Vilken biltemaolja i CBR 600 -87?

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
Tänkte börja köra med biltemas olja i hojen.

Går det bra att använda biltemas helyntetiska racingolja eller ska jag köra med deras delsyntet?
När jag köpte olja på Shell sa han i kassan att den helsyntetiska är för tunn och därmed inte skulle smörja tillräckligt. Låter som hittepå.

Köp den billigaste, det hade jag gjort:tummenupp
Vill du ha delsyntet så köp deras mineral och helsyntet och blanda själv:)

Den biltemaolja som är polulär hos sporthojjare är just den helsyntetiska racingoljan. Det är en 15W40-olja och eftersom den är helsyntetisk så är den mycket viskositetsstabil. Vad försäljaren menade med "för tunn" vet jag inte, den är ju inte tunnare än andra oljor med samma viskositet menar jag. Däremot skulle den tex vara för tunn att hälla i min hoj, men det beror ju på att den ska ha en 25W50-olja. Kolla vad din hoj ska ha för viskositet.

Mvh
J

Last edited:
Den biltemaolja som är polulär hos sporthojjare är just den helsyntetiska racingoljan. Det är en 15W40-olja och eftersom den är helsyntetisk så är den mycket viskositetsstabil

Deras MC-olja 15W–40 (http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1684&iItemId=82866). Nu såg jag att det inte står delsyntet så det lär väl vara en ren mineralolja.
I så fall är det väl inte så mycket till val för då finns det bara racingoljan kvar.

Tänkte köpa med en magnetisk oljeplugg också. Vilken är magnetisk av biltemas montro? http://www.biltema.se/carparts/carparts_c.asp?iSecId=1554

Vilken dimension är det på min CBR:s oljeplugg?

Deras MC-olja 15W–40 (http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1684&iItemId=82866). Nu såg jag att det inte står delsyntet så det lär väl vara en ren mineralolja.
I så fall är det väl inte så mycket till val för då finns det bara racingoljan kvar.

Tänkte köpa med en magnetisk oljeplugg också. Vilken är magnetisk av biltemas montro? http://www.biltema.se/carparts/carparts_c.asp?iSecId=1554

Vilken dimension är det på min CBR:s oljeplugg?

Ja jag tycker att du ska satsa på racingoljan, den har större marginaler och är testad av så många på båda bana och gata.

Vad du har för dimension på din oljeplugg vet jag inte. Men det är garanterat en metrisk fingänga, tex M12X1.25, eller M18X1.25 osv. Mät diametern eller änne bättre ta med den befintliga pluggen plus ett skjutmått till Biltema och se om du kan hitta en magnetplugg med samma gänga och som inte sticker in för långt i motorn.

Ja jag tycker att du ska satsa på racingoljan, den har större marginaler och är testad av så många på båda bana och gata.

Vad du har för dimension på din oljeplugg vet jag inte. Men det är garanterat en metrisk fingänga, tex M12X1.25, eller M18X1.25 osv. Mät diametern eller änne bättre ta med den befintliga pluggen plus ett skjutmått till Biltema och se om du kan hitta en magnetplugg med samma gänga och som inte sticker in för långt i motorn.

M12 var det. Kör på racingoljan eftersom den ändå är 30 kr billigare per liter än delsynteten jag kör nu.
Hoppas jag lyckas ta en oljeplugg som inte är för lång. Tänkte ta hojen till biltema och tillbaka så oljan rinner ur lättare.

Har en del gammal bromsvätska, gaffelolja och snart motorolja som ståri garaget. Var kan man lämna in denna förutom på farligt avfalldelen på återvinningen? Den är långt bort och orkar inte cykla dit. :gnissla

Har en del gammal bromsvätska, gaffelolja och snart motorolja som ståri garaget. Var kan man lämna in denna förutom på farligt avfalldelen på återvinningen? Den är långt bort och orkar inte cykla dit. :gnissla

Gå in på närmaste macks GDS-hall och häll det i deras "slasktratt" de har alltid uppsamlingskärl eller hoar där man häller spillolja.
De är skyldiga att ta emot det dessutom, även om du inte handlat där.

Häll ut skiten i närmaste dike i skogen,det är ändå inget jämfört med Polska kolkraftverk.:tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN