Vilken bensin?

enligt bok

Kör oftast på 98 då det står i instruktionsboken. Personligen tror jag på en konspiration om att det är samma soppa i alla handtagen...:näsblod
 
95 blir det nästan alltid. Testade Shell V-Power förra veckan men märkte ingen skillnad varken på bränsleförbrukning eller hur hojen gick.
 
Brukar varva lite men vet inte varför :)
Så länge du kör otrimmat räcker 95-oktan, bara onödigt att kosta på mera. Jag brukar köpa V-power till racehojen (som också är helt otrimmad) för det skall tydligen i bästa fall göra 1 hel hästkraft och jag vill ju inte bli sist...
 
Så länge du kör otrimmat räcker 95-oktan, bara onödigt att kosta på mera. Jag brukar köpa V-power till racehojen (som också är helt otrimmad) för det skall tydligen i bästa fall göra 1 hel hästkraft och jag vill ju inte bli sist...


Kör orginal så ska sluta kosta på :tummenupp
 
högre oktan har endast effekt på överladdade insprutare då laddtrycket skruvas upp om oktanen tillåter detta och något som inte är så vanligt på MC
 
Är ju ett test i någon av de senaste Bike nummren, de bevisar bara vad jag sagt länge, högre oktan om det inte behövs gör absolut ingen nytta, man kan till och med tappa lite effekt. Detta gäller även de vassaste originalhojarna med 180hk. Dock gör det ingen skada om man vill betala ännu mer än vad 95 oktan kostar.

Skillnad om man börjar vässa ordentligt eller kör överladdat, då har man nytta av den högre oktanen för att undvika spikningar.
 
... högre oktan om det inte behövs gör absolut ingen nytta, man kan till och med tappa lite effekt.

Orsaken till detta är att desto högre oktantal desto långsammare brinner bensinen. Så teoretisk är det bäst att köra på så lågt oktantal som din motor klarar av.

Däremot har jag hört att 98 oktan oftare är "renare" än 95 och i såna fall så lär det bli bättre med 98...

Jag kör i vilket fall på 95.
 
Orsaken till detta är att desto högre oktantal desto långsammare brinner bensinen. Så teoretisk är det bäst att köra på så lågt oktantal som din motor klarar av.

Däremot har jag hört att 98 oktan oftare är "renare" än 95 och i såna fall så lär det bli bättre med 98...

Jag kör i vilket fall på 95.

Det är jag helt på det klara med, låter bara lite lustigt när man säger "kör på så låg oktan som möjligt" :)

Däremot visade det testet inget som tyder på att 98 skulle vara "renare" än 95, högst effekt fick de på vanlig blyfri 95. Generellt är åtgången betydligt högre på 95 än 98 så den ligger kortare tid i tankarna så den borde vara fräschare kan man tycka?
 
en liten grej då jag har överladdat i bilen så drar den så mycket mindre soppa med 98 att det känns bättre köra på högre oktan även om det kostar lite mer skilnaden är 98 1,05 95 1.27 i förbrukning

http://www.bensinbolaget.se/

när vi ändå är inne på ämnet så testade jag tanka E85 i min 200hk volvo
och den spratt till rejält då E85 håller 103 oktan men då drar den 1.35 milen
men säkert 15 extra kusar känns det som och inga problem köra på sommarn iaf och skulle någon gummi del gå sönder så är ju priset så lågt att man tjänar in det ganska fort
 
Last edited:
Etanol

Jag har själv testat att blanda etanol i bensinen för min BMW. En sak som ger denna möjlighet är insprutningen. 25% E85 och resten bensin ger bättre bottenvrid och jämnare gång. En markant skillnad. Har någon gång testat med lite mer 35/65 och det går bra men motorn går inte bättre för det. Min bil mår utmärkt på etanolinblandning. Samma effekt där. Men lite trög att starta i minus 15 grader.
 
Jag har själv testat att blanda etanol i bensinen för min BMW. En sak som ger denna möjlighet är insprutningen. 25% E85 och resten bensin ger bättre bottenvrid och jämnare gång. En markant skillnad. Har någon gång testat med lite mer 35/65 och det går bra men motorn går inte bättre för det. Min bil mår utmärkt på etanolinblandning. Samma effekt där. Men lite trög att starta i minus 15 grader.

Kunde vara intressant att köra en hoj i bromsbänken först med vanlig bensin och sen blanda upp 25% med E85 och se skillanderna.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top