Vilken 1000 cc twin?

Körde en SV1000S i två år fram till augusti i år.
Tyckte SV:n var fin-fin. Stark motor, bra körställning och
rätt billig att äga när Bilsport-MC försäkrade ner den i år.

Innan SV-köpet blev det några andra provkörningar:

TL1000S: Kändes mer brutal än SV:n och inte lika smidig.
Provturen delvis sabbad av ett plattslitet bakdäck.

VTR1000 F: Ganska lik SV:n. Satt något bättre på Suzukin.

RSV Mille -04: Kanonfin, men inget att slöåka med i stan.
Motorn vibrerar en del jämfört med 90 graders twinnarna.
Kändes för dyr att äga för mig.

Ducati 1000SS: Stenhård fjädring. Blev rena rodeo-turen när vägen blev
sämre. Motorn tyckte jag i praktiken var likvärdig med
SV/VTR - väldigt stark på mellanvarv.

//F
 
Jag säger bara en sak: Ut och provkör!!
Det är det bästa sättet :tummenupp

Lycka till och hoppas att du hittar en bra twin.
 
COLOSSUS skrev:
2505557 SV1000s

Det ända valet.

Bra inköpspris , bra försäkring, bra motor , bra chassi , ett underbart ljud .

Snyggast oxå..

Colossus

Haha...ja vad du tycker vet jag efyer ett antal onsdagar..."mannen me mullret":) :)
 
Hey

Om ingen nämnt det redan så ta en titt på Aprilia Falco :tummenupp

I grunden samma motor som RSV med något lägre effekt uttag men med bättre vrid. Ett bra om inte bättre alternativ till de du listat

Hade en 01:a med Renegade slippisar, chip, luftkit, Bellypan och Öhlinare som jag saknar som satan nu :(

Bekvämare och billigare att försäkra än en RSV :tummenupp

Finns ett antal till salu för runt 50 loppor

Men som någon sa...det bästa är att testa själv men lägg till Falcon på listan annars missar du något. Finns åtskilliga tester där den utses som vinnare över bland annat VTR och TL.

Men det är ju upp till var och en att bedömma, lycka till!

/BW
 
pansarvagnen skrev:
2505393
Det va nån som nämnde buell... antar att du aldrig kört en... :va

Köp SP1 och va kung till våren!

Om du kikar på avataren så ser man ofta vilka hojar folk åker på :tungan

Det är så att jag har en Bulle, det är helt klart den allra goaste kurvmaskin jag suttit på... Prova bullen en lite längre stund (typ 1h), lär dig motstyrning och upplev den gudomliga kännslan :Bugar

/E
 
Bara trafikförsäkra fordonet hos IF, den procentuella chansen att du smäller själv är så låg så att dom pengar du lägger på en helförsäkring går inte ihop sig. Sen är det större chans att någon annan kör in i dig och då täcker den som körde in i dig för alla skador plus en hel del till.
 
Kan bara bidra me lite fakta som kanske spelar in.

Är själv 193 cm och ganska lång i överkroppen. Ja sitter kanon på min TLR sen jag satte på höjt kåpglas. Min hoj är helt suverän och funkar jättebra på bana även om jag mest pendlar med den (funkar oxå kanon).

Mitt tips...

No 1: ... (nu blir jag väl steglad på LT-tråden :pangihuve ) RSV Mille!!!

No 2: ... eller en TL1000 R med lite uppdateringar, främst på fjädringen. För 60K bör du kunna hitta en fin 00:a eller nyare med ganska mycket gjort.

Rickar
 
Rickar skrev:
2506025 Kan bara bidra me lite fakta som kanske spelar in.

Är själv 193 cm och ganska lång i överkroppen. Ja sitter kanon på min TLR sen jag satte på höjt kåpglas. Min hoj är helt suverän och funkar jättebra på bana även om jag mest pendlar med den (funkar oxå kanon).

Mitt tips...

No 1: ... (nu blir jag väl steglad på LT-tråden :pangihuve ) RSV Mille!!!

No 2: ... eller en TL1000 R med lite uppdateringar, främst på fjädringen. För 60K bör du kunna hitta en fin 00:a eller nyare med ganska mycket gjort.

Rickar
Och nu var du inte välkommen hos oss nå mer :hihi
 
Roger_SWE skrev:
2505717 Jag säger bara en sak: Ut och provkör!!
Det är det bästa sättet :tummenupp

Lycka till och hoppas att du hittar en bra twin.

Redan på väg...ska testa en SV1000 i helgen och en SP1 på fredag....:)
 
Black-Wolf skrev:
2505893 Hey

Om ingen nämnt det redan så ta en titt på Aprilia Falco :tummenupp

I grunden samma motor som RSV med något lägre effekt uttag men med bättre vrid. Ett bra om inte bättre alternativ till de du listat

Hade en 01:a med Renegade slippisar, chip, luftkit, Bellypan och Öhlinare som jag saknar som satan nu :(

Bekvämare och billigare att försäkra än en RSV :tummenupp

Finns ett antal till salu för runt 50 loppor

Men som någon sa...det bästa är att testa själv men lägg till Falcon på listan annars missar du något. Finns åtskilliga tester där den utses som vinnare över bland annat VTR och TL.

Men det är ju upp till var och en att bedömma, lycka till!

/BW

Falcon är fin....blev omkörd av en i morse; Akrapipor och en massa annat godis på. Men hur är körställningen....är inte så sugen på någon SF-variant av Millen för det är väl så den är tänkt? Inga kåpor och nedtrimmad motor?
 
fazerfun skrev:
2506276 Redan på väg...ska testa en SV1000 i helgen och en SP1 på fredag....:)

Helt rätt. Det är twin som gäller:yoparty

Även om jag gillar min VTR så är SP1:yoparty , framför allt den röda:)

Lycka till:tummenupp
 
fazerfun skrev:
2506289 Falcon är fin....blev omkörd av en i morse; Akrapipor och en massa annat godis på. Men hur är körställningen....är inte så sugen på någon SF-variant av Millen för det är väl så den är tänkt? Inga kåpor och nedtrimmad motor?


Får man fråga vikt och längd på dig?
 
Lam-Kaka skrev:
2506286 Glöm inte att testa en 01-03s mille också om du har möjlighet.

Absolut...men de flesta som ligger på Blocket verkar vara 00....

Lam-Kaka skrev:
2506307 Får man fråga vikt och längd på dig?

Jag är en bjässe: 184/80 kg :rolleyes:
 
Last edited:
Jag har en "996" till salu :)
 
stronzo skrev:
2506249 Ja, visst är den! Det var jag som importerade den till Sverige och den hade
gått ca 2700 mil när han köpte den av mig. En härlig hoj som gick (går?) som
ett skott. Ägaren innan mig hade "optimerat" motorn och insprut vilket
märktes.

Att han sedan använder bilderna jag tagit är ju bara hedrande :tummenupp
http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=24852

Eller också är hojen inte lika fin längre....?:rolleyes: Det är en enormt vacker hoj men hur är kvaliten (ärligt) på de här knarrarna? Var det inte runt 98 som kvalitetsrycket kom när jänkarna pumpade in pengar i Ducati?

Rickar skrev:
2506025
Mitt tips...

No 1: ... (nu blir jag väl steglad på LT-tråden :pangihuve ) RSV Mille!!!

No 2: ... eller en TL1000 R med lite uppdateringar, främst på fjädringen. För 60K bör du kunna hitta en fin 00:a eller nyare med ganska mycket gjort.

Rickar

Min topplista ser ut exakt så. Men hittar jag en fin SP1 så....eller en 916. Eller en 748...
 
Last edited:
titta in i mitt garage och dregla lite:tungan , det verkar trots allt som om att sp:n ligger väl till för ett köp eller har jag fel? sp:n är grym sanna mina ord:)
 
fazerfun skrev:
2506323 Absolut...men de flesta som ligger på Blocket verkar vara 00....



Jag är en bjässe: 184/80 kg :rolleyes:


Då kommer du sitta perfa på en mille 01-03, jag har kört 75 mil på en dag utan några problem alls med att få ont m.m 181,76
 
fazerfun skrev:
Det är en enormt vacker hoj men hur är kvaliten (ärligt) på de här knarrarna? Var det inte runt 98 som kvalitetsrycket kom när jänkarna pumpade in pengar i Ducati?

Inte mer fel på en Ducce än dom Japanska
Kvalitetsrycket kom först -90 sedan ett nytt runt -92 o sen har det bara
gått uppåt
Är själv inne på min 3 Ducce
Första var en 900SS -92"som tyvär blev stulen:mad: "
Andra var en 888 Strada -94"riktigt rå motorgång om man gemför med efterföljaren 916"
O den tredja som jag fortfarande har Monster S4 FOGGY -02

O dom enda problemen jag har haft med dessa var ett lager i 900 som gav upp
o ett startmotordrev i 888 "vilket byttades på mindre än 1h"

Så om du bestämmer dig för en Ducce så ska du inte vara oroligare än för ngt annat märke
 
Back
Top