Vilken 125:a rekomenderar ni?

ZXR Ninja

Ninja ägare
Gick med
4 Aug 2005
Hoj
ZXR 750
Tjena, sambons grabb funderar på att skaffa 125:a o jag kan inte mycket om dom.
Så jag tänkte prova o ställa frågan här, han vill ha en sporthoj med en prislapp på max 20 000 kroner.
Fördelar/nackdelar 2 alt 4 takt? finns det något märke som är bättre än andra?
Kom gärna med förslag o egna erfarenheter på allt som man bör tänka på.
Tack på förhand Fredrik.

Aprilia RS 125

2-takts sporthoj.
Lätt att få tag på reservdelar till.
Går fint att åka bana med.

Öskar jag hade haft råd med en sån nä jag var 16

med en 2 takt(spelar inte så stor roll vilken) så är det väldigt mycket service,räkna med 10000 per år för att hålla den rullande,minst! då med försäkring,kolv och ringar bensin och något däck. sen kan du ju ha oturen att det rasar totalt då blir det dyrt och du kan få stå månader utan några reservdelar, sen så ska han köra strypt så är en 2 takt icke att rekomendera.
inte för att 2 takt är sämre eller något sånt men produkten blir ju aldrig bättre en servicen är.

ska han köra ostrypt så måste man ju komma ihåg att det blir olovligkörning och att hojen är felförsäkrad vid eventuell olycka,lika illa som att köra utan kort på en r1 dvs.

men sen så är ju en 2-takt roligare att åka på när man är 16 helt klart men köper du en fyr takt så är den absolut inte lika slö som alla 2 taktstalibaner säger, jag är helt klart nöjd med min cbr då den är riktigt skön att köra på,håller (nästan) hur länge som helst och är allmänt mycker billigare att hålla igång, den trivs väldigt bra i stan som på landsväg.
Så om han köper en cbr kommer han absolut inte bli besviken:)

Hoppas det är läsbart och kanske till någon hjälp:)

med en 2 takt(spelar inte så stor roll vilken) så är det väldigt mycket service,räkna med 10000 per år för att hålla den rullande,minst! då med försäkring,kolv och ringar bensin och något däck. sen kan du ju ha oturen att det rasar totalt då blir det dyrt och du kan få stå månader utan några reservdelar, sen så ska han köra strypt så är en 2 takt icke att rekomendera.
inte för att 2 takt är sämre eller något sånt men produkten blir ju aldrig bättre en servicen är.

ska han köra ostrypt så måste man ju komma ihåg att det blir olovligkörning och att hojen är felförsäkrad vid eventuell olycka,lika illa som att köra utan kort på en r1 dvs.

men sen så är ju en 2-takt roligare att åka på när man är 16 helt klart men köper du en fyr takt så är den absolut inte lika slö som alla 2 taktstalibaner säger, jag är helt klart nöjd med min cbr då den är riktigt skön att köra på,håller (nästan) hur länge som helst och är allmänt mycker billigare att hålla igång, den trivs väldigt bra i stan som på landsväg.
Så om han köper en cbr kommer han absolut inte bli besviken:)

Hoppas det är läsbart och kanske till någon hjälp:)
:rofl

En 2-takt kostar verkligen inte 10000 kronor om året... Ny kolv går på max 1500.

Men visst, ska man köra strypt kan man lika bra köra 4-takt. Annars gäller 2-takt. Såå mycket roligare.

Köp en Nsr. Går bra, håller bra.

ne okej,2k i försäkring? däck cirka 1,5k, kolv(ar)ca 1,5 k,drivpaket, bensin cirka 6500 kronor?:)sen har man oturen att det rasar så är en ny cylinder ca 3500 kronor,då inte en ny utan en om nicasilad,även en vev om man har otur:Pdå räknar jag med cirka 600 mil per år,vilket jag kör så för mig hade det kostar ca 10000 kronor per år,formulerade mig nog fel men det hade landat på den siffran för mig iaf;)
så så fel har jag inte ;)

Last edited:
Om det duger med en äldre hoj så kan jag rekommendera RD125 YPVS och den lite nyare TZR 125. Jag körde hårt tre säsonger (tror jag det var) med min ostrypta RD och rörde inte en skruv. TZRen har väl i stort sett samma motor fast en modernare deltabox-ram. En kille jag kände hade TZR och var nöjd med den också, vad jag vet så höll den hur bra som helst.
Haha, minnen, jag körde mest på grusväg med min RD... I början gick det jättesakta i kurvorna, men mot slutet av säsongerna gick det 100-120 med hyfsat nedlägg... Vilken tok man var.
EDIT: RDn jag hade drog rätt mycket soppa, det är det enda negativa jag kommer på.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti