Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Så länge du kör otrimmat räcker 95-oktan, bara onödigt att kosta på mera. Jag brukar köpa V-power till racehojen (som också är helt otrimmad) för det skall tydligen i bästa fall göra 1 hel hästkraft och jag vill ju inte bli sist...Brukar varva lite men vet inte varför![]()
Så länge du kör otrimmat räcker 95-oktan, bara onödigt att kosta på mera. Jag brukar köpa V-power till racehojen (som också är helt otrimmad) för det skall tydligen i bästa fall göra 1 hel hästkraft och jag vill ju inte bli sist...
... högre oktan om det inte behövs gör absolut ingen nytta, man kan till och med tappa lite effekt.
Orsaken till detta är att desto högre oktantal desto långsammare brinner bensinen. Så teoretisk är det bäst att köra på så lågt oktantal som din motor klarar av.
Däremot har jag hört att 98 oktan oftare är "renare" än 95 och i såna fall så lär det bli bättre med 98...
Jag kör i vilket fall på 95.
Jag har själv testat att blanda etanol i bensinen för min BMW. En sak som ger denna möjlighet är insprutningen. 25% E85 och resten bensin ger bättre bottenvrid och jämnare gång. En markant skillnad. Har någon gång testat med lite mer 35/65 och det går bra men motorn går inte bättre för det. Min bil mår utmärkt på etanolinblandning. Samma effekt där. Men lite trög att starta i minus 15 grader.
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |