Vilken är den bästa 2 cylindriga motorn?

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Jag vill veta vilken 2 cylinders motor som "är bäst". Är intresserad av starka sidor, effekt, barnsjukdomar, svaga sidor, (väl)ljudet era erfarenheter...
Frågan lyder alltså:
Vilken 2 cylindriga motor tycker du är bäst? Varför? Har den några dåliga sidor?
Hur mycket effekt och välljud har din favorit? Fakta, fördomar och förhastade slutsatser är välkomna...
/H

hassethehen skrev:
Jag vill veta vilken 2 cylinders motor som "är bäst". Är intresserad av starka sidor, effekt, barnsjukdomar, svaga sidor, (väl)ljudet era erfarenheter...
Frågan lyder alltså:
Vilken 2 cylindriga motor tycker du är bäst? Varför? Har den några dåliga sidor?
Hur mycket effekt och välljud har din favorit? Fakta, fördomar och förhastade slutsatser är välkomna...
/H

EVO-motorn :hihi

freddexwing skrev:
Är det inte värre att skriva sånt på sporthoj än att svära i kyrkan? :confused:
/H
(Ja, jag har svurit i kyrkan. På min konfirmation. Blev sådär poppis... :rolleyes: )

Rotax motorn i aprilia rsv mille gillar jag ivarjefall och den funkar perfekt + har väldigt finnt ljud :)

99-00 -128 hk
01-03 -130 hk
04-05 -138 hk

Störe kolvar + lite annat godis -150+ hk utan att förkorta livs längden på motorn(och då höjer man inte varvtalet något 150hk+ vid 10000-11000rpm).

Kan fixa mer info vid intresse.

Last edited:
hassethehen skrev:
Frågan lyder alltså:
/H

Den bästa motorn (avsedd för mc) är Aprilia RSW 500 eller Honda NSR 500V. Små mått låg vikt och mycket effekt.
Bimota 500 vdue kommer inte långt efter dessa heller då den är mer teknisk avancerad men inte lika hög effekt.

Väntar förtfarande på vem som ska släppa den första enliters 2-t tvinnen. Den kommer i så fall ta hem priset. Kanske blir det jag...

tveksam till 2t för gata faktiskt, är det verkligen vettigt tat försöka med nåt sånt?

På bana alla gånger, men på gatan tycker jag det är dax att lägga ner 2t.

Vore trevligt med en 1-liters, 2-takts V8... Rotax 122 x 8! Om man antar att trimningsgränsen för en Rotax 122 är 50 Hk, så blir det 400 teoretiska hästar i motorn :D

DET vore coolt! Jag skulle köpa den hojen utan att blinka..

sismo skrev:
Vore trevligt med en 1-liters, 2-takts V8... Rotax 122 x 8! Om man antar att trimningsgränsen för en Rotax 122 är 50 Hk, så blir det 400 teoretiska hästar i motorn :D

Troligen skulle den vara totalt livsfarlig i händerna på vanligt folk:lol
Och soppaförbrukningen skulle nog vara livsfarlig den med.

sismo skrev:

Jo, ni med hundratjufemma brukar veta vad som är häftigt.

Bingo skrev:
Jo, ni med hundratjufemma brukar veta vad som är häftigt.
Jopp! Det är ju det enda vi tänker på serru, posörfaktorn... Jag menar, varför ska man annars ha en liten skithoj?
Den går ju inte fort, så man har ju den för att glänsa vid korvkiosken....

Inte har det med ett mc-intresse att göra, inte! Nejnejnej, inte lägger jag ner tiotusentals (Titta, jag kan också skriva ut siffror!) kronor endast på körkortet, och sedan runt tiotusen (Igen!) kr på utrustning och till sist i runda slängar fyrtiofem (En gång till!) tusen kr på själva mopeden för att man har ngt intresse och inte kan köra större kubik pga rådande lagar....
Nejnejnej, det är vad som är COOLT som räknas.

sismo skrev:
Jopp! Det är ju det enda vi tänker på serru, posörfaktorn... Jag menar, varför ska man annars ha en liten skithoj?
Den går ju inte fort, så man har ju den för att glänsa vid korvkiosken....

Inte har det med ett mc-intresse att göra, inte! Nejnejnej, inte lägger jag ner tiotusentals (Titta, jag kan också skriva ut siffror!) kronor endast på körkortet, och sedan runt tiotusen (Igen!) kr på utrustning och till sist i runda slängar fyrtiofem (En gång till!) tusen kr på själva mopeden för att man har ngt intresse och inte kan köra större kubik pga rådande lagar....
Nejnejnej, det är vad som är COOLT som räknas.
Jo men det var ju det han skrev med, du behöver inte upprepa det :lol

Håller oxå RSVmille motorn högt upp på listan (men har lite erfarenhet från hondas o ducces twinnar) fin motor, ok effekt osv.. saknas dock lite på topp (pers tycke)

Tackar för bra synpunkter!
Kan dock meddela att ngn EVO-motor blir det inte. Den går bort helt!
Börjar se mig om efter nya/nytt projekt. Jag har en ram med klara papper.
Jag har alltid älskat ljudet från 2 cylindriga motorer. Detta skall kombineras!

Vad säger ni? De som äger Aprilia "Mille", är de kraschbenägna? :confused: Hur ser ni på möjligheten att få tag på en begagnad motor? Känns sådär att vara beroende på andras olycka men... :rolleyes:
"Lam-Kaka", du skriver:
Störe kolvar + lite annat godis -150+ hk utan att förkorta livs längden på motorn(och då höjer man inte varvtalet något 150hk+ vid 10000-11000rpm).

Har du mer info om delar, var man köper och vem som gör jobbet?
Tackar på förhand!
/H

Goffe skrev:
Håller oxå RSVmille motorn högt upp på listan (men har lite erfarenhet från hondas o ducces twinnar) fin motor, ok effekt osv.. saknas dock lite på topp (pers tycke)

Har bara praktisk eftarenhet förutom av duccen 996 motorn, ljudet är så grymt att det bäst beskrivs som "ÅSKAN GÅR" den har bra mos och barnsjukdommarna från 916 är åtgärade. Den ger 113 kopplingshästar i basutförande och jag körde min med 50mm halvsystem med portade grenrör, powerkommander och hiflow filter och ett kugg ned fram. Motorn är väldig igenomtänkt och lättskruvad och den enda riktiga svagheten är att den är kräver bra olja och tyvärr inte är lämpade för längre bakhjulsrepor då den har oljeopickuppen långt fram och även kan spotta tillbaka olja i luftburken. Jag upplevde aldrig några problem under dom 1500mil jag körde och jag jag blev aldrig från-accad vare sig på gata eller bana, jag tog in på både R1or och 954 blades i farter upptill runt 240 innan radfyrorna börjar dra ifrån. Fast ska du trimma så skulle jag satsa på En RSV-snurra då den har mer mos för pengarna och även är trimmtåligare, alternativ en Honda SP1/2 snurra.

TLR motorn är ju ett bra alternativ, skottsäker, bra med pulver (135hp) och relativt billig. TLR motorn är stryktåligare, trimvänligare och har mer muskler än TLS motorn (för de som tror att de är samma).

Flera andra tillverkare använder sig av den förutom Suzuki, Cagiva Raptor och Bimota SB8R samt SB8K t ex.

Låter också som åskan precis som de andra.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing