Vilken 19" Wide Flatscreen ska jag köpa?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Är på jakt efter en plattskärm, helst 19" och widescreen. Tyvärr har jag ingen som helst koll på vilka märken som är bra och vad man ska kolla på för parametrar i denna djungel! Pliz help!

Lite önskemål:
* 19" minst
* Widescreen
* Helst hög upplösning, sitter på 1600*1200 på en 19" 4:3 och tycker det är lagom, eventuellt kan jag ha lite lägre upplösning.
* Pris runt 2000kr

Jag spelar inte några datorspel, jag använder datorn till jobb, plugg och surf.

Någon med några tips?

stoffer skrev:
2524912 Är på jakt efter en plattskärm, helst 19" och widescreen. Tyvärr har jag ingen som helst koll på vilka märken som är bra och vad man ska kolla på för parametrar i denna djungel! Pliz help!

Lite önskemål:
* 19" minst
* Widescreen
* Helst hög upplösning, sitter på 1600*1200 på en 19" 4:3 och tycker det är lagom, eventuellt kan jag ha lite lägre upplösning.
* Pris runt 2000kr

Någon med några tips?

Någon sådan skärm finns dessvärre inte. 19" wide plattskärmar har vanligtvis inte 1600 upplösning. Och du får defintivt inte en bra skärm för 2 laxar. Sorry.

Skalman skrev:
2525716 Någon sådan skärm finns dessvärre inte. 19" wide plattskärmar har vanligtvis inte 1600 upplösning. Och du får defintivt inte en bra skärm för 2 laxar. Sorry.
Frågan var väl snarare vilka som var bäst av de som kostar runt 2kkr, och vad upplösningen gäller så står det väl att jag kan nöja mig med mindre?

Du har ingen kolla på lågprismärken då? T.ex. Acer AL1916 ? http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/657868/prices

Jag har beställt en LG 20" wide för 3195.-.
Har läst en massa tester och den har fått bra betyg.
Kanske kan vara något?

stoffer skrev:
2524912Tyvärr har jag ingen som helst koll på vilka märken som är bra och vad man ska kolla på för parametrar i denna djungel!

Om du bara skall använda den till jobb, plugg och surf kan du gå efter den skärm som passar ditt krav på upplösning och sedan köpa den billigaste du hittar.

Andra parametrar som antalet millisekundrar skärmen behöver för att ställa om sig är bara relevant om du spelar egentligen.

Det är mitt lilla tips i alla fall.

SSB skrev:
2526478 Om du bara skall använda den till jobb, plugg och surf kan du gå efter den skärm som passar ditt krav på upplösning och sedan köpa den billigaste du hittar.

Andra parametrar som antalet millisekundrar skärmen behöver för att ställa om sig är bara relevant om du spelar egentligen.

Det är mitt lilla tips i alla fall.
Bra tips!

Glömde faktiskt att jag följer en del tv-serier som jag ser på datorn, spelar det fortfarande ingen roll?

Då är det bara mer vilka märken man ska akta sig för ur kvalitetssynpunkt då.

Starstriker skrev:
2526450 Jag har beställt en LG 20" wide för 3195.-.
Har läst en massa tester och den har fått bra betyg.
Kanske kan vara något?
Hmm.. det låter ju intressant, vad klarar den för upplösning? Får nog vänta till efter jag köpt bil och se hur mycket stålars som blir över.

Last edited:
stoffer skrev:
2527042 Bra tips!

Glömde faktiskt att jag följer en del tv-serier som jag ser på datorn, spelar det fortfarande ingen roll?

Då är det bara mer vilka märken man ska akta sig för ur kvalitetssynpunkt då.

Hmm.. det låter ju intressant, vad klarar den för upplösning? Får nog vänta till efter jag köpt bil och se hur mycket stålars som blir över.
Om du är cineast och vill ha knivskarp skärpa och inga eftersläpningar i bilden vid kvicka actionscener och dylikt då blir det viktigt för dig att skärmen har låg responstid. Då blir det värt att betala för så att du inte irriterar dig på din skärm.

Har du en mer soft inställning till ditt tv-tittande så duger även billiga skärmar. Den här till exempel (som jag inte vet någonting om egentligen) http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1026872&node=132 har 8ms responstid vilket borde räcka om jag tolkar dina behov rätt.

Upplösningen är lägre än din önskade (1440x900) men är den billigaste på siten, 1596 + moms (1995). De billiga skärmarna har oftast dåliga inställningsmöjligheter på själva foten verkar det som. Inte höj och sänkbar osv. och givetvis lägre rekommenderad upplösning och en högre responstid då.

Vill du upp till 1600x1200 så kliver priset upp 1500 kr till ungefär.
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1106967&node=132 (2695+moms).

Som med allting annat får man ju vad man betalar för, men prisstegringen går snabbare än kvalitetsökningen :)

Jag har som sagt ingen personlig erfarenhet av skärmarna i exemplet, tog dom som exempel på grund av att dom var billigaste alternativen till din kravspec. Skärmarna har 3 års garanti så även om det inte är en Sony eller liknande prestigemärke så tycker jag inte att det borde kännas som någon större risk att testa dom billigare alternativen.

stoffer skrev:
2525830 Frågan var väl snarare vilka som var bäst av de som kostar runt 2kkr, och vad upplösningen gäller så står det väl att jag kan nöja mig med mindre?

Du har ingen kolla på lågprismärken då? T.ex. Acer AL1916 ? http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/657868/prices

Mjo, men du inledde frågeställningen med vilka märken som var bra och vad man ska titta efter. Exempelvis så ger ett kontrastförhållande på 500:1 ganska dålig bild.

stoffer skrev:
2527042 Bra tips!

.

Filmer/TV-serier funkar bra på alla nya skärmar. Jag har en gammal relik som det absolut inte går att spela på, blir som att springa runt i en dimma hela tiden... Responstiden är så lång att jag inte ens orkat ta reda på vad det ligger på. Men slår jag på en film så märker jag inte av den höga responstiden alls!

Alltså: Ska du inte spela så kan du strunta i allt vad responstid heter.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg