Vilken är den absolut lättaste serien att köra i?

Stämmer bra! Efter att ha haft licens 2 månader klassade han upp sig till A-förare och kom på 12:e plats om jag inte minns fel i Nordic Superbike (efter att ha kraschat på WUP:en).

Finns inte så många som Svensken (David) så jag håller nog med om att de flesta bör köra ett gäng bandagar först, kanske en säsong för att få prova lite olika banor, innan de ger sig på att börja tävla.

Visst kan det vara bra, men det är ju knappast hål i huvudet att inte göra det!
 
Jag köpte mig ett par begagnade Pirelli Diablo Supercorsa Pro innan jag drog till Anderstorp för att känna mig mer säker på greppet. Åkte ut med gatgrupplångsam fast där fanns många duktiga förare. Blev omkörd gång på gång. "Kan dom kan jag" tänkte jag, och körde vidare. I det sista och nästsista passet måste jag ha kapat 15 sekunder iaf från första och andra passet. Man måste få se alla som kör snabbare och jaga. Greppar det för andra så ska det ju funka för mig. Såg en man som måste ha vägt in på stadiga 130-140 kilo som satt o körde på en Retta med fyra pipor om jag inte minns fel, han blåste om mig satan o i mitt hjärta. I slutet av dagen tyckte jag i egen mening att jag var långt ifrån sämst i den gruppen.
Även om jag fick fetpisk av en tös på en gammel-r6 (blå).

Mvh Jens.
 

Bifogat

  • A-torp%20september%20536b.jpg
    A-torp%20september%20536b.jpg
    58.6 KB · Visningar: 50
Last edited:
Håller med. Hade själv aldrig kört bana innan jag tog licensen och det har ju funkat helt ok.

Jag hade inte heller kört en meter bana innan licensen, och innan första racet så hade jag kört en heldag på Atorp och en SMC-körning på Knudan. Jag kom iof sist... :D
 
Jag sitter också och planerar inför kommande sommar.
Blir att sälja knarren och köpa något racepreppat, hade tänkt att ställa upp i rookie 1000.

Jag började för 2 år sedan med en bankörning på en gokartbana.Detta var i slutet av sommaren. Tyckte det var skitkul, böt hoj till en gixx 1000 över vintern och provade på en fullstor bana direkt sommaren kom. Fastnade för detta och har nu kört bankörningar med www.banåkning.nu hela sommaren.
Perfekt att be någon instruktör fara ut och visa spår, tills man börjar köra om dem :tungan

Så nu nästa sommar blir det till att ta licensen det första man gör, sedan några strö tävlingar och några bankörningar. :tummenupp
 
Stämmer bra! Efter att ha haft licens 2 månader klassade han upp sig till A-förare och kom på 12:e plats om jag inte minns fel i Nordic Superbike (efter att ha kraschat på WUP:en).

Finns inte så många som Svensken (David) så jag håller nog med om att de flesta bör köra ett gäng bandagar först, kanske en säsong för att få prova lite olika banor, innan de ger sig på att börja tävla.
Förvisso, men om jag förstått det hela rätt så är David, likt alla andra stjärnskott vi sett under åren, en f d meriterad MX-åkare? Jag vågar påstå att ingen, INGEN, som bara kört lite gata skulle kunna göra det David gjort. Det krävs någon form av erfarenhet av att framföra tvåhjuliga fordon. Att se honom leka hem LMS KM 1000cc var minst sagt imponerande, total dominans. Nåja, hursomhellst, det jag ville säga är att David och andra f d MX-åkare som gör kometkarriär inom RR inte är representativa för vanliga nybörjare.
 
Förvisso, men om jag förstått det hela rätt så är David, likt alla andra stjärnskott vi sett under åren, en f d meriterad MX-åkare? Jag vågar påstå att ingen, INGEN, som bara kört lite gata skulle kunna göra det David gjort. Det krävs någon form av erfarenhet av att framföra tvåhjuliga fordon. Att se honom leka hem LMS KM 1000cc var minst sagt imponerande, total dominans. Nåja, hursomhellst, det jag ville säga är att David och andra f d MX-åkare som gör kometkarriär inom RR inte är representativa för vanliga nybörjare.
Per Björk & Robban Augustsson har liknande bakgrund, man kanske skall skola blivande RR stjärnor i MX eller Motard innan man släpper ut dom på en RR bana.
 
Per Björk & Robban Augustsson har liknande bakgrund, man kanske skall skola blivande RR stjärnor i MX eller Motard innan man släpper ut dom på en RR bana.

Det handlar om att köra hoj helt enkelt. Om det sedan är cross eller roadracing spelar nog mindre roll. Grejen med cross är att det är något som man kan börja med som väldigt ung, till skillnad från RR.
 
Förvisso, men om jag förstått det hela rätt så är David, likt alla andra stjärnskott vi sett under åren, en f d meriterad MX-åkare? Jag vågar påstå att ingen, INGEN, som bara kört lite gata skulle kunna göra det David gjort. Det krävs någon form av erfarenhet av att framföra tvåhjuliga fordon. Att se honom leka hem LMS KM 1000cc var minst sagt imponerande, total dominans. Nåja, hursomhellst, det jag ville säga är att David och andra f d MX-åkare som gör kometkarriär inom RR inte är representativa för vanliga nybörjare.
Visst är det så i 999 fall av 1000 men det går ändå inte att säga att alla ska vandra samma väg. David gick på crossgymnasium och tillhörde antagligen Sverige-eliten i MX. Känslan därifrån är onekligen något som hjälper honom inom RR.

Förutom förarna som nämns ovan har ju även Filip Backlund varit duktig i cross och någon sa att Jimmy Lindström också skolats i MX.

Synd att cross är så förbannat jobbigt bara! :gnissla
 
Visst är det så i 999 fall av 1000 men det går ändå inte att säga att alla ska vandra samma väg. David gick på crossgymnasium och tillhörde antagligen Sverige-eliten i MX. Känslan därifrån är onekligen något som hjälper honom inom RR.

Förutom förarna som nämns ovan har ju även Filip Backlund varit duktig i cross och någon sa att Jimmy Lindström också skolats i MX.

Synd att cross är så förbannat jobbigt bara! :gnissla

Även Watz körde mycket cross.
Men som flera skriver, köra hoj från unga år ger mycket hojkänslaoch kontroll, sen om cross eller minimoto är det bästa kan man nog tvista om.
När jag tog licens 94 var det en kille på licenskursen som var väldigt mycket snabbare än alla andra, han var f.d svensk mästare i backe.. Tror han tog sig till eliten i sbk här hemma också ganska kvickt.
 
Nja. Kommer man direkt från att knappt ha kört någon bana till att börja tävla direkt så går det knappt fortare. Jag tror fortfarande på träning ger färdighet. Man får mer ut av en bandag där körtiden blir tredubbel jämfört med en tävling. Hade jag börjat köra förra året så hade mina tider varit katastrofala. Jag valde istället att träna så mycket som möjligt och så ofta chansen fanns med snabbare licensförare. Men under träning istället för tävling.
Men det är vad jag tycker =)
Mycket roligare att tävla när man fått upp farten.

Fördelen med att tävla tidigt är att du får erfarenhet av 'tight' racing, omkörningar och bli omkörd.

Det finns en mångfald svenska förare som kör som gudar på träningar men sen när starten går så knyter det sig i trängseln. Ös på med många tävlingsheat så får du upp tempot också.

Just hemkommen från några race i England så kan jag återigen bara konstatera hur superbt det är med dubbla heat i varje klass både lördag och söndag.
Minst 4 chanser att köra bra, eller bättra på sitt resultat.
Ligger man och jagar 2 gubbar racet igenom och lyckas klippa dem på sista varvet åker de direkt efter målgång upp och visar tummen och skakar hand :tummenupp
De är supernöjda och tycker fighten är det viktiga, inte placeringen. Och i nästa race på gridden ger de tummen upp innan start :)
 
Fördelen med att tävla tidigt är att du får erfarenhet av 'tight' racing, omkörningar och bli omkörd.

Det finns en mångfald svenska förare som kör som gudar på träningar men sen när starten går så knyter det sig i trängseln. Ös på med många tävlingsheat så får du upp tempot också.

Just hemkommen från några race i England så kan jag återigen bara konstatera hur superbt det är med dubbla heat i varje klass både lördag och söndag.
Minst 4 chanser att köra bra, eller bättra på sitt resultat.
Ligger man och jagar 2 gubbar racet igenom och lyckas klippa dem på sista varvet åker de direkt efter målgång upp och visar tummen och skakar hand :tummenupp
De är supernöjda och tycker fighten är det viktiga, inte placeringen. Och i nästa race på gridden ger de tummen upp innan start :)


Självklart är det bra att rejsa. Men det kan ju inte vara fel att vara lite förberedd. Att knappt aldrig ha kört bana och gå direkt till race kan bli farligt för både en själv och sina kamrater på banan.
Det här året ligger jag mellan 5-6 sekunder till dom snabbaste i min klass. Tycker till och med att det är för mycket. Hade jag börjat förra året så hade jag legat runt 15-20 sekunder långsammare än toppen. Då tyckte jag att det var bättre att träna ett år och få upp tempot i kroppen. Suget efter racing är underbart och jag längtar redan till nästa år då jag hoppas att jag kan sänka mig några sekunder till. Har lärt mig otroligt mycket under den här säsongen som jag kan utnyttja nästa år.

Det verkar vara kul att rejsa i england. Synd att man inte har en kittad 400:a
 
3179278 Jag köpte mig ett par begagnade Pirelli Diablo Supercorsa Pro innan jag drog till Anderstorp för att känna mig mer säker på greppet. Åkte ut med gatgrupplångsam fast där fanns många duktiga förare. Blev omkörd gång på gång. "Kan dom kan jag" tänkte jag, och körde vidare. I det sista och nästsista passet måste jag ha kapat 15 sekunder iaf från första och andra passet. Man måste få se alla som kör snabbare och jaga. Greppar det för andra så ska det ju funka för mig. Såg en man som måste ha vägt in på stadiga 130-140 kilo som satt o körde på en Retta med fyra pipor om jag inte minns fel, han blåste om mig satan o i mitt hjärta. I slutet av dagen tyckte jag i egen mening att jag var långt ifrån sämst i den gruppen.
Även om jag fick fetpisk av en tös på en gammel-r6 (blå).

Mvh Jens.
Du bör definitivt skaffa en hoj och börja med bandagar i licensgruppen och även fråga om hjälp av någon annan eller gå en avancerad kurs typ css eller smc sporthojskurser. Det kommer hjälpa dig. Du behöver få upp tempot mer.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top