Vilka verktyg behövs i en bra verktygssats?

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Jag är rudis på det här med att mekka med MC, och har precis köpt min första egna cykel.

Undrar om någon här kan ge tips på vilka verktyg som kan vara bra att ha, och kanske även tipsa om det finns någon färdig verktygssats som passar?

Nybörjare... :bow

/T

SKulle jag bara skruva med min MC så skulle jag nog skaffa en 3/8tums sats eftersom den är mycket smidigare än 1/2 tummarna. Kamasa har några som brukar räcka länge för glada amatörer :)

Den här t.ex.

Sen kan man ju kompletera med lite större blocknycklar så att man kan justera kjedjan...

Tre storlekar spår-och stjärnmejslar, gummiklubba, ett antal fasta nycklar, avbitare, polygrip, flacktång, hylsor och spärrskaft, insexnycklar.

gå till Clas Ohlsson,
de har bra satser som du kan komplettera
efterhand:

- hylsnyckelsats
- bits-satser med insex och torx
- magnetisk bitsmejsel
- blocknyckelsats

du bör få lös detta för en 500:ing.

Biltemas 64-delars hylsnyckelsats 1/4” och 1/2” fäste duger gott.

10-100_l.jpg

Visst det finns bättre grejor men dom kostar också mer pengar.

en eller två momentnycklar som täcker alla åtdragningsmoment...

Jag använder mina T-nycklar otroligt mycket, har både till bultar och insex. Tycker det är smidigt att använda och det blir lättmekat. Har sett att raceteamen också använder sådana i hög utsträckning.

Silvertejp & Najtråd

hp skrev:
Jag använder mina T-nycklar otroligt mycket, har både till bultar och insex. Tycker det är smidigt att använda och det blir lättmekat. Har sett att raceteamen också använder sådana i hög utsträckning.

Vad skjutsingen är en T-nyckel???

Blue skrev:
SKulle jag bara skruva med min MC så skulle jag nog skaffa en 3/8tums sats eftersom den är mycket smidigare än 1/2 tummarna.

Kan någon förklara för en oinvigd vad som skiljer dem åt?
Jag har bara handlat o inte tänkt så mkt på tum hit o dit. :D

storleken på hylsornas infästning, från 1/4 till 3/4. Därför blir oxå spärrhandtagen större desto fetare dimensionerna blir

Ser väl ut ungefär så här....

1/4 tum till ca 4/12
3/8 tum till ca 6/22
1/2 tum till ca 10/32

Sen finns det heltum och ännu större grejer till riktiga traktormeck.....

Last edited:
Man kan oftast inte byta hylsor på dessa utan det är en nyckel per storlek. Dom ersätter inte spärrhandtag och hylsnyckelsats men personligen mekar jag snabbare/smidigare med T-nycklar vid vanliga serviceåtgärder, justeringar och liknande. Ska man gänga ur en skruv sätter man nyckeln i spin och vips är skruven ute. För åtdragning är dom också bra, det är sällan man ska dra med så högt moment att man behöver spärrskaft.

jag skulle rekommendera:

Biltema, allt man kan behöva i, 10 års garanti, 1198 kronor.

(tillverkade av kamasa?)

Bifogat

• 10-120_l.jpg
    10-120_l.jpg
    19.7 KB · Visningar: 202
hp skrev:
Man kan oftast inte byta hylsor på dessa utan det är en nyckel per storlek. Dom ersätter inte spärrhandtag och hylsnyckelsats men personligen mekar jag snabbare/smidigare med T-nycklar vid vanliga serviceåtgärder, justeringar och liknande. Ska man gänga ur en skruv sätter man nyckeln i spin och vips är skruven ute. För åtdragning är dom också bra, det är sällan man ska dra med så högt moment att man behöver spärrskaft.

Där ser man. Man tackar för tipset! :tummenupp
Fast idén med hylsor vore ju nåt att anama, då bhöevr man ju bara skaffa sig ett T-handtag till sin hylsnyckelsats som man ändå har. :D

En del säger att 3/8 räcker till mc men mina erfarenheter är att man behöver 1/2 tums hylssats. 1/4 är ju bra till allt smått så en sån är inte fel heller...
Biltemas verktyg är näst intill lika bra som kamasa tool, jag har båda fabrikaten.

Biltemas mini-spärrskaft är guld värda när man håller på under kåpor o sånt...

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar