Vilken årsmodell av CBR ____ RR?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hur länge kommer vi få vänta på att en CBR 600, 800 eller 1000 ser ut såhär? Toni Elias väger 57 kg och är gissningvis runt 165 cm lång. Ändå ser han normalstor ut i sadeln. Jag tror inte att Honda någonsin kommer bygga en replika av RC-V eller för den delen bygga en v-motor med fler cylindrar än två för en sportmodell. Men det vore fruktansvärt ballt om de för en gångs skull vågade skita i estetik och leverera 100% funktionalitet/prestanda i en sporthoj - lite som RC30 på sin tid. Kanske kommer Elias RC 212 V av 2007 års modell vara en normal gathoj 2015? Man kan ju hoppas. Vad tror ni om utvecklingen? Kommer pendeln att slå åt andra hållet snart: kommer sporthojar någonsin ”utvecklas” till att bli större och tyngre - som i början av 90-talet.

Bifogat

• rc-v.jpg
    rc-v.jpg
    82.1 KB · Visningar: 224
Last edited:
Det ryktas i alla fall om att Honda har en ny V4 på g till 2008 men om det blir nåt återstår väl att se. Att erbjuda nåt annat än konkurrenterna är väl aldrig fel heller. Saxar nedanstående från motorcycledaily.com.

...Honda knows that it could dramatically increase sales of sport bikes powered by V-4 motors simply by offering consumers an alternative to the in-line, four-cylinder machines built by competitors. I think this is called "product differentiation", and Honda would have the added marketing boost of tying the engine design to its current MotoGP prototype racer.

Det ryktas i alla fall om att Honda har en ny V4 på g till 2008 men om det blir nåt återstår väl att se. Att erbjuda nåt annat än konkurrenterna är väl aldrig fel heller. Saxar nedanstående från motorcycledaily.com.

...Honda knows that it could dramatically increase sales of sport bikes powered by V-4 motors simply by offering consumers an alternative to the in-line, four-cylinder machines built by competitors. I think this is called "product differentiation", and Honda would have the added marketing boost of tying the engine design to its current MotoGP prototype racer.
Det låter som en självklar och lysande idé att differentiera sig med något annat och bättre än en radfyra. Ändå har både Honda och de andra japanska tillverkarna i decennier valt att låta bli att bygga en v-motor med fler cylindrar än två - för en sporthoj. Det tror jag tyvärr talar för att man även i framtiden kommer fortsätta att låta bli.

Bifogat

• 110401side4.jpg
    110401side4.jpg
    37.6 KB · Visningar: 62
  • rc30.jpg
    rc30.jpg
    65 KB · Visningar: 66
  • suzuki_gsvr_2003_21.jpg
    suzuki_gsvr_2003_21.jpg
    114.2 KB · Visningar: 75
Ändå har både Honda och de andra japanska tillverkarna i decennier valt att låta bli att bygga en v-motor med fler cylindrar än två - för en sporthoj.

RC45:an hade väl en V4? Det var i och för sig inte igår utan rättare sagt 13 år sedan men den fanns ju i några år. Att kalla VFR för sporthoj är väl kanske att tänja på begreppen men den har väl också V-fyra?

Japsarna börjar väll tillverka V4or(sporthojs maskiner) för gatan när de märker att Aprilias V4 börjar ta mycket kunder m.m. Ska bli kul och se hur Aprilian kommer bli m.m det rycktas också om att Touno kommer få V4an som drivkälla...180hk+ på en naken hoj är som gjord för bus :yoparty

Blir aprilias V4 en hit så kommer troligen det hända mycket på hoj fronten...och om Touno också kommer få V4a så kommer priset troligen ej blir så himla högt...

Last edited:
Lite OT..
Hondas RC211V i första modellen var en identisk slag/borr som RC45 men +1 cylinder.

(Har kört RC30, och RC45, men inte NR, än..) :)

Vad är det som gör att du absolut förnekar existensen av RC30 och RC45 ?
Det finns bildbevis på att dom funnits och vissa säger att dom faktiskt har tjört en sådan i verkligheten. Och personligen vet jag en handfull människor som säger sig ha ägt en RC30.
Det är konsumentprodukter jag talar om. Motorcyklar för oss som inte är anställda av HRC. RC30 och RC45 byggdes för homologisering till racing.

Last edited:
Det är konsumentprodukter jag talar om. Motorcyklar för oss som inte är anställda av HRC. RC30 och RC45 byggdes för homologisering till racing.
Iaf. RC30 såldes över disk till icke HRC-anställda. Vet om två som köptes enbart för gatåka. Dyr var den iofs.

Last edited:
RC45:an såldes ju också till allmänheten, största problemet var väl priset plus att den inte hade direkt heta prestanda från fabrik, 100hk och +200kg om jag inte drar mig helt galet till minnes.

Vad tror ni om utvecklingen? Kommer pendeln att slå åt andra hållet snart: kommer sporthojar någonsin ”utvecklas” till att bli större och tyngre - som i början av 90-talet.
Det har redan börjat hända, CBR954RR var lättare än CBR1000RR som kom året därpå, när ZX10R kom -04 var lättare än den som kom -06, GSX-R 1000 har blivit bra mycket tyngre tills i år.

Det har redan börjat hända, CBR954RR var lättare än CBR1000RR som kom året därpå, när ZX10R kom -04 var lättare än den som kom -06, GSX-R 1000 har blivit bra mycket tyngre tills i år.

Men nu beror väl viktökningen på tuffare krav för avgasrening? Jag vet inte vad som låg bakom viktökningen i början av 90-talet men GSX-R 750 la ju på sig duktigt med kilo ändå till "SRAD"-modellen kom (jag kommer inte ihåg vilken årsmodell det var men ni vet nog vilken jag menar). Jag fick för mig att i alla fall i fallet med GSX-R 750 så byggde de stabilare ramar osv i takt med att effekten och greppet ökade så att det blev större påfrestningar på hojens chassi. Även fjädringen blev väl rejälare under åren?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT