Vilken bil i 20-25k klassen? Ännu en bilköps fråga...

gillar BMW men en porsche smäller rätt högt vid korvmojjen! Med rätt auspuffsystem låter dom rätt skönt oxå!
Svårt att hitta vettiga bilar i den prisklassen dock!

Blev det affär? Är dom dyra att äga/köra?

Jepp det blev affär, fick den för 20K. Skatten ligger på 3000/år har jag för mig. Drar väl ca 0,8- 1,1: beroende på hur man kör.
Mkt nöjd med köpet dock, går som en klocka. Mjukt och fint ,sen är det ju lite pulver i motorn också:tummenupp

Prelude har jag kollat lite på men den är lite tråkig motormässigt va?

2.0 och 2.3 är inte så kul kanske, men 2.2 är en höjdare. Har själv en sådan sedan 2001, gått knappt 25k mil. Pendlade 20 mil om dagen några år.

Kul och bekväm att köra, mekanisk kvalitet som piskar det mesta. Rost är den stora fienden (och idioter som inte vet hur man parkerar, men det är en annan historia :mad: ).

Finns givetvis mycket kul att välja mellan, men försök få tag på en 2.2 och provkör den.
:tummenupp

Danke, hur går det själv? Raggat upp nåt?

Nja, inte ännu.. Det ska säljas 2 bilar först. :(

2.0 och 2.3 är inte så kul kanske, men 2.2 är en höjdare. Har själv en sådan sedan 2001, gått knappt 25k mil. Pendlade 20 mil om dagen några år.

Kul och bekväm att köra, mekanisk kvalitet som piskar det mesta. Rost är den stora fienden (och idioter som inte vet hur man parkerar, men det är en annan historia :mad: ).

Finns givetvis mycket kul att välja mellan, men försök få tag på en 2.2 och provkör den.
:tummenupp

2.2:an har bror min tipsat om med, dock kryllar det inte av dom på blocket.. Men jag kommer nog ev provköra en 2.3:a 4ws när det närmar sig. Men det blir att idiot kolla efter rost! :tummenupp

2.2:an har bror min tipsat om med, dock kryllar det inte av dom på blocket.. Men jag kommer nog ev provköra en 2.3:a 4ws när det närmar sig. Men det blir att idiot kolla efter rost! :tummenupp

Taklucka, bakskärmar och lite runt vindrutan, där sitter rosten på min. Underrede och övriga karossbitar ser fina ut. Fjädrarna fram gick på min men det var lätt att byta fjäderbenspaketet mot ett par begagnade. I övrigt har jag inte haft några allvarliga problem, endast de vanliga slitdelarna som bromsar mm.

Bytte iofs till ett rostfritt avgassystem för sex år sedan, det ser fortfarande fräscht ut. Rekommenderas.

Det är bara 2.2 som har VTEC, därav skillnaden på prestanda jämfört med 2.0 och 2.3. 4WS behöver du iaf inte vara orolig för att det ska krångla, verkar fungera bra på de flesta som har det. Om batteriet är dåligt händer det att det inte aktiveras när man startar bilen, men då ställer sig bakhjulen i neutralläge. Och så kör man nästan in i andra bilar när man ska parkera för man är van vid en snäv vändradie :hihi

Taklucka, bakskärmar och lite runt vindrutan, där sitter rosten på min. Underrede och övriga karossbitar ser fina ut. Fjädrarna fram gick på min men det var lätt att byta fjäderbenspaketet mot ett par begagnade. I övrigt har jag inte haft några allvarliga problem, endast de vanliga slitdelarna som bromsar mm.

Bytte iofs till ett rostfritt avgassystem för sex år sedan, det ser fortfarande fräscht ut. Rekommenderas.

Det är bara 2.2 som har VTEC, därav skillnaden på prestanda jämfört med 2.0 och 2.3. 4WS behöver du iaf inte vara orolig för att det ska krångla, verkar fungera bra på de flesta som har det. Om batteriet är dåligt händer det att det inte aktiveras när man startar bilen, men då ställer sig bakhjulen i neutralläge. Och så kör man nästan in i andra bilar när man ska parkera för man är van vid en snäv vändradie :hihi

Ok.. så det är en vtec i den. :) Det kan ju iof vara kul.. :D
Gott att höra att det inte krånglar, sånt kan ju bli dyrt lyx annars, men fräckt, det är det iaf hehe :tummenupp

Hej, jag har en nissan 200sx -92a och en 325 cab -90a.
Kan ju bara säga att nissan är skit rakt av! Har du tung fot som jag läste då ska du skippa problem bilen nissan 200sx!
325an tar vilken nissan 200sx(orginal)(OG) vilken dag som helst!
Nissan drar ca 1,3 när min tjej kör och hon gasar ibland.
Bmw:n drar ca 1,5 med blyfot! Konstat gasande, och då menar jag total getaway stil.
Kör du lungt drar den ca 1l milen.

Nissan 200sx nakdelar: Hållbarhet, rost (detta är orginal vi pratar)
Posetiva: Turbo, bakhjulsdrift
Bmw: nackdelar: finns igentligen inga bara att toppen kan vara känslig men har man kylning så är det lungt.
Posetiva: allt är bra med bilen bara den är skött.

/mvh jonas

Hej, jag har en nissan 200sx -92a och en 325 cab -90a.
Kan ju bara säga att nissan är skit rakt av! Har du tung fot som jag läste då ska du skippa problem bilen nissan 200sx!
325an tar vilken nissan 200sx(orginal)(OG) vilken dag som helst!
Nissan drar ca 1,3 när min tjej kör och hon gasar ibland.
Bmw:n drar ca 1,5 med blyfot! Konstat gasande, och då menar jag total getaway stil.
Kör du lungt drar den ca 1l milen.

Nissan 200sx nakdelar: Hållbarhet, rost (detta är orginal vi pratar)
Posetiva: Turbo, bakhjulsdrift
Bmw: nackdelar: finns igentligen inga bara att toppen kan vara känslig men har man kylning så är det lungt.

/mvh jonas

Tack för rådet/info Jonas!
Känns bra med sån info när du äger och kör båda bilarna :tummenupp
Tror inte jag hade vågat mig på ett 200 köp i vilket fall, i 20k klassen tror jag inte man får en välbehållen och bra bil. :(
325 coupe tyckte jag om men försäkringen tyckte jag betydligt mindre om, har iof bara kollat med trygghansa (inte direkt billigaste alternativet) så när köpet nalkas så kollar jag ju självklart upp bolagen lite mer utförligt.

Bla bla bla.....

Bmw: nackdelar: finns igentligen inga (detta är en stor lögn!!)bara att toppen kan vara känslig men har man kylning så är det lungt.

/mvh jonas

Byt ut texten "finns igentligen inga" till : "Dom rostar ganska mycket i karossen, speciellt under kjolpaket och sånt där det inte syns" så får du ett mer ärligt svar!

LITEN och RAPP då skall du ju köpa en Hundkoja! finns 90:or av gamla modellen, som med "lite" skavanker kommer ned till ca 25-30 k, annars så ligger 70-80tals modeller runt 20 K.

Byt ut texten "finns igentligen inga" till : "Dom rostar ganska mycket i karossen, speciellt under kjolpaket och sånt där det inte syns" så får du ett mer ärligt svar!

Nej du har fel.
Då har du sett skit objekt.
Rostar verkligen inte mer än någon annan bil.

Nej du har fel.
Då har du sett skit objekt.
Rostar verkligen inte mer än någon annan bil.

Jo, jag har ju bara tittat på ca 10-15 bilar inna njag gav upp. Och BMW parken i Sverige är ju något större, så visst så kan jag haft otur och tittat på fel objekt. Fast man skall kanske åka iväg en bit och titta på bilar som inte har rullat i Stockholm. Detta djävla saltandet tar ju kål på vad som helst!!! :huvet Tittade i huvudsak på 520-525 94-97 för 5 år sedan.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti