Vilken är din favorithjälm?

  • Thread starter Thread starter Awe
  • Start date Start date

Awe

Guest
Hej! Tänkte vi kunde berätta lite om våra hjälmar, vilka är bäst enligt er och varför? Ska byta själv och undrar om lite tips.

Själv har jag haft en Schuberth S2 Sport, riktigt nöjd, allt från passform, lågljudnivå etc.

Om någon har en HJC Rpha 11 så undrar jag om den låter mycket?
Samt hur är LS2 och Icon hjälmarna?

/
 
Last edited:
Min favorit är den som sitter och passar bäst. Och så brukar jag kolla på hur dom står sig i säkerhetstester. Jag har en shoei nxr av något slag som är väldigt bekväm samt en just1 crosshjälm till motarden.
Har haft en icon variant som satt bra men väldigt tung och stor samt en halvbillig agv som satt väldigt dåligt.

Jag tycker att shoei känns bäst för mig
 
Jag har Arai-skalle:yoparty
Haft den i flera år, man kanske skulle byta men den sitter fortfarande
tight på.
 
Kör med shoei GT-Air. En fantastisk hjälm i alla avseenden. Vindbrus och turbulens är absolut hanterbart även vid långfärd. Inbyggt solvisir. Fantastiskt genomdrag när man öppnar för luft. Enkelt att öppna allt även med handskar under färd, stora reglage. Smidigt att tvätta insidan. Lätt och gott om plats vid öron för att installera intercom. Den väger inte så farligt.

Listan kan bli lång, en fantastisk hjälm enligt mej.
 
Jag har HJC Rpha 11 och hade 10.an oxå innan sambon tappa ner den i backen.
Klart den bästa hjälmen jag haft, och den passar min skalle som handen i handsken, relativt lätt och smidig.
 
Favohjälm: AGV K-4 EVO

I hyfsat modern tid har jag haft:
Marushin RS2 (helcarbon)
AGV K-4 EVO
Arai QV-PRO

Marushin är löjligt lätt, small väger 1155g (sägs ska väga kilot jämnt).
Helhetsintrycket är något enkel men väl fungerande, inte den bästa ventilationen men passar bra, är hyfsat tyst och 5/5 i sharptest.

AGV
är relativt lätt, small=1270g men passade inte perfekt, tryckte i pannan, efter viss modifiering blev det bra och jag har kört många år med den.

Skaplig ventilation, bullrigare än de andra två men då jag ändå alltid kör med öronproppar tycker jag fortfarande det är en skön och hyfsat snygg hjälm, dock outdated vid det här laget.

Arai... Vad kan gå fel liksom? :)
Min senaste hjälm som funkade toppen direkt ur lådan.
Sägs ska vara en touringhjälm med sportegenskaper.

Väldigt bra ventilation, tystats av alla hjälmar jag ägt, förbered för intercom, välbalanserad i fartvinden vilket i viss mån kompenserar för att den väger mer än jag är van vid, small 1620g.
Finns inte med inbyggt solvisir då det inte följer arais säkerhetstänk, de har dock ett utanpåliggande extra visir som jag inte provat än (pro shade).

Har de flesta (om inte alla) säkerhetsfunktioner man kan förvänta sej av en moden hjälm :tummenupp
 
Last edited:
Min favorit är den som sitter och passar bäst. Och så brukar jag kolla på hur dom står sig i säkerhetstester. ...

Jag tycker att shoei känns bäst för mig

+1 på den. :tummenupp

Jag har också Shoei-skalle. De sitter lika skönt på mig, men jag skulle nog lista mina i ordningen:
X-Spirit II (välventilerad)
NXR (tyst)
XR-1100 (allmänt skön)
 
Arai för mig, men det skall sägas att passformen är olika mellan deras modeller och alla passar inte mig perfekt.

Har en Quantum som jag köpte för snart 7 år sedan som fortfarande sitter helt perfekt. Har aldrig någonsin testat en hjälm som passat mitt huvud bättre - makalöst skön.

