Vilken bensin???

brinckis skrev:
vid tester av både 95 och 98 så visade det sig att med 98 kunde du köra längre (mindre förbrukning) och motorn gick bättre vilket på så vis inte gjorde den dyrare än 95 :tummenupp . Detta är från interna tester här på företaget :)
En till som upptäckt detta fenomen....
//Tobbe
 
Bengan skrev:
Såg att någon påstod att bly inte hade någon effekt när det gällde tvåtakt, det stämmer väl inte?

Eftersom en tvåtaktsmotor inte har några ventiler så borde det ju inte behövas bly eller annan ventilsmörj :rolleyes:
 
Man använder hellre 10W30 mineral än 20W50 under inkörningsperioden - och kör lite lugnare än full gas hela tiden. Det kanske man kan kalla för inkörningsolja?

Med borttaget bly i soppan sänktes oktantalet och man kunde inte använda lika hög kompression som tidigare = sänkt uteffekt.

Bengan skrev:
Min far som (också) är flygnörd påstår att en stor del av de framsteg som gjordes i tidig flygera(40-50-tal) inte har kommit helt till bil-/mcindustrin än, framstegen ska tydligen ha varit bland de större inom kolvmotori(!), när såg du senast särskild olja med sämre smörjegenskaper för inkörning av motorer på oljehyllan?

Edit: Såg att någon påstod att bly inte hade någon effekt när det gällde tvåtakt, det stämmer väl inte? Läste någon annanstans på forumet om att när blyat bränsle förbjöds i MotoGP sjönk uteffekten med runt 20hp, någon som kan berätta mer?
 
i min manual står de att min hoj kräver 92 oktan, är det lol? ahhahahahaa... hmm.. måste va nån utlänsk version, fick alldrig den svenska när ja köpte hojen...
 
Volvo bilar är typade och optimerade med 98 oktan. Det ger x antal hp skillnad i effekt i varmt klimat (läs efter många mil i ökenklimat).

Jag snackade med en som jobbar på motorprovet i Skövde angående detta.
 
Back
Top