Lantis skrev:
3 G är en parentes i mobilhistorien.
Anledningar:
1) Då det är helt utbygt (vilket det inte kommer att bli) kommer 25% av landets yta att täckas, jämfört med 75% av ytan som täcks av GSM.
2) Då räckvidden på masterna är mycket sämre än för GSM pga av den höga frekvensen (2100 MHz) måste masterna ligga rätt tätt. Detta gör att de hamnar nära folks hus = de blir sura och oroliga = de köper inga 3 G telefoner.
3) Snart kommer 4 G (Wimax eller liknande) = acess till internet med RIKTIG bredbandsfart (flera Mbit / sec jämfört med ca 0,3 Mbit / sec för 3G). Detta möjliggör mobil IP telefoni med tex Skype = ringa gratis
4) Vodafone, Telia & Comvic tjänar enorma summor på GSM som de inte behöver investera speciellt mkt i för att hålla i gång. De kommer knappast att 'tvinga' över sina kunder till 3 G. Företaget '3' som ägs till 40 % av Investor och 60 % av det Hong Kong baserade företaget Hutchinson, har ingen GSM. De förlorar enorma summor, snart drar investerarna öronen åt sig.
5) 3 G är ett politiskt / planekonomiskt projekt. Politikerna har bestämt att det är dags att uppgradera till något ännu bättre (påhejade av Ericsson som säljer systemen). Inget marknadssug alltså. Teknik som får växa fram av sig själv blir en hit, men påbud typ digital TV ocg 3 G blir bara skit.
6) Vem fan vill se den man talar med i telefon ? Om det inte är avancerad telefonsex alltså . . .
1. Redan idag har 85% av Sveriges befolking 3G täckning. Vet inte vart du har fått din siffra ifrån, men den verkar överdriven.
Visst, täckingsyta och antalet människor som har täckning är inte samma sak, men ytan är ändå ganska ointressant.
3. Snart? Inte inom de närmsta 5 åren iaf, det är en sak som är säker. Håller fortfarande på att testas i Japan, så det lär dröja.
Klart att det kommer förr eller senare, tekniken går ju som bekant framåt. Men att hoppa över ett steg (3G) i utveckling bara för att det kommer något nyare om 5 år är ju absurbt.
6. Jag, och många andra vill det. Är skitkul tycker jag, perfekt när man är ute och festar på olika fester, och skall spana tillsammans...
Använder personligen videosamtal dagligen, och tycker det funkar så bra som man kunde önska. Det fyller sin funktion.
Att 3G skulle vara en parantes håller jag inte med om. Kolla t.ex. på Japan, där finns det bara UMTS, inte GSM.
Anledningen till att folk inte är/var särskilt intresserad av 3G tror jag är för att det helt enkelt inte finns/fanns vettiga telefoner. Men nu har det börja dyka upp en hel del vettiga lurar som man faktiskt kan ha i fickan, och igång mer än 24h innan batteriet dör!
3G kommer mer och mer, ge det ett halvår till så har det kommit tillräckligt många bra lurar för att tilltala de flesta.
edit. Malte - Jovisst kan man skaffa Comviq Kompis, men det går precis lika bra att skaffa 3, då alla 3s kunder även ringer gratis till varandra...videosamtal också.

Har ingen i din vänskapskrets 3G lur så är det inte så konstigt att du inte använder videosamtal...