Vilken bil för max 25.000:- ?

Min 205 GTI -88 vägde 880kg.

Skitskoj bil men den är på tok för lätt i arslet.
Rostproblemen antar jag att de försvann mer eller mindre -89 då bilen blev helgalvaniserad i kombination med en 1,9L motor på 122hk. Innan det så hade den en 1,6L på 105hk, dock så fick den en 1,9L motor -88 fast den låg oxå på 105hk, varför?

205'an är INTE rolig att meka med. Olja verkar de börja dra efter 12 000mil nånstans. Min drog väldigt mkt olja, nästan så att man kan citera mavve "Man får kolla bensinen och fylla olja innan varje tur"

Annars är det en skitmysig och busig bil.
 
GuW skrev:
Det beror bara på att du inte kan köra bil


Vad vet du om att jag inte kan köra bil? Känner jag dig?
Nu har du säkert rätt, är förmodligen en sopa på det, men det är samma sak som att jag säger att du luktar illa utan att ha träffat dig!
Nu var väl frågan vad som är roligast, inte snabbast. Fwd är snabbare med låg effekt/dåligt fäste. Men handen på hjärtat, vilket är det mest busfaktor i?
Men om det går otroligt brett för dig när du kör rwd snabbt beror det på att du inte kan köra bil.
 
-PLM- skrev:
Vad vet du om att jag inte kan köra bil? Känner jag dig?
Nu har du säkert rätt, är förmodligen en sopa på det, men det är samma sak som att jag säger att du luktar illa utan att ha träffat dig!
Nu var väl frågan vad som är roligast, inte snabbast. Fwd är snabbare med låg effekt/dåligt fäste. Men handen på hjärtat, vilket är det mest busfaktor i?
Men om det går otroligt brett för dig när du kör rwd snabbt beror det på att du inte kan köra bil.

Det var skämtsamt menat, jag skrev ju att jag blev allvarlig längre ner, och jag erkänner glatt att jag (och faktiskt majoriteten av alla körkortsinnehavare) inte kan köra fortare med en bakhjulsdriven bil, det kräver massor med övning.

Som ett exempel så körde min 13årige son skjortan av en 37åring som har kört bakhjulsdrivet sedan a-traktor åldern, nere på isen i vintras.
(37 åringen har tavlat i folkrace med volvo, 13 åringen har bara kartläsarlicens för rally)

Bilarna i det fallet var min Saab 900i 88 mot en 740 turbo av okänd årsmodell.
Båda bilarna hade hyffsade standard vinterdäck, och banan var medelsnabb med några långa och svepande böjar, några tvära "bökiga" svängar.

Dom bytte aldrig bilar med varandra, men det skulle ha varit kul att se 13åringen i volvon :hihi
 
Okej.
Så sant att fwd är snabbare på isen om det är standarddäck.
Din son verkar vara en riktig talang.
 
HönaPower skrev:
Har en 323 (2.5 liters motorn) E36 Touring, skön bil & snurra, men den drar runt 1.3-1.6 liter blandad körning...saftigt. :brinnerup

Vad helvete!? du bör nog kolla upp den där.....hade en 328Ci E36 och den drog 1,1-1,2 om man låg å piskade på favvo slingerbultsvägen.
körde den på 0,7-0,8 på motorväg 130-140blås.
Men är det samma motorgeneration på dessa? kan ju skilja nåt med VANOS och grejer kanske..... :va
 
Superbee skrev:
Ford Escort rs2000 1992-1996

Borde gå o hitta nån i skapligt skick för 25 000:-
Pigg o rolig bil som fan som också går o köra riktigt bensinsnålt!

Ser ju inte allt för pjåkiga ut heller, dessutom är de rejält omarbetade sen den skamliga mk4 escorten som hade alla möjliga skitfel.

Mm.. Se till att ha 50000 - 75000 över till reservdelar per år bara.. Och räkna inte med att bilen är från verksaden mer än 3 - 4 veckor / år..

Sämsta skit som går att köpa för pengar!
 
CayLe skrev:
205'an är INTE rolig att meka med. Olja verkar de börja dra efter 12 000mil nånstans. Min drog väldigt mkt olja, nästan så att man kan citera mavve "Man får kolla bensinen och fylla olja innan varje tur"

Annars är det en skitmysig och busig bil.

M5arton i all sin prakt. :D

Spara hellre till 50.000 så får man en mer normal bil.

En riktig bil kostar inte under 400.000kr så....
 
MilleR skrev:
Vad helvete!? du bör nog kolla upp den där.....hade en 328Ci E36 och den drog 1,1-1,2 om man låg å piskade på favvo slingerbultsvägen.
körde den på 0,7-0,8 på motorväg 130-140blås.
Men är det samma motorgeneration på dessa? kan ju skilja nåt med VANOS och grejer kanske..... :va

Hmm...konstigt...motorväg, när jag snittade ca 150, så låg den på 0.9 - litern...vilket verkar normalt.

Men jag är lite skadad också! , har kört M3 en del, så man anpassar gasfoten därefter..har mig väl själv att skylla.
Bilen går jämt & fint, ingen blårök, eller vitrök, drar ingen olja...diagnos är gjord och infa felkoder finns i datorn.
Så den verkar ju vara i ordning maskinellt..

Skit bakom spakarna! :lol
 
HönaPower skrev:
Hmm...konstigt...motorväg, när jag snittade ca 150, så låg den på 0.9 - litern...vilket verkar normalt.

Men jag är lite skadad också! , har kört M3 en del, så man anpassar gasfoten därefter..har mig väl själv att skylla.
Bilen går jämt & fint, ingen blårök, eller vitrök, drar ingen olja...diagnos är gjord och infa felkoder finns i datorn.
Så den verkar ju vara i ordning maskinellt..

Skit bakom spakarna! :lol


Ja det kan vara svårt att hålla högerdojjan i schack...:-D helt otroligt att man har körkort idag som man farit fram under Bumse eran.... :banana
 
Biturbo skrev:
Mm.. Se till att ha 50000 - 75000 över till reservdelar per år bara.. Och räkna inte med att bilen är från verksaden mer än 3 - 4 veckor / år..

Sämsta skit som går att köpa för pengar!

Hur så? Ägt en mkV själv eller?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top