Vilken är den bästa/mest prisvärda routern till mitt adsl?

• Thread starter Thread starter Jonathan
  • Start date Start date

Jonathan

Guest
Har 0,5 Mbit, Telia adsl.
Upptäckte då när allt var installerat och klart att det jacket jag har inte ligger först på linjen.

Så då lär en router införskaffas. Telia erbjöd en för 2500 :- men tyckte det lät dyrt. :confused:

Kom med tips nu!

Mvh Jonathan

Jonathan skrev:
Har 0,5 Mbit, Telia adsl.
Upptäckte då när allt var installerat och klart att det jacket jag har inte ligger först på linjen.

Så då lär en router införskaffas. Telia erbjöd en för 2500 :- men tyckte det lät dyrt. :confused:

Kom med tips nu!

Mvh Jonathan

Netgear WGT624!! storsäljaren...

Nej det var ett PCI kort till datorn, som du stoppar in i en sk. PCI SLOT innanför skalet. Så får du trådlöst..Annars har den 4st uttag för vanliga nätverkssladdar precis som vanligt

Jonathan skrev:
Okey. Tack så mycket!

Hittade den på http://www.datorbutiken.com/se/

Vad var det för tillbehör man kunde köpa till där lite längre ned på sidan :confused:

Är inte sådär jättehemma på det här med trådlöst:)

Köp inte denna router (WGT624)! Har den själv och jag har massvis med problem med den. Den hänger sig/startar om/tappar WAN-anslutningen så gott som varje dag, ibland oftare. Finns en 30 sidor lång tråd om detta på Netgears officiella forum. Finns tre hårdvaruversioner och alla har problem.

Om du inte tänkt sitta o tanka på DC eller liknande så kanske det inte är något jätteproblem men vill ha en uppkoppling som är uppe hela tiden så ska du skaffa en annan router.

Tjet skrev:
D-Link DI-604. Det enda jag hört som kan krångla lite är att port 80 inte vill sig riktigt. Går alltså inte att köra webbserver på port 80.

341kr på inet, http://www.inet.se/produkter_info.asp?p=5400254

Haha, den är ju också jättestrulig, det är den ju ökänd för. Hade även en sån som aldrig ville funka trots otaliga firmwareuppdateringar och ändringar av inställningarna. Kan ju vara att jag har taskig router-karma kanske...

bq skrev:
vet ju inte vilket "modem" du fått av telia men kanske kan det här vara nåt
http://thepiratebay.org/details.php?id=3340187

Har ett sådant modem som han beskriver där.
Men vad är poängen med att göra såsom han beskriver på den sidan?

Please explain:)

Köp inte denna router (WGT624)! Har den själv och jag har massvis med problem med den. Den hänger sig/startar om/tappar WAN-anslutningen så gott som varje dag, ibland oftare. Finns en 30 sidor lång tråd om detta på Netgears officiella forum. Finns tre hårdvaruversioner och alla har problem.

Om du inte tänkt sitta o tanka på DC eller liknande så kanske det inte är något jätteproblem men vill ha en uppkoppling som är uppe hela tiden så ska du skaffa en annan router.

Hmm.. Enligt dig Ola så verkar alla routrar helt värdelösa. :hihi
Vilken rekommenderar du då?

Jonathan skrev:
Har ett sådant modem som han beskriver där.
Men vad är poängen med att göra såsom han beskriver på den sidan?

Please explain:)

Hmm.. Enligt dig Ola så verkar alla routrar helt värdelösa. :hihi
Vilken rekommenderar du då?

Jo, inser att det ser lite märkligt ut men jag har ju haft båda och de är dokumenterat problematiska. Gör en sökning på "problems" och namnet på de routrarna så lovar jag att du kommer många träffar. Min nästa router kommer bli en Zyxel ZyAir G-2000 då Zyxel är en tillverkare som jag har förtroende för. Har sett den för åttahundra nånting på www.datorhandel.com.

Om du har ett Zyxel Prestige 660H-modem så följ bq:s tips och flasha om firmware i den så du får en fullfjädrad router. Är ju dessutom gratis isf!

Coola Ola skrev:
Jo, inser att det ser lite märkligt ut men jag har ju haft båda och de är dokumenterat problematiska. Gör en sökning på "problems" och namnet på de routrarna så lovar jag att du kommer många träffar. Min nästa router kommer bli en Zyxel ZyAir G-2000 då Zyxel är en tillverkare som jag har förtroende för. Har sett den för åttahundra nånting på www.datorhandel.com.

Om du har ett Zyxel Prestige 660H-modem så följ bq:s tips och flasha om firmware i den så du får en fullfjädrad router. Är ju dessutom gratis isf!

Okey.

Men vad menas, kan jag använda modemet i sig som en router alltså? :va

Jag kör en D-Link DI604 och har inte haft några problem. Se bara till att den heter DI604 D1. Finns en B1 också och det är den som strulat

Coola Ola skrev:

Jag vet inte vad du har för problem rent tekniskt just med din router.
Men min fungerar alldeles problemfritt. Och då har jag 2 stationära inkopplade, och en trådlös bärbar på...I princip 24/7. Jag kan hålla med om att den strulade med dom tidigare firwirisarna, men nu har den varit igång i säkert 2månader utan problem. Bara om den står upp i den tillhörande ställningen, så den inte startar om..

Du fick nog ett måndagsexemplar :7peta

Jonathan skrev:
Okey.

