya kontakterna eftersom jag också har en XS3600 med den gamla, vita kontakten. Mailade CTEK och hörde och de skickade ner en adapter kostnadsfritt :tummenupp
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Polarversionen verkar intressant. Det blir kanske att jag väljer den. Dels för att det är bra att ha en laddare som också kan fixa bilbatteriet och att den ju då tydligen har en recondfunktion för mc-batterier.

Jag har en Polar och frågade Ctek om recond läget kan användas för alla batterier.
Svaret var att det är bara för de batterier där syran inte är bunden då de vill åstadkomma bubbling för att blanda upp syra med vattnet om de två har separerat.
De flesta nyare hojar idag har väl AGM batterier så där ska man inte använda recond läget.
Lite blåst kände jag mig allt för det var huvudanledningen till att jag köpte just polaren.
 

Spjutskakaren

Medlem
Gick med
11 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
FZS 600 - 00
Jag har en Polar och frågade Ctek om recond läget kan användas för alla batterier.
Svaret var att det är bara för de batterier där syran inte är bunden då de vill åstadkomma bubbling för att blanda upp syra med vattnet om de två har separerat.
De flesta nyare hojar idag har väl AGM batterier så där ska man inte använda recond läget.
Lite blåst kände jag mig allt för det var huvudanledningen till att jag köpte just polaren.
Nu köpte jag inte Polaren, men det är ju trist att höra. Kanske dags för CTEK att ta fram en dedikerad mc-laddare?
 

mungajanne

Låg fart gör ont!!!
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Suzuki GSR 600 -08, Suzuki GSX400-82, HUSQVARNA Mod. 24 1946
Den funkar helt perfekt.
Jag har testat på alla tre hojarna o motardens gamla batteri djupurladdade jag bara för att se hur laddaren reagerade och det var inga problem.

Funkar skiten då? Min bara blinkar mellan underhållsladd och den andra lampan, enligt manualen betyder det att batteriet är totalt stekt. Men batteriet är helt nytt bara använt en säsong.

Provade i dec o provade nu för o se om den ville ladda men det ville den inte. Batteriet är ju förmodligen 99% laddat ändå men... man vill ju att den smarta laddaren ska fatta det och säga "batteriet är fulladdat, du behöver inte ladda det" istället för "ditt batteri är stekt och behöver bytas"

Kanske e trasig
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu köpte jag inte Polaren, men det är ju trist att höra. Kanske dags för CTEK att ta fram en dedikerad mc-laddare?

Fast dom flesta hojar har nog vanliga våtbatterier, och det finns ingen känd möjlighet att rekonditionera batterier med bunden syra, så det är väl bättre att dom levererar en laddare som kan rekonditionera våtbatterier och ladda alla typer?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top