Vilken 125a? (2-t vs 4-t)

Thrdm

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2008
Ort
Örebro
Hoj
80cc
Tjenare!

Har sedan en tid tillbaka kollat på detta forum som besökare, mestadels i 125-forumet. Nu börjar dock 16-års dagen närma sig och det blir alltmer fokus på 125a. När mer och mer fokus uppstår på 125a så uppstår även mer och mer tvivel på 125a. Jag kan inte bestämma mig för om jag skall välja en 2-takt eller en 4-takt.

Jag har kollat lite grann på en Yamaha YZF-125R och finner den motorcykeln väldigt positiv. Jag kan inte kritisera den på någon punkt alls, förutom att motorn är 4-takt. Jag gillar dock utseendet och chassit väldigt mycket, men jag blir tveksam när det känns som om "den ser snabbare ut än vad den egentligen är".

Sedan har vi ju den populära Aprilia RS 125, vilken jag finner väldigt harmoniskt, speciellt den nya modellen (nya kåporna). Det enda negativa med denna modell, enligt min uppfattning, är priset. Därför skulle det troligtvis bli en begagnad äldre modell om det blir denna motorcykel.

...och det är här vi kommer till dilemmat. Jo, det är nämligen som så att det har nästan bildats något liknande en "2-takts fobi" inom mig det senaste året. Jag har tidigare haft en moped, 2-takt, som har krånglat något fruktansvärt ihärdigt. Jag har aldrig riktigt kunnat ställt in den perfekt och det har alltid varit något som krånglat.

Därför har jag fått den bilden utav 2-takts motorer i mitt huvud. Nu vet jag att det absolut inte behöver vara så, men om jag till exempel skulle köpa en begagnad Aprilia RS 125 så är jag rädd för att den tidigare ägaren har pillat med den och jag kommer få genomgå samma period med 125an som med moppen, ihärdigt 2-takts krångel.

Men! Jag vill ju såklart ha effekt och fart, och därför känns det som 4-takt skulle bli lite tråkigt. Men å andra sidan känns det som 4-takt är mycket mer drift säker. Så därför vet jag inte hur jag skall göra, drift säkerhet eller fart och effekt men samtidigt kanske krångel?

Alternativet skulle vara att köpa en helt ny Aprilia RS 125, men så mycket pengar tror jag inte att jag kan spendera.

Vad tycker ni? Det är i princip YZF125R vs RS 125, men med mycket svår beslutsamhet. Hur är de flesta äldre Aprilia RS 125 (01-05 ungefär) motormässigt? Är de driftsäkra och robusta, eller får man räkna med lite blödder eller annat dylikt?

OBS! Nu förstår jag att det inte behöver vara som så att alla 2-takt är krångliga, det är väl bara jag är dålig på att ställa in. Jag vill inte heller kritisera 2-takts motorer i allmänhet.

PS. underhåll är inget hinder, kolvbyte och dylikt. Det är just omöjliga förgasarproblem jag är rädd för.

Mvh Johan.
 
Jag hade nog sattsat på en rs125, jag har en -00 och den krånglar inte alls, visst den kräver ju sitt underhåll men sen är de sjukt kul att köra en 2 taktare oxå, en 4 taktare e inte alls lika kul enligt mig,

jag har aldrig varit med om några förgasar problem eller dylikt.

/M
 
Köp du en Rs. Dom lite äldre modellerna får man ju för runt 20K idag har jag för mig.

Det värsta som kan hända är ju att den skär och visst, det kostar, men inte så mycket att man ska avstå ett köp.


Köp Rs, bli glad, laga när skiten går sönder. :)
 
Jag köpte mina gammla bettan förra året, även om den har några år på nacken (91a) så går den grymt bra och effekten fans där när man ville ha den.

Så kör på 2T du.
 
Visst Rs har ju större risk att skära än YZF 125 eller vad den heter men tror det är större chans att du får roligare med en RS. Men självklart kan man ha kul med en YZF.

Bara du rengöra de som behövs rengöras på en RS som tex avgasport, förgasare osv. Så kommer den funkar fint.

Det viktigast med en RS är bestyckningen. Är inte bestyckningen korrekt så kommer du får problem.

Kan du/är bra på att skruva och vet hur man bestyckar en förgasare så skulle en Rs passa bättre.

Om du har noll koll inom det området och bara vill ut och köra för att du gillar det och hatar att sitta i ett garage och skruva så skulle en Yzf 125 eller någon annan fyrtaktare passa bättre.
 
2 takt is the shit! så rs utan tvekan! eller så köper du min o får de ännu roligare;)
 
min har aldrig krånglat. vi kan komma överrens om ett bra pris.

http://www.blocket.se/vi/17501258.htm?ca=17_s&last=1

ligger du på rödmarkeringen konstant är det väl klart att den ger upp till slut, men att ligga och toppa en fjuttig 125a har väl aldrig varit kul heller. jag brukar ligga på ca 9000 varv, pendlade 12 mil till stugan i somras många gånger, har inte varit några problem alls. pressar man hårdare vågar jag inte ge någon kommentar om, men så länge du kör med hjärnan och håller koll på tempen kommer den hålla alla mil du vill köra och några till.
 
jag har en yzf och det är rena drömhojjen. SKILJER INTE MYCKET I EFFEKT från rs. du kör 400km på en tank och den drar jämt och fint. om inte 130 km/h räcker till råder jag dig istället till att köpa en rs, mn draget i yzf-r,n är inget att klaga på. jag tycker att lättmotorcyklar skall vara 4t för det är ju alla tyngre mc´n också =)
 
jag har en yzf och det är rena drömhojjen. SKILJER INTE MYCKET I EFFEKT från rs. du kör 400km på en tank och den drar jämt och fint. om inte 130 km/h räcker till råder jag dig istället till att köpa en rs, mn draget i yzf-r,n är inget att klaga på. jag tycker att lättmotorcyklar skall vara 4t för det är ju alla tyngre mc´n också =)
Antar att din Yamaha är den enda hoj du kört?
 
jag har en yzf och det är rena drömhojjen. SKILJER INTE MYCKET I EFFEKT från rs. du kör 400km på en tank och den drar jämt och fint. om inte 130 km/h räcker till råder jag dig istället till att köpa en rs, mn draget i yzf-r,n är inget att klaga på. jag tycker att lättmotorcyklar skall vara 4t för det är ju alla tyngre mc´n också =)

Om det inte skiljer mycket i effekt hur kommer det sig då att RSen är så mycket snabbare? :confused:
 
jag har en yzf och det är rena drömhojjen. SKILJER INTE MYCKET I EFFEKT från rs. du kör 400km på en tank och den drar jämt och fint. om inte 130 km/h räcker till råder jag dig istället till att köpa en rs, mn draget i yzf-r,n är inget att klaga på. jag tycker att lättmotorcyklar skall vara 4t för det är ju alla tyngre mc´n också =)

Bara jag som tycker att när något är dubbelt av något annat så är det ganska mycket mer? :va
 
jag har kört 3 st aprilia rs, en fullt trimad (Gick fort som fan) en ktm exc 125 (gick ennu fortare) mn jag tycker ändå att yamahan inte skiljer från en 2t rs (otrimmad). 2T SPORTHOJAR FINNS ENDAST SOM 125!!!!!. dom e fejk på något viis tycker jag. liggmotorcyklar ska vara 4t. sm eller enduro kan bra vara 2t under 250 cc

jag har dessutom kört en kawasaki kmx 125 =D
 
Last edited:
jag har kört 3 st aprilia rs, en fullt trimad (Gick fort som fan) en ktm exc 125 (gick ennu fortare) mn jag tycker ändå att yamahan inte skiljer från en 2t rs (otrimmad). 2T SPORTHOJAR FINNS ENDAST SOM 125!!!!!. dom e fejk på något viis tycker jag. liggmotorcyklar ska vara 4t. sm eller enduro kan bra vara 2t under 250 cc

jag har dessutom kört en kawasaki kmx 125 =D

förlåt men är du ett dåligt troll?
 
jag har kört 3 st aprilia rs, en fullt trimad (Gick fort som fan) en ktm exc 125 (gick ennu fortare) mn jag tycker ändå att yamahan inte skiljer från en 2t rs (otrimmad). 2T SPORTHOJAR FINNS ENDAST SOM 125!!!!!. dom e fejk på något viis tycker jag. liggmotorcyklar ska vara 4t. sm eller enduro kan bra vara 2t under 250 cc

jag har dessutom kört en kawasaki kmx 125 =D

:rofl
 
jag har kört 3 st aprilia rs, en fullt trimad (Gick fort som fan) en ktm exc 125 (gick ennu fortare) mn jag tycker ändå att yamahan inte skiljer från en 2t rs (otrimmad). 2T SPORTHOJAR FINNS ENDAST SOM 125!!!!!. dom e fejk på något viis tycker jag. liggmotorcyklar ska vara 4t. sm eller enduro kan bra vara 2t under 250 cc

jag har dessutom kört en kawasaki kmx 125 =D


Du har helt rätt :D
 
jag har kört 3 st aprilia rs, en fullt trimad (Gick fort som fan) en ktm exc 125 (gick ennu fortare) mn jag tycker ändå att yamahan inte skiljer från en 2t rs (otrimmad). 2T SPORTHOJAR FINNS ENDAST SOM 125!!!!!. dom e fejk på något viis tycker jag. liggmotorcyklar ska vara 4t. sm eller enduro kan bra vara 2t under 250 cc

jag har dessutom kört en kawasaki kmx 125 =D

Word grabben, word!!!!!!! :tummenupp :tungan
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top