Vilken är hojen i NKs skyltfönster

Ms. Fabulous

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2009
Hoj
Yamaha XT660R-07
Hej. Jag blir galen av att inte komma på vad hojen heter som NK har i sitt skyltfönster för tillfället. Det är en gammal militärhoj. Den var med på MC Collections utställning om militär-mc i våras och jag har en bild på den (hojen med den avvikande fälgen, näst till höger), men tog aldrig någon närbild. Försökte även ta ett kort på skyltfönstret men det blänkte så mycket så det går knappt att se något. Jag hoppas att det finns någon här på forumet som kan knäcka denna nöt. Hojen i fråga verkar mycket ovanlig. Skulle bli tacksam om någon vet modell, år, annan info av intresse.

-CIMG1635.jpgCIMG2192.jpg

Det är väl en Hägglund, såvitt jag kan se.
Valdes som Försvarsmaktens nya mc i konkurrens med Monark och Husqvarna men kastade till slut in handduken till följd av bl.a. transmissionsproblem. Lagom till den tidpunkten hade HVA fått ordning på sin automatlåda och testat den i endurospåret varför de fick ta över kontraktet.
Smeknamnet? Häggopeden...

Häggo X-1tror jag t.o.m den kan heta. Bill Nilsson (crosslegend från förr) har en. Fanns ett reportage om den i Classic Bike för ett år sedan ca.

Edit: XM-74 verkar den ha hetat. Och Bill HADE en. Såg nu att han gått ur tiden förra månaden :(

Last edited:
Stämmer bra, xm 74 är det. Jobbar på nk och såg när de höll på när det drog upp den från lastkajen :p

Last edited:
Häggo X-1tror jag t.o.m den kan heta. Bill Nilsson (crosslegend från förr) har en. Fanns ett reportage om den i Classic Bike för ett år sedan ca.

Edit: XM-74 verkar den ha hetat. Och Bill HADE en. Såg nu att han gått ur tiden förra månaden :(

Visste inte att han dött.
Synd.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma