Vilken äldre sporthoj fungerar bäst på bana?

Vilken gathoj att köra bana med?

• Antal röstningar
    0
Vet du vad du pratar om??? :va Min 750R '98 är avsevärt mer kvickstyrd än min K5'a, och mil före en gammal R1'a. Jag vågar nog påstå att den är på par med de flesta nyare 600'orna oxå. Jag kör hellre den gamla 750'n på bana än K5'an.

Ehhh börjar du alltid diskussioner med angrepp ? joo kört mycket bana med 750-98 när ja hade sån, tyckte den va skitkul, men mer kvickstyrd än R6? :D jaja man blir frälst av sin egen religion, tror du är tämligen ensam om att välja 98-750 före k5 på bana.

750- 00 då snackar vi snabbstyrt:tummenupp

Ehhh börjar du alltid diskussioner med angrepp ? joo kört mycket bana med 750-98 när ja hade sån, tyckte den va skitkul, men mer kvickstyrd än R6? :D jaja man blir frälst av sin egen religion, tror du är tämligen ensam om att välja 98-750 före k5 på bana.

750- 00 då snackar vi snabbstyrt:tummenupp
Nej jag börjar inte alltid med angrepp. Ibland börjar jag med frågor. Många på SH tycker mycket mer än de vet. Du är uppenbarligen inte en av dem och dessutom talar du ju väl om Gixxern så jag ber om ursäkt om du tagit illa upp på något vis. Jag har inte kört senaste R6'an så den kan jag inte uttala mig om, men nyare, inte allra senaste tål den att jämföras med, precis som du skrev!
'På par' betyder inte 'mer än', det betyder likvärdigt (i min värld iaf) :pannkyss

På snabba banor som Anderstorp (och kanske Mantorp om jag kommer dit nån gång) kör jag K5:an men på Gotland, Gåsen och Sviestad tycker jag att 750'n är lagom. Min 750 ÄR mer kvickstyrd än K5'an. 750'n har hårdare fjädring, brantare gaffelvinkel och mindre gyro i vevaxeln. Sen kan man ge fullt ur böjarna och inte vara livrädd att highsidea, men bromsarna lämnar ju en hel del att önska tyvärr :(

Jag är fortfarande förvånad över att så många röstat på R1. Mest effekt betyder inte automatiskt att man är snabbast på bana. Så här skrev killarna i engelska FastBikes magazine så sent som i septembernumret 2007 i ett test av sju 'All-time Heroes'. Bland andra:

GSXR750 SRAD '96:
+ Steering, handling, weight, engine, banzai nature
- brakes
kommentar: The GSXR-750WT('96) was the first japanese, mass-produced sportsbike to feature the type of focused chassis set-up that we all take for granted on sportsbikes now. Proper, modern handling sportsbikes started here!

"If you're hardcore, you want an SRAD. A godsend on par to the right to bear arms for homicidal maniacs in america"
:D :rofl

Yamaha R1 '98:
+ Epic power, big torque, smooth, iconic looks
- Rubbish handling, instability, crap steering
kommentar: The R1 brought a revolution in power output for the litre class and it only weighed the same as the GSXR750. The R1 was particularly noteable for its huge torque. A massive advantage in corner exit speed, roll-on acceleration and wheelie-pulling.

mycket lovord över motorn, sen:
The chassis has an extra-long swingarm for better traction, but in handles like a bendy bus with three punctures. It lacks feel and mechanical grip and the suspension is soft and wobbly causing dramatic weight transfer. Along with torque from outer space, this is highside-city.:crash

Som banhoj är det även tokigt med den svetsade bakramen på R1an om man skulle lägga den. Om jag valde mellan dessa två så skulle det kanske vara hugget som stucket. R1:an behöver bättre fjädring och bra däck för att funka. Gixxern behöver bättre bromsar. Det handlar väl mest om hur objektet man hittat ser ut och hur erfaren man är. 1000cc är rätt mycket på bana.

Hittar du en lämplig banhoj med dessa punkter åtgärdade är det bara att slå till så jagar vi varann runt nån bana 2008! :tummenupp

Hoppas att detta var trådskaparen till någon nytta

kram, K-Man

Last edited:
Alla hojåkare borde ha en gammal retta....

Jag antar att valet till stor del beror på hur mycket erfarenhet du har.

R1:an är ju en gammal skottsäker arbetshäst med vridmoment som få. Släng på en styrdämpare och ett par kletiga sulor så har du en klockren hoj att lära dig åka på....

