Vilkej hoj?

  • Thread starter Thread starter p2d
  • Start date Start date
Hur är det med underhåll på dessa hojar? Är motarder mer underhållsfria?

En motard kan enklast beskrivas som motocross/offroadhoj anpassats för asfalt. Andra däck/fälgar, styvare fjädring, störrebromsar mm.

KTM 640 ska servas var 500 mil.
 
En motard kan enklast beskrivas som motocross/offroadhoj anpassats för asfalt. Andra däck/fälgar, styvare fjädring, störrebromsar mm.

KTM 640 ska servas var 500 mil.

Har kollat ganska mycket på TT600 och TTR600 nu.. (Vad är egentligen skillnaden mellan modellerna?) Dessa hojar är väl nästan det närmsa man kan komma en vanlig cross för att vara en mc?

Hur långt orkar man åka på en sån hoj innan man sätter sig och börjar gråta längs vägrenen? :rolleyes:

Jag har 5mil till jobbet, ca 45min-1h körning vid rusningstid... Skulle ni välja att åka den biten frivilligt på en TT600 eller TTR600?
 
Har kollat ganska mycket på TT600 och TTR600 nu.. (Vad är egentligen skillnaden mellan modellerna?) Dessa hojar är väl nästan det närmsa man kan komma en vanlig cross för att vara en mc?

Hur långt orkar man åka på en sån hoj innan man sätter sig och börjar gråta längs vägrenen? :rolleyes:

Jag har 5mil till jobbet, ca 45min-1h körning vid rusningstid... Skulle ni välja att åka den biten frivilligt på en TT600 eller TTR600?

Har bara kört en TT600 från -91, en riktig gammal slitvarg. Vibrerar inte så farligt och kändes hyffsat stabil. Den är väl ungefär som hondas xr, funkar till lite enklare enduro, rolig som tusan på grusväg och möjlig att köra på stora vägar.
Beror helt på vad du har för typ av väg till jobbet... Stora raka vägar (typ rv40, 45, E6 el motsv) så kommer du lessna fort! Köp då hellre en med en liten kåpa, typ dr 650 rse eller liknande.
Har du krokig liten landsväg så kommer du har ganska roligt och har du möjlighet att ta grusväg stora delar kommer du garva knäna ur led... :D
 
Oj här finns det att lära.

Har kollat ganska mycket på TT600 och TTR600 nu.. (Vad är egentligen skillnaden mellan modellerna?) Dessa hojar är väl nästan det närmsa man kan komma en vanlig cross för att vara en mc?

Hur långt orkar man åka på en sån hoj innan man sätter sig och börjar gråta längs vägrenen? :rolleyes:

Jag har 5mil till jobbet, ca 45min-1h körning vid rusningstid... Skulle ni välja att åka den biten frivilligt på en TT600 eller TTR600?

Hmm, låter lite som du skulle behöva 2 motorcyklar...:tråkad Visst kan man köra 45 min på en TT men jag tror du kommer tröttna ganska snabbt:nicka . Köp en transalp eller Afrika Twin som pendalar hoj och sen en cross/enduro så har du fyllt dina behov:tummenupp.

Förövrigt stora skillnaden mellan xt 600 och 660 är att 660 har vattenkylning samt insprut, skiljer inte så mkt hk på pappret men som natt och dag i upplevelse. Tänk på att encylindriga hojar ofta har ganska jobbiga vibbrationer vissa modeller (tex aprillia pegasus & Bmw 650 funduro) har balans axlar som motverkar detta till ett minium. På en twin (alltså 2cyl) är vibrationer ett minne blott.

Eller köp en Funduro för 25" och lägg resten på en cross. Fundoron är inte en sportig motard utan en pendlar hoj med möjlighet till lite grus smisk, en annan fördel med Bmw är deras väldigt förmånliga försäkringar. Svårt att få en hoj som är bra på allt:gnissla .
 
Har bara kört en TT600 från -91, en riktig gammal slitvarg. Vibrerar inte så farligt och kändes hyffsat stabil. Den är väl ungefär som hondas xr, funkar till lite enklare enduro, rolig som tusan på grusväg och möjlig att köra på stora vägar.
Beror helt på vad du har för typ av väg till jobbet... Stora raka vägar (typ rv40, 45, E6 el motsv) så kommer du lessna fort! Köp då hellre en med en liten kåpa, typ dr 650 rse eller liknande.
Har du krokig liten landsväg så kommer du har ganska roligt och har du möjlighet att ta grusväg stora delar kommer du garva knäna ur led... :D

Jag kör E6.. Norrut.. ingen rolig väg alls... men men.. hade inte tänkt att ha hojen till pendling heller i första hand.. Mest nyfiken bara...

Då kör jag hellre nåt mer crossigt än pegasus/funduro... dr 650 rse verkar ju bättre i så fall som du säger.. Den ser lite mer bekväm ut än TT600.. Hur är den i övrigt gällande pigghet, kvalitet, underhåll jämfört med yahama (TT,TTR,XT) och honda (XR)
 
Jag kör E6.. Norrut.. ingen rolig väg alls... men men.. hade inte tänkt att ha hojen till pendling heller i första hand.. Mest nyfiken bara...

Då kör jag hellre nåt mer crossigt än pegasus/funduro... dr 650 rse verkar ju bättre i så fall som du säger.. Den ser lite mer bekväm ut än TT600.. Hur är den i övrigt gällande pigghet, kvalitet, underhåll jämfört med yahama (TT,TTR,XT) och honda (XR)

Jag tror (utan att ha egentliga belägg för det) att alla de hojar du räknat upp håller ungefär lika bra.
Har inte provat dr 650 rse, men jag skulle tro att den upplevs som lite slöare än de hojar du räknat upp. Mest för att den är tyngre.
Kör du norrut mot Kungälv? Varje gång jag åker där blir jag sugen på att pröva grusvägen som går precis bredvid... Kanske en till "jobbet väg" för dig :)
Vill du ha en lite mer "crossig" hoj så kolla på xr, tt, drz400 och dr.
Köp en med dubbla uppsättningar hjul (cross och motard) så har du en rolig hoj till det mesta.
 
Har kollat ganska mycket på TT600 och TTR600 nu.. (Vad är egentligen skillnaden mellan modellerna?) Dessa hojar är väl nästan det närmsa man kan komma en vanlig cross för att vara en mc?

Hur långt orkar man åka på en sån hoj innan man sätter sig och börjar gråta längs vägrenen? :rolleyes:

Jag har 5mil till jobbet, ca 45min-1h körning vid rusningstid... Skulle ni välja att åka den biten frivilligt på en TT600 eller TTR600?

Du kommer halvera den tiden i rusningstrafik med mc:tummenupp
 
TT, TTR, XT600, DR650 och XR600 osv är alla gamla konstruktioner. Av dessa väljer nog de flesta XR600 som bästa offroad / "enduro"hoj.
TT och TTR är definitivt inte en "så nära cross man kan komma", mer än att den ser potent ut.
 
WR450F låter som en hoj för dig!.

Varför köpa Linjebussar men dålig effekt?.:)
 
Hej alla igen!
Har mer eller mindre kommit fram till att det är en XT 660 jag behöver... Har en fråga nu.. vad är skillnaden mellan X och R ? XT660R, XT660X ?
 
Hej alla igen!
Har mer eller mindre kommit fram till att det är en XT 660 jag behöver... Har en fråga nu.. vad är skillnaden mellan X och R ? XT660R, XT660X ?

Mmmm

X = motard

R = offroad

Det ska tydligen vara samma bakhjul på båda, sen vet jag inte om de använder samma fjädring på X & R?
 
Last edited:
Kanske tom denna... mölndal i alla fall...

http://www.blocket.se/vi/10766014.htm?ca=15_s


Edit.. Om man nu ska börja fundera på ktm .. Skulle någon kunna offra sig att berätta lite om prestige, duke, duke 2,lc 4 osv... Gärna någon jämförelse mot XT660 också..
LC4 är motorn.
Duke2 och 640 har samma motor och förgasare (LC4)
Prestige = lite mer påkostad, dekaler och andra delar mm.

runt 50hk och väger ca. 150kg alltså bättre än XT´n
500 milaservice.

Duke1 är den första och har mindre motor osv. så håll dig till Duke2 eller 640.
 
LC4 är motorn.
Duke2 och 640 har samma motor och förgasare (LC4)
Prestige = lite mer påkostad, dekaler och andra delar mm.

runt 50hk och väger ca. 150kg alltså bättre än XT´n
500 milaservice.

Duke1 är den första och har mindre motor osv. så håll dig till Duke2 eller 640.


Men det är inte lika täta serviceintervaller på XT'n?? Hur många mil har den?
 
Jag tycker du har snöat in för mkt på Yamaha.
Finns det någon anledning till det?? :va



Denna hojen är troligen bättre än alla de hojar du tjatat om hitintills.

Annonsen är "lite" tunn så jag tänker inte säga "Köp" eftersom för mkt data saknas, som om enduro hjulen ingår, miltal (mekanisk mätare...), etc.
Priset däremot är förbilligt ( :hihi säker ju ffs värdet på min egen...).

Excel fälg + Talon nav = ca 10.000 kronor (listpris), ser ut som Beringer skiva fram, ca 3000kr ny, det är inte standard bromsok, det sitter "CRF" tank och vingar på den, ingen aning vad de kostar. Står inte heller om orginal medföljer. Alu motorskydd. Ser inte ut att vara orginalstyre.
Etc, fast den har fortfarande orginalblinkers :hihi


Den enda hojen av de du pratat om som jag ens skulle fundera på att pendla med är XT660X. Alla andra går FETbort att pendla motorväg med. Stadspendla är de kanon, landsväg, kanon, Motorväg - ren och skär pina. :fakta

Lycka till i ditt val, vad du nu väljer :)
:hej
 
PS. var inte rädd för att det är Kick på en hoj, man lär sig rätt snabbt att starta den på första eller andra kicken. Får jag inte igång min på första eller andra blir jag irriterad :hihi .DS
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top