Vilken CO2-väst?

Per B

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Jag har tänkt investera i en CO2-väst (eller "air vest"). Nån som har bra koll på utbudet? T ex MC-boden säljer Helite Airvest, och sen finns det ju en som heter "Spidi Neck". Den sistnämnda verkar vara mer fokuserad på att skydda nacken, medans Helite satsar på hela kroppen. För mig känns det viktigast med riktigt bra skydd för nacken dock efter jag ändå kommer att ha en skyddsjacka under. Och vad gäller skydd för nacken handlar det ju dels om att skydda den mot slag, men åtminstone Spidi Neck trycker ju upp mot hjälmen vid en olycka, och stabiliserar ju då nacken.

Nån som har några åsikter om vad man ska satsa på?

Tack på förhand!
/Per
 
Lyssnar man på det här testet har Spidi Neck två uppgifter:
Skydda nacken
Skydda nyckelbenen (collarbone)
vilket inte förvånar mig eftersom jag länge misstänkt att många knäckta nyckelben har knäckts av slag från Integralhjälmen i samband med vurpa
https://www.youtube.com/watch?v=EXn-VGMO1wo
Den andra västen Helite Air Vest är en av otaliga Air Vest's (Air Vest är givetvis också en produkt från ett företag)
https://www.youtube.com/watch?v=iaRUSZTOwZw
Googlar du på equestrian vest air
bara poppar det upp länkar. För den här utrustningen har slagit igenom hos ryttare..
https://en.wikipedia.org/wiki/Air_bag_vest
http://www.treehouseonline.co.uk/product_list/83?gclid=CNHTrrLUrMYCFYYfwwodODwLKA
Och Youtube kör den ena testfilmen efter den andra, det räcker med att börja med
https://www.youtube.com/watch?v=EXn-VGMO1wo
 
Last edited:
De blir nog att jag satsar på en Helite Airnest Classic, utöver att mer av överkroppen så finns det också i flera trevliga färger. :)

Öppna PDF:en för att se översikt över vad som skyddas av Helite Airnest:
View attachment helite_airnest.pdf

Färgalternativen (orange saknas med finns). Gäller endast Airnest Classic, inte Turtle
panel couleur.jpg
 
Varför behöver du en airbag på kroppen för 6000 kr? Vad har du i övrigt för skydd?

Spar pengarna och uppgradera ER5:an till en hoj med ABS istället?
Har du bästa skinnstället för dig?
Har du bröstplatta?
Har du bästa hjälmen för dig?

Jag personligen skulle lägga pengarna på det innan jag tittade åt en air vest.
 
Last edited:
Varför behöver du en airbag på kroppen för 6000 kr? Vad har du i övrigt för skydd?

Spar pengarna och uppgradera ER5:an till en hoj med ABS istället?
Har du bästa skinnstället för dig?
Har du bröstplatta?
Har du bästa hjälmen för dig?

Jag personligen skulle lägga pengarna på det innan jag tittade åt en air vest.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Inte så lätt alltid som noob att veta vilken ända man ska börja i.
 
Var och en får själv välja hur mycket skydd man har på sig. Vissa kör med en icke godkänd hjälm som enda skydd, medans jag vill ha en CO2-väst. Punkt! :)

Nu blev det till slut att jag satsade på en Spidi Neck DPS-1 för 3200 kr från motoin.de. Jag prioriterade bästa skyddet för nacken istället för ett lite mer allsidigt överkroppsskydd som Helite Airnest har.
 
Jag liksom många av mina polare kör med Spidis Neck Vest, den skyddar just nacken vid en krasch och stabiliserar upp ditt huvud. Detta är grymt bra så att huvudet inte far omkring som en flipper kula vid krasch, kan orsaka framtida problem som whiplash m.m.

En polare till mig har klippkort på CO2 patroner efter ett antal krascher och han har alltid klarat nacken bra.

Däremot så skyddar inte Spidi västen för nyckelbens brott, det fick samma polare erfara på Gotland Ring nu i veckan!!

Köpte en annan väst till min grabb, en Hit Air RS-1, dyrare väst men med mer omfattande skydd. Den har inte testats live än så länge vilket jag är glad för. Dessa västar säljs av Joytime.se :tummenupp
 
Vem säljer dessa i Stockholmsområdet?

Mvh,
Ingvar
 
Ja i första hand men även den andra är intressant.

Mvh,
Ingvar
 
Hej,

Spidivästen som tas upp här har patronen på bröstet medans RS-1 västen som Hit-Air har, anpassad för sporthojar och då bankörning, har placerat CO2 patronen på ryggen för att inte vara ivägen eller repa tanken. Förutom att skydda nacken så skyddar RS-1 västen även runt revbenen vilket reducerar möjlig skada från att armbågen slår in.

Hit-Air har även den enklare varianten med enbart ett nackskydd som blåses upp.

Det finns även airbag västar för gatkörning i olika färger och utförande.

Se airbag västen som ett komplement till övrig skyddsutrustning, inte istället för.
Bilens säkerhetsbälte och airbagen är en bra jämförelse.

Lättast är att titta in på joytime.se.

Mvh

Max & Martina
joytime.se

Hör gärna av er om ni har några funderingar eller andra frågor.
max@joytime.se
martina@joytime.se
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top