Allt snack om hur elak och bångstyrig R1:an är tycker jag att du ska ta med en nypa salt. Mjuk och följsam körning i kombination med styrdämparen så är R1:an hur snäll som helst samtidigt som vridet finns där när du behöver det. :tummenupp

Kul att många delar med sig av erfarenheter från den äldre generationens sporthojar. Och ska jag sammanfatta mina intryck, så är det en gammal gixxer 750 eller R1 jag ska leta efter. K-Man har övertygat mest om den saken.
Själv hade jag snöat in på en zx9r, kawa-skadad som man är.
Ska man vara ärlig kanske inte valet av hoj spelar störst roll om man ska hänga med i den snabba gatgruppen eller inte. Det beror nog mer på mig som förare.
Samtidigt vill man inte komma med en hoj som känns som en tallrik jordgubbs-kräm i kurvorna. Som många av hojarna från 90-talet gör.
Å andra sidan vet jag att folk kör med allt från Honda Varadero till gamla touringlok på bandagarna, och har säkert skitkul ändå.

Jag är inte mycket för denna typen av frågor!

Provsitt, känn efter och den som känns bäst blir säkert bäst - oavsett hur röstningen här blir.

Jag har själv kört i från kålfiberpyntade zx9:or på bana med min SZR 660 men samtidigt fått stryk av min kompis på en gammal CB1100!

Jag tror personligen att jag själv varit som snabbast med en gammal kawa ZX7 R från -97 och den är både tung och slö om man jämför.

Mao hitta ett ex som verkar bra i skick och i pris och som du trivs på - då blir det bra.

Kul att många delar med sig av erfarenheter från den äldre generationens sporthojar. Och ska jag sammanfatta mina intryck, så är det en gammal gixxer 750 eller R1 jag ska leta efter. K-Man har övertygat mest om den saken.
Själv hade jag snöat in på en zx9r, kawa-skadad som man är.
Ska man vara ärlig kanske inte valet av hoj spelar störst roll om man ska hänga med i den snabba gatgruppen eller inte. Det beror nog mer på mig som förare.
Samtidigt vill man inte komma med en hoj som känns som en tallrik jordgubbs-kräm i kurvorna. Som många av hojarna från 90-talet gör.
Å andra sidan vet jag att folk kör med allt från Honda Varadero till gamla touringlok på bandagarna, och har säkert skitkul ändå.
ZX-9R är nog mer sport-touring än banhoj. De tidiga modellerna (runt '95 tror jag) hade ett litet designfel där kedjan tryckte på svingen vid infästningen vilket resulterade i att hela hojen 'satte sig' dvs gick ihop i fjädringen vid gaspådrag. Vill man prompt åka Kawa på bana så köp ZXR750, eller ZX-6R. (kryss-tian är oxå fin :D )

Min farsa körde sin första bandag i år på sin ZX-9R '98 och det gick väl bra, men han har Öhlinare fram och bak på den så den är riktigt 'planterad' på asfalten. Den är dock i största och klumpigaste laget för att kallas banhoj tycker jag. Den har dessutom samma sunkiga bromsar som GSXR750 '98. Med friska racebelägg och raka skivor så duger de, men man får ta i lite :)

:mattias Hojvalet är viktigt såtillvida att du som förare ska trivas på hojen och ha förutsättningarna att köra det tempo du vill och klarar av. Huvudsaken för det, oavsett hoj, är ju i första hand att fjädring och däck är i ordning. En orginalstötdämpare på en 7-10 år gammal hoj är sannolikt slut om den inte renoverats. Anpassade fjädrar och ny gaffelolja är inte heller fel och rätt billigt.

Om du vill ha en hoj för bana så kolla dämpningen och lagringarna noga, annars får du mycket pyssel och extra utgifter i vinter. En ersättningsstöt kostar mellan 4-10000 kr. På min 750 sade stötdämparen upp sig helt vid ungefär 3000 mil, mitt under Bikeweek på Gelleråsen :( Det var precis som att få punktering, det bara svajade och for. Helt okörbart.
Jag köpte då en ny Wilbers, byggd för min vikt, för ca 4000 kr (basicmodell). Passade på att handla progressiva fjädrar och gaffelolja samtidigt.

Annars pruta ordentligt och byt delarna i vinter så vet du att du har en frisk hoj i vår :tummenupp

Jag har oxå sett allt från Varaderos, guldvingar, Dragstars och F6C custom på bana men aldrig i snabba gruppen :D Man hittar nog snart en dylik hojs begränsningar på bana och ärligt talat... hur kul kan det vara? :confused: Visst, en gång kanske, så man har nåt att skryta med för polarna i skinnfransklubben :tungan

Bottom line: Det viktigaste är att du köper en hoj som du gillar och trivs med, inte vad vi på SH tycker. Ta det som tips bara och provkör olika tills du hittar hojen för just dig. :tummenupp

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...