Köpte senare en Rebel, men den är jag inte riktigt kompis med, då passformen är annorlunda. Trycker i pannan så jag får huvudvärk om jag kör längre än ett par timmar.

Fick tag på en ny Quantum (som var utgående modell) för ett par år sedan, men den har jag knappt börjat använda ännu. Den får träda in när min gamla Quantum (som fortfarande är fräsch) slutligen går i pension nästa år eller så. På det sättet klarar jag mig några ytterligare år, tills Arai (eller någon annan tillverkare) hinner komma ut med en ny modell som passar mig lika bra. Efterföljaren QV-PRO gillade jag inte lika mycket. RX-7GP satt bra när jag testade den, men den har de också slutat med. Nya RX-7V har jag inte testat ännu.
 
X-lite 802RR, lätt och välbyggd, underbar inredning som håller formen. Även haft 801an, höll formen och var grym efter 7 år av användande.

HJC rpha11, lätt och skön, men tappar lite passform och brusar. Gillar inte visirlåset. Sjuukt bra ventilation dock!
 
Har haft en hel del hjälmar, men kör nu med Arai och Icon. Passar min skalle och är dom enda som inte trycker nånstans.
 
Schuberth R1 och C3 är de jag använder idag. Har haft billigare hjälmar men kvalitetsbristern är inte värda besparingen. Utom biltemas crosshjälm, den var riktigt bra för dual sport-körning. Schubert R1-an (tidigare modell) har jag dessutom kört av vägen med, den gjorde jobbet bra och tack vare lätt vikt kändes nacken fin efteråt.
 
Den förra!

Det är alltid ett helvete att lämna den gamla, goa insuttna hjälmen och börja brottas med ett nytt as som hellre vill ligga och kokonga i sin mysiga hjälmpåse nere i livmoderkartongen den bott i hela sitt liv.
Ovillig, osmidig, obekväm.

Den gamla sitter fortfarande kvar på "aktiva hyllan" och skriker om att få följa med ut på bara en enda sista sväng: KOMMIJENNY!

Den nya åmar sig och undrar om det är mycket mygg dit vi skall åka idag, och förhör sig om hygien och renhållningsprocesser i den nya familjen den hamnat i, och dom andra, ärrade hjälmarna på hyllorna omkring ler elakt: "Yo, Princess! Här körs det, och regnet blästrar bort flugliken".

See? Ny hjälm är en process, och ja - det är komplicerat.
Mina hjälmmärken är väl inte intressantrelevanta här eftersom dom brukar ha skärm - men okay:

Lämnar: Suomy MX-Tourer.
Underbart lätt Tri-Composit hjälm som stannade på under 1300 gram VÄGD, med både skärm och inbyggt solvisir.
Byggd i Italien, och med dubbel D-ring.
Tyvärr bullrig och skramlig, och nu efter sina tre år så är den "bekväm" - alltså egentligen lite glapp i passformen.
Jag tog ut den så tajt att jag blödde från tinningarna halvvägs in i första guldresan...
Hög tid att byta, alltså.


Kommer: Touratech Aventuro.
Byggd av Schubert, i Tyskland, med deras E1 som bas.
Båda är tunga as, uppemot ett halvkilo tyngre än min förra.
Dock påstått tystare.
TTs take på hjälmen ger bättre ventilation - tacksamt.
TT har också en feature jag saknat på alla andra visirhjälmar:
Remhållare i nacken för goggles!

Det fällde avgörandet. Nu skall man bara komma i den också...
 
Last edited:
Nuvarande hjälm NOLAN N91 EVO:
Fördelar flip-up hjälm, inbyggd solvisir Väldigt bekväm foder/klädsel
dock väger den lite, 1780 gram och ventilationen vid hakan är jobbig/dryg att öppna under färd.
Övrigt så är den helt OK.

Tittar lite nu på att köpa en ROCC 771
vikt på den runt 1600 gram, reptåligt visir, inbyggd solvisir.
 
AGV GP-Tech. Bästa jag haft på min skalle hittills.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top