Vilken är mest värd pengarna!

En sak att tänka på är om du funderar på att köpa till slip on och annat tillbehör till r6 som du kanske får redan på köpet i suzukin. Kan vara värt att räkna med dessa möjliga kostnader när du jämför båda hojar. Att köra med original avgasrör är inte speciellt vanligt (för mig = tråkigt med väldigt få undantag) speciellt i sporthojar. Motorljudet är ju en viktig del av körahojupplevelsen.
En annan fundering är om det inte är värt att titta på 1000cc hojar eftersom inköpspris, försäkring och alla andra kostnader är rätt så lika. Det finns en risk att du snabb tröttnar på en 600cc och vill byta upp dig.
 
Förstår din tanke, är dock mest ute efter vilken som verkar vara mest värd pengarna.

Då jag inte har följt marknaden i 3 år utan snarare 6 månader så frågar jag hellre än att köpa något som är väldigt överprisat.

Och du har fått svar flera gånger om. Vi snackar här om två bra modeller, och det är peanuts som skiljer i pris mellan dem. Man kan inte i det här fallet säga att någon är direkt överprisad, utan de följer marknadslagarna kring tillgång och efterfrågan. Om det nu är större efterfrågan på R6 så blir den dyrare. Är det detsamma som att den är överprisad, eller mindre värd pengarna? Nej, inte om du vill ha en!

Och därmed blir det HELT upp till dig vad som är mest värt pengarna. Köp den du gillar bäst, och det kommer att vara mest värt pengarna. Sorry, men svaret blir inte bättre än så när skillnaden är så liten.

Och som BMP säger ovan, väg in vilka saker du får med på köpet. Sådant som slip on och annat är dyra tillbehör.
 
Last edited:
En sak att tänka på är om du funderar på att köpa till slip on och annat tillbehör till r6 som du kanske får redan på köpet i suzukin. Kan vara värt att räkna med dessa möjliga kostnader när du jämför båda hojar. Att köra med original avgasrör är inte speciellt vanligt (för mig = tråkigt med väldigt få undantag) speciellt i sporthojar. Motorljudet är ju en viktig del av körahojupplevelsen.
En annan fundering är om det inte är värt att titta på 1000cc hojar eftersom inköpspris, försäkring och alla andra kostnader är rätt så lika. Det finns en risk att du snabb tröttnar på en 600cc och vill byta upp dig.

När det gäller R6 är katalysatorn en så stor ljuddämpare att på en bandag körde en R6a enbart med en trattformat rör efter katten. Och denR6an förde inte speciellt mycket oväsen. Godkänt för bankörning. Som har hårdare krav än för EU godkännande. Vid ett test av Performance bikes, Juli numret, med en ZX-10R vid 5000RPM så blev ljudnivån med enbart kat 94dB, med dessutom Scorpion slip-on 91dB, med dessutom original ljuddämpare som också är hål rakt igenom som ett slip-on 88dB och med Akrapovic slip-on 88dB.
Vill man få ett gamla tiders ljudnivå fodras helsystem (borttagen kat) på moderna hojar.
Och den R6 ägare jag talade om i början på tråden hade testat helsystem med Slip-on. Med Power Commander för mappningen. Och helsystemet gav som jag minns 10hk mera än original och drog vid vanlig landsvägskörning 30% mer bensin än original. Vilket ägaren tyckte var för mycket. För han använde hojen mest på landsväg. Så han monterade tillbaka original system med kat, mappning för detta, och nöjde sig med viktbesparningen med det enkla trattformiga röret efter katten. Istället för original ljuddämparen.
 
Last edited:
När det gäller R6 är katalysatorn en så stor ljuddämpare att på en bandag körde en R6a enbart med en trattformat rör efter katten. Och denR6an förde inte speciellt mycket oväsen. Godkänt för bankörning. Som har hårdare krav än för EU godkännande. Vid ett test av Performance bikes, Juli numret, med en ZX-10R vid 5000RPM så blev ljudnivån med enbart kat 94dB, med dessutom Scorpion slip-on 91dB, med dessutom original ljuddämpare som också är hål rakt igenom som ett slip-on 88dB och med Akrapovic slip-on 88dB.
Vill man få ett gamla tiders ljudnivå fodras helsystem (borttagen kat) på moderna hojar.
Och den R6 ägare jag talade om i början på tråden hade testat helsystem med Slip-on. Med Power Commander för mappningen. Och helsystemet gav som jag minns 10hk mera än original och drog vid vanlig landsvägskörning 30% mer bensin än original. Vilket ägaren tyckte var för mycket. För han använde hojen mest på landsväg. Så han monterade tillbaka original system med kat, mappning för detta, och nöjde sig med viktbesparningen med det enkla trattformiga röret efter katten. Istället för original ljuddämparen.

Ska man vara lite petig så sitter det en jättestor ljuddämparlåda efter kattarna på R6, rakt under motorn.
Dämparen bakom fotpinnarna är mest en atrapp.
 
Ska man vara lite petig så sitter det en jättestor ljuddämparlåda efter kattarna på R6, rakt under motorn.
Dämparen bakom fotpinnarna är mest en atrapp.
Ja, för min yamaha blev knappt särskilt mycket mer högljudd efter jag slet bort katalysatorn. Lite råare ljud bara, men inte direkt mer högljudd skulle jag säga
 
Och den R6 ägare jag talade om i början på tråden hade testat helsystem med Slip-on. Med Power Commander för mappningen. Och helsystemet gav som jag minns 10hk mera än original och drog vid vanlig landsvägskörning 30% mer bensin än original.

Låter mer som att den som mappat misslyckats..
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top