Vilken 3-mobil ska man ha?

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Tänkte hoppa på TRE:s erbjudande nu och har 2 lurar som jag lurar på.
Motorola E1000 eller
SonyEricsson Z800i
Är det någon som har nån av dessa, som kan ge ett omdöme?

SuperMicke skrev:
Tänkte hoppa på TRE:s erbjudande nu och har 2 lurar som jag lurar på.
Motorola E1000 eller
SonyEricsson Z800i
Är det någon som har nån av dessa, som kan ge ett omdöme?

z800i blev väl utnämnd till världens bästa 3g-telefon i Cannes i höstas.
Jag har väntat på en sådan i flera månader nu, fattar inte när den ska släppas. Dock skyr jag Tre som leverantör.

Det finns ingen bra 3-telefon så de är bara att kasta.

Sen suger 3 rätt fett på att räkna ut räkningarna. De stämmer sällan eller aldrig tycker jag.

Hatar 3 o ska snart avsluta skiten. Längtar dit.

3g är ju crap öht, när dom släpper en telefon som har lika bra batteritid och är lika stor som en vanligt gsm då ska jag bli intresserad. Dom jag sett hittills är ju grymt stora och tjocka....

duckie skrev:
z800i blev väl utnämnd till världens bästa 3g-telefon i Cannes i höstas.
Jag har väntat på en sådan i flera månader nu, fattar inte när den ska släppas. Dock skyr jag Tre som leverantör.

Z800i finns numera även på 3. Mitt abonnemang med 3 har gått ut nu, får se om jag förlänger. Om jag gör det så blir det garanterat en Z800i. En riktigt kanontelefon, och som du säger, även utnämnd till bästa 3G-Telefon.

Gillar du inte tre så kan du ju skaffa Vodafone...de har haft V800 länge.

Problemet är ju täckningen, både på vodafone och 3

Har haft E1000 och har nu V800 uppdaterad till Z800i.

Rekommenderar Z800i, E1000 är ok men Z800i är mkt bättre!! :tummenupp

Vilka är fördelarna med 3?

Videosamtal ser jag som en stor nackdel.
Vad finns det mer?

Gustav1 skrev:
Vilka är fördelarna med 3?

Videosamtal ser jag som en stor nackdel.
Vad finns det mer?

Du har mycket högre överföringshastighet, alltså kan du ladda ner innehåll till din telefon snabbare, t.ex. filmer, bilder, musik m.m.

Det är det som är den egentliga skillnaden med 3G, högre hastighet vilket tillåter nya och bättre tjänster.

McFille skrev:
Z800i finns numera även på 3. Mitt abonnemang med 3 har gått ut nu, får se om jag förlänger. Om jag gör det så blir det garanterat en Z800i. En riktigt kanontelefon, och som du säger, även utnämnd till bästa 3G-Telefon.

Gillar du inte tre så kan du ju skaffa Vodafone...de har haft V800 länge.

Nä, jag har Telia och är helnöjd. Jag vill ha z800 med mitt telia-abb. Min z1010 försvann när jag var full :-0

Till alla er som tänker på att hoppa på 3, gör de inte.
De är den största bluffen asså.
Har ni inte läst i tidningar angående missade samtal, missade sms, de går inte att ringa ,kassa telefoner framförallt batteri tid m,m.
Kort och gott 3 suger mega pung.
De där med video telefoni har haft 3 i 2 år ringt video max 3 ggr.
De laggar och har ingen respons alls.
Skaffa hellre komviq kompis eller dylikt då ringer alla som har comviq gratis tillvarandra så de är bara att se till att hela vänskapskretsen skaffa de istället.

3 G är en parentes i mobilhistorien.

Anledningar:

1) Då det är helt utbygt (vilket det inte kommer att bli) kommer 25% av landets yta att täckas, jämfört med 75% av ytan som täcks av GSM.

2) Då räckvidden på masterna är mycket sämre än för GSM pga av den höga frekvensen (2100 MHz) måste masterna ligga rätt tätt. Detta gör att de hamnar nära folks hus = de blir sura och oroliga = de köper inga 3 G telefoner.

3) Snart kommer 4 G (Wimax eller liknande) = acess till internet med RIKTIG bredbandsfart (flera Mbit / sec jämfört med ca 0,3 Mbit / sec för 3G). Detta möjliggör mobil IP telefoni med tex Skype = ringa gratis

4) Vodafone, Telia & Comvic tjänar enorma summor på GSM som de inte behöver investera speciellt mkt i för att hålla i gång. De kommer knappast att 'tvinga' över sina kunder till 3 G. Företaget '3' som ägs till 40 % av Investor och 60 % av det Hong Kong baserade företaget Hutchinson, har ingen GSM. De förlorar enorma summor, snart drar investerarna öronen åt sig.

5) 3 G är ett politiskt / planekonomiskt projekt. Politikerna har bestämt att det är dags att uppgradera till något ännu bättre (påhejade av Ericsson som säljer systemen). Inget marknadssug alltså. Teknik som får växa fram av sig själv blir en hit, men påbud typ digital TV ocg 3 G blir bara skit.

6) Vem fan vill se den man talar med i telefon ? Om det inte är avancerad telefonsex alltså . . .

Lantis skrev:
3 G är en parentes i mobilhistorien.

Anledningar:

1) Då det är helt utbygt (vilket det inte kommer att bli) kommer 25% av landets yta att täckas, jämfört med 75% av ytan som täcks av GSM.

2) Då räckvidden på masterna är mycket sämre än för GSM pga av den höga frekvensen (2100 MHz) måste masterna ligga rätt tätt. Detta gör att de hamnar nära folks hus = de blir sura och oroliga = de köper inga 3 G telefoner.

3) Snart kommer 4 G (Wimax eller liknande) = acess till internet med RIKTIG bredbandsfart (flera Mbit / sec jämfört med ca 0,3 Mbit / sec för 3G). Detta möjliggör mobil IP telefoni med tex Skype = ringa gratis

4) Vodafone, Telia & Comvic tjänar enorma summor på GSM som de inte behöver investera speciellt mkt i för att hålla i gång. De kommer knappast att 'tvinga' över sina kunder till 3 G. Företaget '3' som ägs till 40 % av Investor och 60 % av det Hong Kong baserade företaget Hutchinson, har ingen GSM. De förlorar enorma summor, snart drar investerarna öronen åt sig.

5) 3 G är ett politiskt / planekonomiskt projekt. Politikerna har bestämt att det är dags att uppgradera till något ännu bättre (påhejade av Ericsson som säljer systemen). Inget marknadssug alltså. Teknik som får växa fram av sig själv blir en hit, men påbud typ digital TV ocg 3 G blir bara skit.

6) Vem fan vill se den man talar med i telefon ? Om det inte är avancerad telefonsex alltså . . .

1. Redan idag har 85% av Sveriges befolking 3G täckning. Vet inte vart du har fått din siffra ifrån, men den verkar överdriven.
Visst, täckingsyta och antalet människor som har täckning är inte samma sak, men ytan är ändå ganska ointressant.

3. Snart? Inte inom de närmsta 5 åren iaf, det är en sak som är säker. Håller fortfarande på att testas i Japan, så det lär dröja.
Klart att det kommer förr eller senare, tekniken går ju som bekant framåt. Men att hoppa över ett steg (3G) i utveckling bara för att det kommer något nyare om 5 år är ju absurbt.

6. Jag, och många andra vill det. Är skitkul tycker jag, perfekt när man är ute och festar på olika fester, och skall spana tillsammans... :tuttar

Använder personligen videosamtal dagligen, och tycker det funkar så bra som man kunde önska. Det fyller sin funktion.

Att 3G skulle vara en parantes håller jag inte med om. Kolla t.ex. på Japan, där finns det bara UMTS, inte GSM.
Anledningen till att folk inte är/var särskilt intresserad av 3G tror jag är för att det helt enkelt inte finns/fanns vettiga telefoner. Men nu har det börja dyka upp en hel del vettiga lurar som man faktiskt kan ha i fickan, och igång mer än 24h innan batteriet dör!

3G kommer mer och mer, ge det ett halvår till så har det kommit tillräckligt många bra lurar för att tilltala de flesta.

edit. Malte - Jovisst kan man skaffa Comviq Kompis, men det går precis lika bra att skaffa 3, då alla 3s kunder även ringer gratis till varandra...videosamtal också. :tummenupp
Har ingen i din vänskapskrets 3G lur så är det inte så konstigt att du inte använder videosamtal... :7peta

Last edited:
hm.. tror det handlar lite om vart man bor. Jag har haft 3 i i typ 4månader, och jag måste säga att det funkar fan så mycket bättre än vådafån gsm. Visst händer det att det klipper samtalan, men inte lika ofta som vådafåne.
Jag kör med den LG8138 tror ja den heter, o den funkar klockrent.

Pawwe skrev:
hm.. tror det handlar lite om vart man bor. Jag har haft 3 i i typ 4månader, och jag måste säga att det funkar fan så mycket bättre än vådafån gsm. Visst händer det att det klipper samtalan, men inte lika ofta som vådafåne.
Jag kör med den LG8138 tror ja den heter, o den funkar klockrent.

Instämmer har inte problem med täckning eller dyl. däremot har jag fått uppgradera mjukvaran i mina telefoner ibland. SE och Motorola men det har ju inte med Tre att göra......

jag väntar på min z800i, så jag kan inte ge dig någon recension ännu. men den har ju faktiskt fått bra betyg, och sonyericsson rockar :yoparty

har aldrig gillat nokia eller lgs menyer...

CJ900RR skrev:
jag väntar på min z800i, så jag kan inte ge dig någon recension ännu. men den har ju faktiskt fått bra betyg, och sonyericsson rockar :yoparty

har aldrig gillat nokia eller lgs menyer...

LG's menyar går att ändra i tellefonet utana omprogramering
--------------------------------------------------------------------------

Jag har haft 3g i 12mån och ska byta lur nu i veckan.....för mig har 3 funkat klockrent både billigare och bättre än Felia.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman