Vilken Cross tycker du att jag ska köpa?

toreld

Humm..!!
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Yamaha YZ 250
Hej!

Hade tänkt att köpa mig en cross o leka med i sommar.. kört en del cross när jag var liten, men inget på senare tid. bor på landet så det blir skogs och grusvägskörning. har dock en bana oxå men det är inte så stora hopp. hade tänkt mig nått i stil med 250cc klassen. men jag bryr mig inte så mycket om hur den ser ut. bara den är bra i motorn o klarar gå på bakhjul så är jag nöjd. Hade tänkt mig nått i prisklass upp till ca 15 000.. har ni några tips till mig?

Tack på förhand!

En 250 2t bukar vara billigast att hålla liv i.Köp den fräschaste du hittar,fabrikat spelar mindre roll.Med en 2t kan du åka bakhjul till du får soppatorsk utan att motorn tar skada.

jo, det får nog bli en 2t.. enklare så då jag är lite grön på området oxå.. lättare att mecka med.. vad är bäst att köpa.. nån i början av -90 för 10 000.. eller lägga till 5 000 och få en -97 eller nått sånt.. är de samma pris på reservdelar på alla fabrikat eller är det någon som är billigare?

Tack!!

Köp så ny du har råd med.Det blir inte billigare att hålla liv i en riktigt gammal hoj,bara svårt att få tag på delar.15k borde du få en 98-99 för åtminstone.

okej.. funderade även på 125cc... men det blir kanske för tråkigt i längden eller?

Håller med de andra. Satsa på en så fräsch -97:a och uppåt som möjligt. Hade senast själv en Honda 250 -99 och var mycket nöjd med den. Kör man mycket enduro så kan den ibland kännas lite väl vass när man börjar bli lite trötter i armarna :) Märke spelar nog mindre roll, titta mer på hur den är skött.
Lycka till!

fint det.. en 250 2t blir det..

dock vet jag inte vilken jag ska välja.. har det lite snålt med pengar oxå.
Här är några som jag skulle kunna tänka mig och är inom räckhåll.. smärtgränsen går nästan vid 15 000 för mig, men jag vet inte hur mkt man kan pruta ner hojarna? tack på förhand!

http://www.blocket.se/vi/11867344.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/12459290.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/12527106.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/12478735.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/12093118.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/12112185.htm?ca=15_s

jag har kört massor med olika 250 2-taktare från 80 och 90 tal och jag tycker att honda cr 250 är överlägsen dom andra i chassit när man kör på banan samt att den är klart lättmekad. Smarta lösningar och så. Köp inte en hoj från allt för tidigt 90 tal för dom krånglar oftast väldigt mycket. Jag och mina kompisar har ägt säkert tio 250 från årsmodell 87 till 92. Allt går sönder på dom hela tiden.

jag har kört massor med olika 250 2-taktare från 80 och 90 tal och jag tycker att honda cr 250 är överlägsen dom andra i chassit när man kör på banan samt att den är klart lättmekad. Smarta lösningar och så. Köp inte en hoj från allt för tidigt 90 tal för dom krånglar oftast väldigt mycket. Jag och mina kompisar har ägt säkert tio 250 från årsmodell 87 till 92. Allt går sönder på dom hela tiden.

Edit: Sen när det gäller att få upp den på bakhjulet så fick jag till och med upp min yamaha 250 2-takts årsmodell 88 på bakhjulet på bara gas på femmans växel genom att slå av och på och rycka i styret och jag är ingen bakhjulskung så bakhjulskörningen kommer du inte ha några problem med.

Last edited:
bra tråd detta, funderar också på att börja köra kross, Dom håller på o bygger en bana här i västervik o ska snart vara klara med den:yoparty

Vet heller inte riktigt vad jag ska satsa på. tror jag vill lägga ungefär en 25-35 tusen. men frågan är som sagt 250 2, eller 250 4.

Tolf

bra tråd detta, funderar också på att börja köra kross, Dom håller på o bygger en bana här i västervik o ska snart vara klara med den:yoparty

Vet heller inte riktigt vad jag ska satsa på. tror jag vill lägga ungefär en 25-35 tusen. men frågan är som sagt 250 2, eller 250 4.

Tolf

Jag har kört båda varianterna. Det är ju väldigt mycket mer effekt i en 250 2-takt. Dom ligger nästan på 60hk om du köper en honda tex för 20.000+. En 250 fyrtakt ligger på 40hk. Du lär dock va snabbare runt banan med fyrtaktaren för det är lättare att dosera gaspådraget rätt i kurvorna med en sån. Nackdelen med fyrtakts 250 är väl att dom inte verkar hålla speciellt bra i motorerna. Vad jag har hört när jag snackat med folk i depån så verkar 250 fyrtaktare rasa lite titt som tätt.

Jag undrar hur gasgas är? deras EC 250 2t.. är den nått att ha? de är ju spanska.. är de japanska hojarna bättre? tacksam för snabbt svar, då köpe kanske ser imorrn!

min bror hade en gasgas 250 2-takt årsmodell 98. den funkade bra. enda problemet med den var att det var ganska svårt att få tag på reservdelar ibland. kan va lite jobbigt för saker och ting går ju sönder rätt ofta endå på crossar

OJOJ, sukan såg grymt fräsch ut! Det där med prutmån har jag läst att ska vara cirka 10%, så du kanske kan få ner den där 1700 då om säljaren är snäll!

Jag kör, som synes, en Honda 250 2t -98... Det jag har bytt på den är länkagelager, luftfilter samt motorolja.. Sen har jag bara tutat och kört som själva fasen! Har några stygga bucklor i kröken, men det verkar inte direkt påverka effekten nämnvärt. kan dock inte göra det där med gassläpp-gaspådrag + ryck i styret för att slanga på femma, men det kan ju sitta i mig också. Gasres utan några som helst hjälpaktioner har jag fått på fyra. Mycket fin hoj! Har dock inget att jämföra med i övrigt, farsgubben kör KTM 520SX -01. Jag är sugen på att byta upp mig till en sån, pga att den är mer lättkörd än vad min cykel är. Kan ju vara bara inställningar på fjädringskomponenter det också, men som sagt. Den stora fyrtaktaren ger dessutom möjlighet att (med min förmåga att köra) ligga på tvåa runt precis hela banan om jag så vill. Behöver inte röra växelpeten. Det var som att köra limousine runt banan med hans, och när jag satte mig på min igen var det återigen den nervösa ormen som ville gå med framhjulet i vartenda spår som fanns.
Men summa sumarum: en 250 2t är en jäkligt bra hoj för "nybörjare/halvvana åkare", och min Honda har då för mig fungerat bra. Vad gäller märke tror jag itne det spelar någon roll, alla saker går sönder förr eller senare. Så handla, bli nöjd, fastna och sluta aldrig åka hoj!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D