Vilken 600?

Part i målet, precis som Lotek, men kan rekommendera Trajjan, speciellt som Du har svårt att hitta senaste ZX6 inom Din budget. Men har Du helt uteslutit en CBR600?

Om Du endast ska smiska bana och räknar med vurpor kan R6 eller CBR vara vettigare köp, beroende på tillgång och prisbild på reservdelar. Har Du problem med att nå ner till backen eller att leva med en sportig körställning seglar lillBladen fram som ett bra alternativ.

Annars finns det väl inte mycket som talar emot Trajjan, körde själv RF900 innan och motorn funkar bra på landsvägen. Service i 1000-milaintervall, ventilkoll/-justering varannan gång.

Lycka till med provkörning och köp:)

Ingen av dom har ngt vridmoment...jag hade saknat det iallafall.
Har haft Hornet 900 också å jag tycker den e bra mkt roligare att köra än ngn av de du tänkt dig...

Ingen av dom har ngt vridmoment...jag hade saknat det iallafall.
Har haft Hornet 900 också å jag tycker den e bra mkt roligare att köra än ngn av de du tänkt dig...

Hornet är helt okej, men jag saknar kåpor, och så börjar jag bli trött på att fotpinnarna tar i när man pressar den i kurvorna. Vill ha mer race och är inte ute efter vridmoment, då hade jag köpt mig en 1000cc-hoj.
Eller kanske en goldwing.:D

Last edited:
Part i målet, precis som Lotek, men kan rekommendera Trajjan, speciellt som Du har svårt att hitta senaste ZX6 inom Din budget. Men har Du helt uteslutit en CBR600?

Om Du endast ska smiska bana och räknar med vurpor kan R6 eller CBR vara vettigare köp, beroende på tillgång och prisbild på reservdelar. Har Du problem med att nå ner till backen eller att leva med en sportig körställning seglar lillBladen fram som ett bra alternativ.

Annars finns det väl inte mycket som talar emot Trajjan, körde själv RF900 innan och motorn funkar bra på landsvägen. Service i 1000-milaintervall, ventilkoll/-justering varannan gång.

Lycka till med provkörning och köp:)

Jag har inte uteslutet cbr, vet inte varför jag inte tog med den, har helt enkelt fastnat för Daytona 675, zx6 och r6.
Du skriver om senaste modellen av zx6, hur mycket är det som skiljer den mot en årmodell 06, 07.

Jag har inte uteslutet cbr, vet inte varför jag inte tog med den, har helt enkelt fastnat för Daytona 675, zx6 och r6.
Du skriver om senaste modellen av zx6, hur mycket är det som skiljer den mot en årmodell 06, 07.
Alla tjatar om 600(kanske för att du frågade efter det)Men varför inte vidga dina vyer lite och pröva en gixxer 750.Mer mos än gixxer 600 men samma chassie(ram).Vettig försäkring om man inte har nått emot självrisken.Betalar 6300 för min 06:a hel/hel med märkesförs.

Alla tjatar om 600(kanske för att du frågade efter det)Men varför inte vidga dina vyer lite och pröva en gixxer 750.Mer mos än gixxer 600 men samma chassie(ram).Vettig försäkring om man inte har nått emot självrisken.Betalar 6300 för min 06:a hel/hel med märkesförs.

Får ta och titta närmare på den.
Ska du sälja din?? :)

Last edited:
Till trådskaparen: du kommer ändå byta upp dig sen, varför inte köra på en 1000 cc direkt? :)

Som R1Lillen skrev, zx6 tog ett rätt stort kliv framåt med sista modellen vad gäller chassi och användbart mellanregister. Av dom äldre skulle jag personligen nog prioritera modellen med 636-motorn.

R6 är helkul på bana, men inte lätt att bara ligga och cruisa med. Enligt min ringa erfarenhet vill den helt enkelt ha stryk för att ge sitt bästa tillbaka.

Nu är detta mina högst personliga preferenser, men som kombinerad gat- och bandagshoj inom Din budget skulle jag nog välja bland 675:an, CBR600 eller Gixxer 750. Jaja, 636:an får vara outsider då...:)

Alla är bra hojar, till syvende och sist avgör nog skick, pris och framför allt hjärta många av våra affärer...:)

Last edited:
Har redan haft en R1 som första hoj, som tur var insåg jag mina begränsningar innan det gick illa. :död

Konstigt det där - jag kör inte snabbare med literhoj har jag märkt iaf än med 600orna. Självbevarelsedrift kanske? :)

Hade jag kollat på 600 så hade faktiskt R6:an tagit mig - men det är mest för jag gillar designen mest på den, snyggare än R1:an alla ggr.

Men... 600cc är lite lite, ty jag är fet!

Det funkar, trots lovehandles motsvarande ett framdäck. Believe me:tummenupp

...Men... 600cc är lite lite, ty jag är fet!

Njae, det går inte fortare med 600 - det bara känns så:D Faktum är att jag själv uppskattar att chassit är lite vekare och känsligare på 600-hojarna, man får mycket mer feedback från chassit och får jobba med låda och motor för att få fart på grejorna. Det går ju lika fort (nåja, något fortare då) med literhoj men blir lite stummare och styvare och inte lika mycket fartkänsla som med de mindre syskonen.

Ibland gäller kanske "less is more"? Speciellt när chauffören inte på långa vägar när motsvarar kompetensen hos maskineriet? :brinnerup

Konstigt det där - jag kör inte snabbare med literhoj har jag märkt iaf än med 600orna. Självbevarelsedrift kanske? :)

Last edited:
Jag har en honda så jag tycker du ska köpa cbr600.

Helt ärligt, skulle jag köpa en 600 idag att rejsa med så hade jag köpt en r6, zx6r eller cbr600. Men du blir säkert nöjd oavsett vad du köper och kommer tycka att din hoj är bäst.

Ska du inte köra bana så köp nått större, 600 blir trist ganska fort..

kan inte tillräckligt för att kommentera de nyare modellerna, men stå på dig med 600 (-675) kubik.
kört 600 i 6 år nu utan att tröttna. provade en 929-kubikare men det kändes lite väl touring. :arsele bra pendlarhoj dock men det va ingen sport i den.

Ska du inte köra bana så köp nått större, 600 blir trist ganska fort..

dreva upp 3-6 kugg bak!:mattias

Last edited:
Nu har jag bestämt mig, efter en provtur med världens helt klart bästa 600cc (675cc)

DAYTONA 675:yoparty

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...