Vilken cross?

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Tjenis, är helt körd på hoj och skulle vilja testa lite skogs/gruskörning... :yoparty
Har tittat lite på olika crossar men vet inte vad som är bra/anus...:confused:
Vilken cross skulle DU välja för 10-20k? Skriv även varför!

Yamaha Yz för den går så jävla gött.. :yoparty

2takt då såklart!

En 250 2t så ny och fräch jag får för dom 20k.
Märke skulle jag inte bry mig sålänge det är någon av jappsarna, med undantag för ktm.

Köpte min första cross för ett par veckor sedan. Det som vägde tyngst för mig var att jag ville ha en bra handlare/verkstad i närheten. Dels för att crossar har en tendens att gå sönder ganska ofta, men främst för att jag é kass på att mecka och vill ha ett bra ställe att vända mig till.

Flyttar till Gävle nästa vecka och har fått väldigt positiva vibbar från Motorhuset i Valbo, det gjorde att jag siktade in mig på Yamaha, Kawasaki eller KTM.

Ville ha en så ny 250 2-takt som möjligt föt max 25 000:-, efter drygt en månad hittade jag en KTM 250SX -02 för 22 000:- i Hudiksvall. Ringde och prutade ner den till 19 000:- på villkoret att jag skulle hämta den dagen därpå.

Killen jag köpte den av verkade inte riktigt ha full koll på vilken årsmodell det var på den, men den såg fin ut så det va bara att slå till.
Ringde till KTM efter några dagar och kollade årsmodell på crossen med hjälp av ramnummret, det visade sig vara en -03 :D

Har tyvärr inte hunnit köra nånting med den än pga jobb och husköp, men den som väntar på nått gott... :)

Bifogat

• crossen 1.jpg
    crossen 1.jpg
    137.3 KB · Visningar: 66
  • crossen 2.jpg
    crossen 2.jpg
    113.4 KB · Visningar: 53
Last edited:
Om jag inte hade så mycket pengar skulle jag satsa på en 2-taktare. Detta eftersom de är billigare i inköp (dvs du får en nyare/finare för pengarna) men framförallt eftersom de är billigare att äga.
Man ska inte underskatta att 125or är roliga att köra, speciellt ibörjan är det roligare med en lätthanterlig hoj med "lagom" effekt. Men även för en erfaren hojåkare är 125or roliga.
En 250 är tyngre och effekten är mer "vild" vilket gör att en del (läs: de flesta) nybörjare kör sämre och inte har lika roligt. En 250 kan ev vara längre. Men hojar i den prisklassen tappar inget direkt i värde så du kan sälja och köpa igen om det inte passar.
Det finns idag inget direkt dåligt fabrikat, iaf om du håller dig till 2K hojar. Det som är VIKTIGT är hur den är skött och körd!! Så kolla upp det nogrant när du ska köpa hojen!!!
Lycka till!

Tack för alla tips, en 250cc 2takts japan ca 00 års modell verkar vara rimlig... Ska förskaffa mig så fort lite klirr kommer:yoparty

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back