Vilken är mest värd pengarna!

Timjoh

Medlem
Gick med
2 Sep 2011
Hoj
ingen
Tjena ska köpa en hoj nu har 2 jag tittat ut men kan ej bestämma mig pga av pris skillnaden vilket som är mest "värt".

Den första är en Yamaha r6a, 2009,2 ägare, alla nyckla,servicebok, 1500 mil, som nyskick enligt ägaren och han verkar vara pålitligt. Helt original. Verkar med andra ord som en nästan ny hoj.

Medföljer lite saker som underhålls laddare,depåstöd någon olja,lås.
Han begär 58 000kr kanske kan få ner han till 56 med lite tur. Verkar ej vilja gå ner så mkt i pris då han garanterar skicket på hojen är toppen.

Den andra är en Suzuki gsxr 600,2010, 1300mil servicebok, alla nycklar, hel och fin välvårdad,4 ägare, bra bromsar,drvpaket,däck, slipon,miniblinkers.

Han begär 54 000 inte pratat pris men lite får man väl räkna att gå ner.

Så har svårt att välja villken. För mig spelar det absolut ingen roll, vill mest veta vilken som känns mest värd pengarna. Dock verkar ju r6a ligga överlag högre i pris. Och alltid varit lite av en dröm att ha en r6a men man vill ju inte betala världens överpris.

Last edited:
Om det har varit din dröm att ha en R6. Då ska du köpa en R6. Om det är överpris kan jag inte svara på.

Om det har varit din dröm att ha en R6. Då ska du köpa en R6. Om det är överpris kan jag inte svara på.

Tråd slut, har du drömt om en R6a så köp en sån, annars kommer du ändå bara byta sen. Känns det som ett överpris är det väl bara att vänta, det kommer drälla av hojar på Blocket inom en månad.

Jag hade tagit R6an för att slippa pilla med det "metallpuzzel" av delar runt bakaxeln som följer med på Suzuki och som man drabbas av pilla på plats
när man tagit av bakhjulet för att byta däck. Och ska få dit bakhjulet igen.
Nu tar det visserligen inte många minuter. Men servicevänlighet ska uppmuntras. Tycker jag.
mvh
Ägare av två Suzuki
som talat med en ägarinna till en R6a, Hon var förtjust över hur lätt det var att serva R6an. Mekade själv. Och tog upp det här med bakhjulet/bakhjulsaxeln.

Men priset är ju bara början.
Vad kommer du får betala i försäkring? Vad är självrisken om du väljer helförsäkring?
Om helförsäkring kostar 15000kr/år och självrisken är 25000kr vid vagnskada.
Så är det ju tveksamt om helförsäkring lönar sig. Om du kan meka själv.
Speciellt om det tar 7 månader under lågsäsong Oktober till Maj att fixa skadan.
Bike Göteborg efter jag lagt mig vid start på vänster sida, gubbstopp.
Med repad kåpa, repad motorkåpa, repad backspegel och repat styrhandtag som följd.

Last edited:
Försäkringar är det första jag kollar innan jag ens kontaktat säljaren så det är lugnt.

Som jag skrev i en annan tråd nyligen: Som alltid med bil eller hoj eller liknande, köp det du vill ha. Betala för all utrustning du vill ha, snåla inte. För det finns inget värre än att på varenda jävla åktur tänka "varför köpte jag inte den istället...". Att åka omkring och känna sig nöjd och stolt är en betydligt skönare känsla.

Fråga dig själv, är det viktigare att vara nöjd EN gång, dvs när du betalar, än att vara nöjd VARJE gång du tar fram hojen? Ett eventuellt överpris kan du leva med, vi pratar om ganska små summor här trots allt.

Summa summarum, jag tror att jag svarat på vad som är mest värt pengarna för dig. Om det är en R6 du vill ha, betala lite mer och var istället lycklig över att du köpte rätt hoj.

Du skrev aldrig vilken årsmodell det var på Suzukin, men det är egentligen oväsentligt.
R6:an är precis bättre på allt och dessutom snyggare. Det blir svårt att motivera varför man skulle köpa Suzukin. Jag har noterat att du får med slipon och miniblinkers på Suzukin, låt inte det lura dig. R6:an är ett steg upp jämfört mot Sukkan.
Har haft båda hojarna själv, jag är 189cm och tyckte att Suzukin dessutom var för "trång".

Ja asså gillar r6an, men blir ren gathoj men den tilltalar mig mkt!

Suzukin är en 2010 års modell.

Vad tycker du om priset? Vill inte betala överpris som fan.

Jag är 178 cm men r6an är lite mindre i modellen? Än dom andra märkena.

Har garanterat kollat på båda dessa hojarna, R6an låg lite högre i försäkring, några hundra per månad.

Men annars, som de flesta säger, köpt den du gillar bäst!

Har du kollar på någon i verkligen världen? :) japp den låg snitt 1750kr månaden på LF.

Tycker r6an är snyggare att titta på, men Suzukin är inte ful. Vad man kan läsa sig till så är den mer "gat" vänlig, suzukin har lite mer botten och mellan kraft vad jag fattat det som.

För mig det som spelar in är vilken som är mest värd pengarna... Dom båda är
Bra bog för mig.

Har du kollar på någon i verkligen världen? :) japp den låg snitt 1750kr månaden på LF.

Tycker r6an är snyggare att titta på, men Suzukin är inte ful. Vad man kan läsa sig till så är den mer "gat" vänlig, suzukin har lite mer botten och mellan kraft vad jag fattat det som.

Bra bog för mig.

Och, mest värd pengarna är en värdering som du själv måste göra.

Bra bog för mig.

Inte kollat på någon av dessa, antar det är det gixxern i kund som är grå/blå med lite skav från touringväskorna?

R6an är enligt mig snyggare än GSXR 600 2010, dessutom är färgen snyggare.

Följ hjärtat, det gjorde jag. :)

Jag hade köpt den billigare hojen och lagt de 10 lök du sparat in på 10 bandagar nästa sommar, då får du garanterat roligast oavsett hur bra R6an än är!

Jag förstår faktiskt inte vad problemet är?

Vi snackar 4kkr i skillnad vilket är noll och ingenting när det handlar om 50kkr! Strunta i pengarna och köp den du vill ha. Enda gången man behöver fråga är om priset är långt under normalt.

Det är en sporthoj du skall köpa och ingenting i den ekvationen är ett bra köp men dock väldigt roligt.

Verkar vara en våg av 90-talister som inte kan ta ett enda beslut utan att konsultera hela internet.

Förstår din tanke, är dock mest ute efter vilken som verkar vara mest värd pengarna.

Då jag inte har följt marknaden i 3 år utan snarare 6 månader så frågar jag hellre än att köpa något som är väldigt överprisat.

Är själv nybörjare och köpte min första hoj i lördags. Köpte en sprillans ny för jag orkade inte fundera på alla dessa frågor och dessutom har jag inte körkortet än så kan inte provköra heller.

Men som någon skrev, köp den du gillar och tycker är snyggast. 4tkr hit eller dit gör ingen fattig och det är nog ingen som är ett bättre eller sämre köp. Andrahansvärdet är nog samma och det handlar om rätt köpare och när du säljer den igen.

Jag valde Suzuki pga. deras märkesförsäkring samt att jag gillar designen mer, jag gillar t.ex. att den har integrerade blinkers fram och bak.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick