Vilka steg går man genom under en BKK-dag (1 steg eller 1-4)?

BGiHBG

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Hoj
Kawasaki -99
Tänkte gå min första BKK-dag under sommaren och har då läst att det finns 4 steg i träningen.

Undrar nu om instruktörerna går genom alla 4 stegen med deltagarna denna dag eller om det "bara" blir ett steg per BKK-dag (dvs för att genomgå alla 4 stegen så måste jag deltaga vid 4 BKK-dagar).

Ser fram emot svar.

Du börjar med steg 1, det tar en dag. Sen är det steg 2 dag två och så vidare. Steg 4 kan man göra massor av gånger...:tummenupp

Sen icke att förglömma att man kan ju faktiskt gå samma steg flera gånger om man känner för det.
Det är fler än jag som gjort det och alla vill ju inte gå vidare till steg 4 redan fjärde dagen.

Men tveka inte. Boka upp dig redan nu, och vill du byta steg, så brukar det gå bra att lösa om man pratar med TL(Träningsledaren), helst innan kursen skall genomföras.
Lycka till.

Se till att gå åtminstone steg 1 och steg 2 vid samma tillfälle eller nära varandra i tid om du har möjlighet.

Jag personligen tycker att det är de 2 stegen som tillsammans ger absolut mest för att man ska koppla ihop de olika momenten och få det där riktiga flytet.

Just de 2 stegen tycker jag att alla borde gå, även om man sen tänker köra med andra arrangörer. De har åtminstone gett mig en kanonbra grund att stå på och bygga vidare ifrån.

Last edited:
Undvik dock att ta alla fyra stegen i snabb följd direkt i början.
Det finns fyradagarsutbildningar hos SMC (ex. Kemora). Men det är för mycket information att ta in för de flesta om alla stegen är helt nya.

Gå gärna Steg 1 och 2 ett par ggr innan Steg 3. Sedan när allt verkar bekant kan man klämma till med en mastodontkurs på fyra dgr för att så att säga slipa till kanterna :tummenupp

Har du fallenhet och allt sätter sig direkt så är det inga problem. Men det märker du själv.

Eller oxå så kommer du till 2-dagarskurserna mellan 4-7/8. Där kommer vi köra individuellt, dvs inte stegbaserat. Dock utgår vi självklart ifrån det som gäller i steg1-3.

/Göran
Huvudansvarig för dagarna

Jag skulle säga att det är väldigt individuellt vad som passar en men sett till mig själv så måste jag bara rekommenderar SMC 1-4 i Kemora som förövrigt var min första SMC kurs och min första ”bankörning”.

Dag 1 var dock inte hitt och jag kände mig helt vilsen på en stor racerbana mitt ute i den finska skogen bland en massa tokiga banraceress och min körning var mer pina än glädje och tänkte att detta kommer att bli fyra väldigt långa dagar. Det vissa sig dock på kvällen att jag inte var ensam om att känna mig helt vilsen och hopplös. Vilket kanske bidrog till att dag 2 var en rätt rolig dag och dag 3 var än bättre för att inte tala om dag 4 som var nästan perfekt förutom värdet som kanske var en katastrof men lärorikt.

Så i korthet, min Kemora resa var absolut den bästa MC resa jag gjort eftersom jag gick ifrån usel motstyrning till medstyrning i hällregn på bara fyra underbara dagar.

(Kemora 2011 bokad och betald :tummenupp)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!