Men vad menas, kan jag använda modemet i sig som en router alltså?
Hårdvaran, själva boxen alltså, ska tydligen vara identisk med en av Zyxels routrar men routerfunktionerna är avstängd i mjukvaran (firmware) på modemet. Byter man ut firmware får man alltså full funktionalitet. Det förutsätter att du har ett Zyxel 660H Triple Play (står på undersidan av modemet vilken modell det är)

tycon1 skrev:
Jag vet inte vad du har för problem rent tekniskt just med din router.
Men min fungerar alldeles problemfritt. Och då har jag 2 stationära inkopplade, och en trådlös bärbar på...I princip 24/7. Jag kan hålla med om att den strulade med dom tidigare firwirisarna, men nu har den varit igång i säkert 2månader utan problem. Bara om den står upp i den tillhörande ställningen, så den inte startar om..

Du fick nog ett måndagsexemplar :7peta

Om du kollar länken i mitt första inlägg så ser du att tråden på Netgears forum om just WGT 624 har över trettio sidor med folk som har problem med routern, oavsett firmware eller hårdvaruversion (http://forum1.netgear.com/support/viewtopic.php?t=1238, står v2 i topic men problemen finns på v1 och v3 också). Självklart kan man ha en sådan utan problem men vill man vara säker på att undvika problem så ska man nog välja en annan. Kul att den funkar bra för dig dock!

Dede skrev:
Jag kör en D-Link DI604 och har inte haft några problem. Se bara till att den heter DI604 D1. Finns en B1 också och det är den som strulat
Var en B1 jag hade. Låter bra att de är funkis med den nya hårdvarurevisionen.

Last edited:
Coola Ola skrev:
Hårdvaran, själva boxen alltså, ska tydligen vara identisk med en av Zyxels routrar men routerfunktionerna är avstängd i mjukvaran (firmware) på modemet. Byter man ut firmware får man alltså full funktionalitet. Det förutsätter att du har ett Zyxel 660H Triple Play (står på undersidan av modemet vilken modell det är)

Okey. Men lär jag inte ha någon slags mottagare till burken då? :confused:

Är som sagt inte så hemma på det här med routrar:)

Jonathan skrev:
Okey. Men lär jag inte ha någon slags mottagare till burken då? :confused:

Är som sagt inte så hemma på det här med routrar:)

Om du inte vill ha en trådlös så förstår jag inte riktigt vad du menar. Modemet blir router samt modem i en box. Sen är det ju bara att dra en kabel från det till datorns nätverkskort.

Om det är en trådlös router du vill så funkar det såklart inte med att byta firmware i ditt Zyxel-modem. Då får du skaffa nån annan. Har tyvärr ingen rekommendation men mitt nästa köp kommer som sagt bli en Zyxel men de är normalt sett lite dyrare än D-Link och Netgear. Men köp vad som helst och hoppas på det bästa, det funkar säkert.

Coola Ola skrev:
Om du inte vill ha en trådlös så förstår jag inte riktigt vad du menar. Modemet blir router samt modem i en box. Sen är det ju bara att dra en kabel från det till datorns nätverkskort.

Om det är en trådlös router du vill så funkar det såklart inte med att byta firmware i ditt Zyxel-modem. Då får du skaffa nån annan. Har tyvärr ingen rekommendation men mitt nästa köp kommer som sagt bli en Zyxel men de är normalt sett lite dyrare än D-Link och Netgear. Men köp vad som helst och hoppas på det bästa, det funkar säkert.

Okey. Har nog fått för mig att router = trådlöst:)

Slänger ut en fråga till när jag ändå håller på..

Efter att jag börjat använda adsl så har datorn börjat att haka upp sig hela tiden.
Räcker att man surfar en halvtimme ungefär så hakar den upp sig och man lär stänga av burken, vänta en stund och sen fungerar det en halvtimme till..

Kan det ha något med modemet i sig eller är det något annat fel :confused:

Jonathan skrev:
Okey. Har nog fått för mig att router = trådlöst:)

Slänger ut en fråga till när jag ändå håller på..

Efter att jag börjat använda adsl så har datorn börjat att haka upp sig hela tiden.
Räcker att man surfar en halvtimme ungefär så hakar den upp sig och man lär stänga av burken, vänta en stund och sen fungerar det en halvtimme till..

Kan det ha något med modemet i sig eller är det något annat fel :confused:

Antingen har du fått nån form av virus eller (mer troligt) så är det ditt nätverkskort som spökar. Testa att installera om/installera nyare drivrutiner till nätverkskortet så kanske det funkar bättre. Svårt att säga iofs, man får pröva sig fram, helst genom att testa med en annan dator också.

Coola Ola skrev:
Antingen har du fått nån form av virus eller (mer troligt) så är det ditt nätverkskort som spökar. Testa att installera om/installera nyare drivrutiner till nätverkskortet så kanske det funkar bättre. Svårt att säga iofs, man får pröva sig fram, helst genom att testa med en annan dator också.

Okey. Tack för hjälpen. Kanonschysst :tummenupp

Coola Ola skrev:
Köp inte denna router (WGT624)! Har den själv och jag har massvis med problem med den. Den hänger sig/startar om/tappar WAN-anslutningen så gott som varje dag, ibland oftare....

Jag har en WGT634U (samma fast med USB antar jag) och den tappade nätet varannan dag och jag fick rycka strömförsörjningen till den för att få den att vakna igen. Det löste sig genom att backa firmware ett steg. Nu har den inte hängt sig en enda gång.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg