Vilken bil skall jag kika efter...

BMW är absolut ingen vinterbil. Antisladden slår in direkt man passerar en snösträng tex... Farligt. I snö...haha. Grannen kom inte ens av garageinfarten med sin nya BMW 520d utan fick ta hjälp av bogsering. Nya vinterdäck. Anti-allting. På vinterväglag gäller fysiska lagar = framhjulsdrift.
 
Så, jag fxade till det åt dig :tummenupp

En sanning med viss modifikation: En Saab är tex stabilare på vinterväglag än en fyrhjulsdriven BMW (Vilket faktiskt testades av någon motortidning för några år sedan). "Sportiga" svängegenskaper är av ondo vintertid, men är förstås trevligt på kurviga släta asfaltsvägar i Spanien/Frankrike, där provkörningarna ofta förläggs. Av någon anledning...
Stabilast av alla är Citroën DS och CX, men jag gissar att de ligger utanför TS intresseområde.

OnTopic: Honda håller mycket hög kvalitet och hittills har jag stött på väldigt få som varit missnöjda med sitt köp av en Honda (eller Subaru).
 
OnTopic: Honda håller mycket hög kvalitet och hittills har jag stött på väldigt få som varit missnöjda med sitt köp av en Honda (eller Subaru).


Subaru på vinterväglag är delad etta med audi/alfa Torsen. (Ja, du läste rätt. Alfa 159/Brera Q4 har Torsen)

Väldigt lite komplicerade fel på Honda /Subaru.
Normala slitdelar, knappt några typfel.
 
Vet du vad du pratar om?
Jag haft många Saabar, men kör Bmw nu. BMW är en kass vinterbil!!!

Det har jag aldrig upplevt. Saaben är en sjukt dålig vinterbil. Den tar sig fram ganska bra för att vara fwd men är dåligt viktbalanserad så att den vill gärna fortsätta rakt fram vid provocering. Nu pratar vi mindre vägar där det svänger. På motorväg osv går de ganska bra upp till 15k mil, sen är bakvagnen slut och den vill åka överallt när det är halt.
Men nu syftade jag på det TS snackade om i fjällen, där man inte kör speciellt fort när det är mycket snö. Där tar man sig fram riktigt bra med en modern Bmw, jag vet inte hur du kör för att uppleva annat direkt :va
Gamla Bmw's kan jag inte uttala mig om direkt, den äldsta jag har kört är en 02:a och det var sommartid.
 
Det har jag aldrig upplevt. Saaben är en sjukt dålig vinterbil. Den tar sig fram ganska bra för att vara fwd men är dåligt viktbalanserad så att den vill gärna fortsätta rakt fram vid provocering. Nu pratar vi mindre vägar där det svänger. På motorväg osv går de ganska bra upp till 15k mil, sen är bakvagnen slut och den vill åka överallt när det är halt.
Men nu syftade jag på det TS snackade om i fjällen, där man inte kör speciellt fort när det är mycket snö. Där tar man sig fram riktigt bra med en modern Bmw, jag vet inte hur du kör för att uppleva annat direkt :va
Gamla Bmw's kan jag inte uttala mig om direkt, den äldsta jag har kört är en 02:a och det var sommartid.

Snart påstår du väl att Volvo 740 är en bra vinterbil ...:crash
Jag vet inte vad du har för referenser, men det är något som inte stämmer ....
 
Vet du vad du pratar om?
Jag haft många Saabar, men kör Bmw nu. BMW är en kass vinterbil!!!

Så länge man har en gammal med riktig diffspärr sopar den banan med det mesta moderna framhjulsdrivna som bara tuggar bromsar när det är halt. Nyare än '95 får man tyvärr rikta in sig på M divisionen för att få den.
Antispinn system har kommit en bra bit på sista tiden, och de nyare är bättre, men har inte kört ett system äldre än 2010 som kan mäta sig med att faktiskt ha GREPP.

Gäller det att åka mycket stad och småvägar hade jag gått på en ännu mindre bil, typ polo gti eller R. Mycket roligare än en bil i golfstorlek, och polon har för sin storlek fortfarande bra komfort & ljudisolering.
Har inte provat en, men är också lite kåt på en mito QV av någon anledning, knappast lika förfinad som folkan, men du lär ju nästan få en flång ny i budget? Jag hade tatt en på provtur jag.

Motorväg & större vägar hade jag kollat på en BMW M, med risk att de blir lite till åren inom budget, men inte kört nått annat som slaktar kilometer på det viset.
 
Jag funderar lite på någon liknande bil. Men hur är det med partikelfilter på BMW behöver dom bytas vid något visst miltal? Eller håller dom?
Är det något annat som brukar strula som man ska titta efter?
 
Jag funderar lite på någon liknande bil. Men hur är det med partikelfilter på BMW behöver dom bytas vid något visst miltal? Eller håller dom?
Är det något annat som brukar strula som man ska titta efter?

Tidigare modeller hade fasta intervall, men de kan både hålla kortare eller längre. Allt beror på körsätt. Senare modeller varnar efter behov och samma sak där. Det beror på.
Många har gjort rent sina gamla filter med gott resultat.
Fast sträcka om 20000mil är det på tidiga modeller.
 
Helt otroligt att ingen sagt V40 med D4 motorn :S
Helt klart en riktigt rolig bil och bränslesnål om man pendlar.
 
Första bilen jag kommer att tänka på är den här.
Smidig, ekonomisk, pålitlig och diskret..

exc-limki-1.jpg
 
FWD är som att bli bogserad... =P

"Rak 6:a, manuell låda i mitten och drivning bak är sida 1, kapitel 1 i den petrosexuella handboken." -Jeremy Clarkson

:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top