Vilken bil-laddare till min actionkamera ?.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Har en action kamera med ett laddningsbart 3.7 Volts batteri som jag brukar hänga på hojen då och då och som i sin tur laddas via datorns usb uttag.Vill nu kunna ladda den med en såkallad cigarettuttagsladdare (långt ord det där) och blir inte klok på vad som gäller när all laddningsström tydligen mäts i ampere.Har sett att Biltema mfl säljer dessa laddare som har en normalt 2.0 usb ingång men är klart osäker på vad som gäller i själva ladningsströmmen så att batteriet inte omvandlas till en svarm smet.Någon som kan förklara för en icke elkunnig i området.

Kameran slår själv ifrån när batteriet är fulladdat så innebär då detta att jag kan koppla till en laddare som ger max 5 Volt och t ex 2.1 Ampere !?.

Last edited:
laddnings ström brukar vara mellan 0.5-2.5 ampere i cigg usb laddare och ca 5 volt spänning.

i datorns usb port har du 5 volt spänning +- 0.25 volt och UPPTILL 500 milliampere = 0.5 ampere.

skulle jag köpa en laddare till din kamera så skulle jag köpa av riktigt märke och inte biltema eller andra lågpris. finns risk för att 12 volt spänning kan "läcka igenom" till 5 volt sidan på grund av den billigare och kanske inte riktigt pålitliga elektroniken. men framförallt så läs specifikationen på den du tänker köpa så den laddar 500mA = 0.5 ampere och ej mer.

sitter en 5V spänningsregulator i för ca 5kr omgiven av lite plats och en usb port. Tvivlar på om det spelar nån större roll om de säljs för 50 eller 200kr i handeln ;)

Sen är Ampere som är märkt på max va de klarar att leverera utan att gå sönder. Som Q-ball ar lite inne på finns det en standard för USB portar på PC som säger att en apparat får dra max 500mA från porten för att inte skada moderkortet, men de flesta moderkort idag klarar att leverera mer än så.

Hursomhelst, Laddkretsen i din kamera är det som bestämmer hur mycket kräm den laddar med, inte grunkan du kopplar in den i. Spelar därför ingen roll om det står 1A eller 10A på din usb omvandlare

Tackar som allra vänligast för svaren när jag förmodligen lärt mig något nytt i ämnet. :Bugar :crash

Köp cigguttag, där finns ingen risk för strömuttag då inget är inkopplat, så är ej fallet med usb uttag, de flesta "läcker" pga spänningsomvandlaren och vid långa uppehåll kan en sådan till slut dra ur batteriet. Dessutom ärgar kontakter med tiden, de är inte upfunna för utomhusbruk, så det är bra att ha usbadaptern lös.

Vissa cig.adapters har egen säkring, det vill du ha. De är oftast på 5A. Usbadaptern vill du ha på 2A, det är vad moderna telefoner kräver i vissa fall. Du kan aldrig få för mycket ström, enheterna tar ju vad de behöver.

På Louis.EU finns ett bra uttag med rejält lång kabel för under 200. På Kjell.Com finns mängder med adapters, du vill ha en så låg/kort som möjligt så att den inte sticker ut för mycket.

Last edited:
Om det är en microusb-kontakt finns det en spec i usb-protokollet för förhandling om hur stort strömuttag som får göras.
Vissa apparater skiter helt i förhandling, andra drar max 500mA ifall de inte får svar oavsett vad laddaren är märkt med och vissa laddar inte alls. Exempel på de sistnämnda är Nokia N900 och samsung galaxy s2.

Råkar man ut för detta och vill att apparaten på eget ansvar ska ladda max ska man sätta ett motstånd på 100 ohm mellan pinne 2 och 3 i usb-kontakten senast jag googlade.

Jag har under kris i en bil macgyvergnagt upp kabeln och kortslutit 2 och 3 med gott resultat men det rekommenderas inte.

Gå in på ebay.com och sök på din kameramodell samt laddare så lär det dyka upp massor med laddare funkar i bilen för några tior.

Sitter vid datorn nu, och minns att det var lite jobbigt att hitta ciguttag med rätt sladdlängd när jag behövde handla. Det finns en jäkla massa värdelösa prylar på ebay och mc-sajter, vem vill ha 50 cm kabel??

Denna köpte jag från louis:
http://www.louis.eu/_30be82974a2d6f...ic=search&searchterm=10032955&cmd.x=0&cmd.y=0

Och denna från kjell.com:
http://www.kjell.com/sortiment/dato...or/usb-laddare/billaddare-mini-2100-ma-p92534

Ovan adapter har tydligen utgått, jag fick reklamera min efter bara typ 3 användningar då den dog, men du fattar principen vad du skall kolla efter.

*/ ?>
Back