Vilka vanliga / ovanliga fel på en Blackbird 1100 / VFR 800.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har fått mc feber igen på höstkanten och ska testa en aningen snabbare kåphoj till skillnad mot Sevenfiftyn som visat sig vara extremt hållbar och nu gett mig frisk vind i ansiktet under två säsonger och för stunden snurrar hjärnan kring Blackbird 1100 och VFR 800.Undrar givetvis om någon har synpunkter på dessa hojar som t ex växellåda och motor med flera andra fel som är vanliga /ovanliga.Tacksam för alla svar. :crash

Last edited:
Det finns redan en tråd som handlar om just Blackbird kontra VFR 800. Däremot tror jag inte kända fel tas upp i den. VFR800 är i stort sätt skottsäker, men det tror jag även Blackbirden är. Själv har jag kört 2600 mil med VFR och inte haft ett enda problem

Hej Ankan 1!

Har provat både VFR 750 samt åker BB idag.
Vill du veta mer om dessa hojjar ska du läsa i dessa forum.
Superblackbird.se eller VFR-forum.se

Vill du åka snabb touring på en mkt bra hoj så är det BB som gäller. Grymm motor med ruskigt bra drag.
Båda har skottsäkra motorer. Knapp inkörd under 5000 mil.

Testa gärna båda innan du bestämmer dig!
http://www.blocket.se/kristianstad/Honda_CBR_1100_XX_BlackBird_35473489.htm?ca=23_2&w=1&last=1
http://www.blocket.se/lund/Honda_cbr_1100_xx_blackbird__inbyte_finans_41902456.htm?ca=23_2&w=1

Lycka till med valet av hoj!

Känner inte till några fel på VFR800:n , bara tanka och köra om man sköter servicerna.
Har tryckt iväg min 1600 mil nu, luftat kopplingen och bytt däck förutom ordinarie service :tummenupp

Kamkedjesträckarna på Blackbirden kan ge upphov till lite rassel.
Några hundralappar och mycket enkla att byta själv.
Osäker om någon havererat pga. det dock.

Och ifall man väljer mellan BB & VFR så är BB att föredra.

Båda hojarna ligger i absoluta toppen när det gäller kvalite. För mig är det dock inte självklart att välja BB före VFR.
Det beror på hur man kör. Hade jag köpt hoj i dag hade det blivit VFR.

Det finns en akilleshäl på VFR och det är laddningsregulatorn. Efter -00 blev det bättre kvalitet på det iaf.

Sköt servicen, så är både VFR och BB en "evighetsmaskin"

Tackar som hjärtligast för svaren.Lutar väl för stunden mer åt VFR hållet när utbudet är större och skicket på dessa hojar ser bra ut.För övrigt så är VFR hälften så billig rent försäkringsmässigt än BB och då har jag ändå kommit upp i en ålder med mc kort i mer än trettio år.

Funktion är naturligtvis viktigt när hojen ska klara av att rulla utan att behöva stå på verkstad i viss Ducati anda för minsta ryckning.Man blir väl lite bortskämd när en enklare hoj som min nuvarande Sevenfifty varit så gott som helt felfri i två säsonger trots många körda mil och startar glatt såväl varm som kall utan minsta problem.

Återkommer om det blir affär och än en gång tack för svaren. :crash

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...