Vilka verktyg?

DNA

De omnibus dubitandum
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Suzuki
Hej!

Vad bör man ha för grunduppsättning av verktyg om man ska börja skruva själv på hojen?

Hylsnyckelsats+skruvmejslar+tänger+insexnycklar.

Sen får man köpa till om det fattas någont tex torx.

Biltemas satser med 10 års garanti funkar fint.

Biltemas stora mek/hylsnyckelsats duger gott för en nybörjare/amatör,
Skruvmejslar (och då ska det inte vara spårmejslar och "stjärnmejslar" utan spår, philips och pozidrive, ser du inte skillnad på Ph o Pz så ställer du bara till det)
Spetstång, avbitare och polygrip gärna av dräglig kvalle typ Knipex.
Hammare och dorn ev kompletterat med en plastklubba.
Kanske ett par skiftnycklar i olika storlek (INTE för att skruva med, men ibland måsta man hålla emot om de är skruv o mutter).

Det är väl ungefär vad jag skulle köpa på en gång om jag stog helt utan verktyg, då klarar du väldigt mycket jobb och kan sedan komplettera vartefter du märker att du saknar något (och det blir mycket efter några års skruvande)

Köpte själv biltemas 150delars förra veckan men har varit lite orolig över kvalitén då jag inte litar på Biltema som något kvalitetsställe... men på Gelleråsen var det instruktörer som stog med samma sats, så jag känner mig klart mer trygg med den nu när jag ser att folk som använder sina verktyg mycket även de klarar sig med Biltema.

Glöm inte diverse förbrukningmateriel som är ovärdeligt att ha på lager eltejp, kabel/kabelskor, kattstrypare(buntband), 5-56 mm

Tåls att säga en gång till...ge f.n i skiftnyckeln för allt annat än just mothåll!

Helt Off topic, men dom har fräschat till biltemas hemsida :)

Har andvänt min av biltemas 1/2" set många år, och det har fåt genomlida mycket övervåld :näsblod
Men funkar klockrent än idag!
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Blocknycklar-och-Hylsor/Hylsnyckelsats-22-delar/

Har även en mindre som är 1/4" tror jag, och den används konstant i garaget

Det är vad som händer när man köper små satser och kompletterar hela tiden, då när det är mekardags så slutar det att man står där med sjuttioelva verktygslådor för att byta drivpaket.

Köpte själv biltemas 150delars förra veckan men har varit lite orolig över kvalitén då jag inte litar på Biltema som något kvalitetsställe... men på Gelleråsen var det instruktörer som stog med samma sats, så jag känner mig klart mer trygg med den nu när jag ser att folk som använder sina verktyg mycket även de klarar sig med Biltema.

Faktum är att Biltemas lite bättre hylsverktyg är precis lika bra som TengTools. Anser jag.

Köpte i panik ett hylsnyckelset på mekonomen för 5-600.-. Det höll sådär - spärrhandaget gav sig tämligen omgående. Byte på garanti. Låg längst in i garderoben tills förra året, då plocka jag fram det nya settet och spärrhandtaget gav sig direkt. Biltemas spärrhandtag har agerat allt från hammare gummiklubba utan att ge sig.

111012-jpg.jpg

magnetpenna_s.jpg

139964-jpg.jpg

(spärrnyckeln räcker med en 10å12 nyckel i fickan, flexibla skruvmejseln klara åttorna)

Back