Kul att många delar med sig av erfarenheter från den äldre generationens sporthojar. Och ska jag sammanfatta mina intryck, så är det en gammal gixxer 750 eller R1 jag ska leta efter. K-Man har övertygat mest om den saken.
Själv hade jag snöat in på en zx9r, kawa-skadad som man är.
Ska man vara ärlig kanske inte valet av hoj spelar störst roll om man ska hänga med i den snabba gatgruppen eller inte. Det beror nog mer på mig som förare.
Samtidigt vill man inte komma med en hoj som känns som en tallrik jordgubbs-kräm i kurvorna. Som många av hojarna från 90-talet gör.
Å andra sidan vet jag att folk kör med allt från Honda Varadero till gamla touringlok på bandagarna, och har säkert skitkul ändå.
ZX-9R är nog mer sport-touring än banhoj. De tidiga modellerna (runt '95 tror jag) hade ett litet designfel där kedjan tryckte på svingen vid infästningen vilket resulterade i att hela hojen 'satte sig' dvs gick ihop i fjädringen vid gaspådrag. Vill man prompt åka Kawa på bana så köp ZXR750, eller ZX-6R. (kryss-tian är oxå fin

)
Min farsa körde sin första bandag i år på sin ZX-9R '98 och det gick väl bra, men han har Öhlinare fram och bak på den så den är riktigt 'planterad' på asfalten. Den är dock i största och klumpigaste laget för att kallas banhoj tycker jag. Den har dessutom samma sunkiga bromsar som GSXR750 '98. Med friska racebelägg och raka skivor så duger de, men man får ta i lite

Hojvalet är viktigt såtillvida att du som förare ska trivas på hojen och ha förutsättningarna att köra det tempo du vill och klarar av. Huvudsaken för det, oavsett hoj, är ju i första hand att fjädring och däck är i ordning. En orginalstötdämpare på en 7-10 år gammal hoj är sannolikt slut om den inte renoverats. Anpassade fjädrar och ny gaffelolja är inte heller fel och rätt billigt.
Om du vill ha en hoj för bana så kolla dämpningen och lagringarna noga, annars får du mycket pyssel och extra utgifter i vinter. En ersättningsstöt kostar mellan 4-10000 kr. På min 750 sade stötdämparen upp sig helt vid ungefär 3000 mil, mitt under Bikeweek på Gelleråsen

Det var precis som att få punktering, det bara svajade och for. Helt okörbart.
Jag köpte då en ny Wilbers, byggd för min vikt, för ca 4000 kr (basicmodell). Passade på att handla progressiva fjädrar och gaffelolja samtidigt.
Annars pruta ordentligt och byt delarna i vinter så vet du att du har en frisk hoj i vår
Jag har oxå sett allt från Varaderos, guldvingar, Dragstars och F6C custom på bana men aldrig i snabba gruppen

Man hittar nog snart en dylik hojs begränsningar på bana och ärligt talat... hur kul kan det vara?

Visst, en gång kanske, så man har nåt att skryta med för polarna i skinnfransklubben
Bottom line: Det viktigaste är att du köper en hoj som du gillar och trivs med, inte vad vi på SH tycker. Ta det som tips bara och provkör olika tills du hittar hojen för just dig.