Vilken cross till 9åring?

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Nej
Hoj
Braaaaap
Syrrans pöjk fyller 9 nu i vår. Funderar på att köpa en cross till honom.

Han har tidigare haft en kina 50cc (skrotad) samt har nu en 200cc 4hjuling.

Vilken storlek är lagom? Räcker en 50cc halvautomat eller ska det vara en 80cc med växlar. Kan man köpa en 125cc kina och strypa ner den? Ska man satsa på kvalitet lika med känd japansk tillverkare eller räcker det med en kinakopia?

Han kör hemma på gården samt i skogen. Inte på bana.
 
80cc med växlar tycker jag! Går ju altid att strypa den lite genom förgasaren så att han inte kan dra full gas. Tycker det är bättre att han lär sig att växla och om han nu haft en 50cc innan så kan han nog köra bra nog.
Mina 13 öre...
 
Köpte en 110 cc fiddy till grabben när han var 6-7... Bytte till en Orion 125 när han var 9-10. De är så snälla i effekten så har han kört 200 cc fyrhjuling innan så kommer han trivas på en sån.
Förutsättningen är nog att man skruvar lite själv... Motorerna verkar hålla..(har haft Lifan) , men chassit är klent o man behöver förstärka fotpinnar o lite annat. Men till gårdskörning duger den bra...o även i skogen. Samma körning som min grabb.....
 
Min pojk är 9 år och han kör en kawasaki 65cc -03 med 6 växlar.
Dom går som satan men det är inga problem för honom att köra den. Har även haft 2 kina hojjar, en 80cc och en 125cc men det är så fruktansvärt hårda dämpare så det var svårt att få grepp med dom. Jag rekomenderar en 65cc av japanskt märke.
 
Det är en 9-åring vi pratar om. Lättkört är skitviktigt för att de ska ha nöje av den, och "toppig" motorkaraktär kan nästan skrämma ett litet "glin".

Alltså - maxeffekten är en sak, men ännu viktigare är att den är något så när "snäll" i motorn, alltså har en flack effektkurva. Fyrtaktare på maximalt 125cc är att rekommendera.

Rekommenderar japanskt om det är seriöst. För gårdskörning kan du lika gärna köpa kinesiskt.
 
Det är ju rätt stor skillnad på om grabben kommer att träna och tävla på bana, eller om det handlar om offroadlek hemmavid. I det första fallet har jag inga förslag, men i det senare fallet rekommenderar jag tveklöst XR80 eller XR100. Mer än tillräckligt kul för en 9-åring, lättkörda och mer eller mindre oförstörbara vilket inte minst är skönt för farsan... :D (vi har en XR80 i familjen, funkar perfekt som skojhoj till en normalstor 11-åring även om det gärna kunde varit 20 cc till)
 
Absolut inte mindre än 80cc... ifall du inte vill göra han besviken då vill säga... Fick min första 50cc när jag fyllde 5, sen fick jag en 80 när jag fyllde 9.. och då var jag ändå den som hade sämst hoj... dom andra 9- 10 åringarna hade 125 och 250...
Har fixat en 50cc som står i garaget och väntar på att systerdottern ska lära sig lite vett så hon kan börja köra, 13 månader gammal än men de ska börjas i tid..=)
 
Absolut inte mindre än 80cc... ifall du inte vill göra han besviken då vill säga... Fick min första 50cc när jag fyllde 5, sen fick jag en 80 när jag fyllde 9.. och då var jag ändå den som hade sämst hoj... dom andra 9- 10 åringarna hade 125 och 250...
Har fixat en 50cc som står i garaget och väntar på att systerdottern ska lära sig lite vett så hon kan börja köra, 13 månader gammal än men de ska börjas i tid..=)

9 år och en 250:skrämd
 
Satsa på en ktm eller någon av de stora japanska märkerna i 65-80cc klassen, har kört sådan körning som beskrivs hela livet och har lärt mig att med reserv delar och hållbarhet så är dom kända märkena bäst.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top