Vilka spår lämnar GPS mottagare egentligen?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag läste artikeln om Dr Åsas sambo som sitter åtalad för branden av den numera riksbekanta villan.

I artikeln står det:

GPS-sändaren som sitter monterad i sambons bil visar även att flera resor gjorts till och från villan före branden. Polisen misstänker därför att han varit där och rekognoserat.

Det är väl egentligen GPS mottagaren man menar i artikeln? Vilka spår lämnar egentligen en inbyggd eller portabel GPS mottagare? Kan t ex Polisen i efterhand spåra ens resor genom att gå in i utrustningen eller kommer de åt informationen externt.

Nej, jag har inga planer på att bränna ner något utan är bara allmänt nyfiken.

Vi kan ju lämna Dr Åsa och sambon åt sidan. Finns spaltmeter skrivet om det paret på annat håll på nätet.

http://www.expressen.se/nyheter/doktor-asas-sambo-atalad-for-branden/

Äh, den sparar väl bara sitt spår och snubben har klantat sig genom att inte se till att få bort den infon.

En GPS är som du säger enbart en mottagare. Den skickar inget.

Det kan vara en GPS "sändare" dvs en GPS motagare med GSM sändar modul (aka GPS tracker, aka GPS stöldskydds pryl)
Sen kan jag tänka att de flesta GPS motagare har nån typ av logg funktion och kan man få access till denna loggfunktion ... tja då ser man ju var nån har varit.
Om det finns en sån logg funktion så måste man i de flesta GPSer ha fysisk tillgång till GPSen för att få ut infon,
men har man en GPS i mobilen så kan den loggen teoretiskt kommas åt remote. Men det vill ju inte mobiltillverkare riktigt erkänna ... läs Apple, Samsung mfl

Jag har för mig att jag läst någonstans att GPS mottagare kan spara trafikdata ganska utförligt. Var det inte i Nederländerna någon tillverkare sålt en massa sådan data till polisen?

Jag har för mig att jag läst någonstans att GPS mottagare kan spara trafikdata ganska utförligt. Var det inte i Nederländerna någon tillverkare sålt en massa sådan data till polisen?

Det stämmer. TomTom sålde ut trafikdata till Holländska polisen. Det är det jag frågar mig om man via GPS mottagarens ID nummer gått via Garmin som det i det här fallet handlar om för att få reda på exakta positioner vid olika tidpunkter som polisen tycker är intressant för utredningen. Men det kan ju också finnas sparad information i dolda menyer i bilens GPS utrustning som t ex polisen kan ta fram.

Även om man raderar loggen så kör flesta mindre inbyggda system FAT och där är det busenkelt att återskapa raderade filer om inte utrymmet har återanvänts. Något att tänka på innan man beger sig ut och bränner hus... :brinnerup

Ska man bränna ner ett hus så kan man väl likagärna bränna gps:en också.. eller åtminstone inte ta den med sig.
Man upphör aldrig att förvånas av många kriminella människors dumhet.

Det stämmer. TomTom sålde ut trafikdata till Holländska polisen. Det är det jag frågar mig om man via GPS mottagarens ID nummer gått via Garmin som det i det här fallet handlar om för att få reda på exakta positioner vid olika tidpunkter som polisen tycker är intressant för utredningen. Men det kan ju också finnas sparad information i dolda menyer i bilens GPS utrustning som t ex polisen kan ta fram.

Skulle inte vara överdrivet förvånad om när man kopplar in GPSenheten till en dator för uppdatering av kartor eller mjukvara, det då skickas trafikdata hem till tillverkaren. Går säkert att läsa i någon EULA som ingen tittat på.

Skulle inte vara överdrivet förvånad om när man kopplar in GPSenheten till en dator för uppdatering av kartor eller mjukvara, det då skickas trafikdata hem till tillverkaren. Går säkert att läsa i någon EULA som ingen tittat på.
Jo, något som står under någon punkt för kvalitetsförbättring eller något liknande. Att information kan inhämtas från enheten för företagets fortlöpande utvecklingsarbete eller hur de nu kan tänkas uttrycka sig.

Det kan nog vara i huvudsak två typer av positionsinformation som GPS-mottagaren kan tänkas logga. Dels vilka adresser man valt att få vägbeskrivning till och när man har ankommit till den positionen. Och dels någon slags "breadcrumb trail" som är lite mer detaljerad plottning av färdvägen. Detta då förutom att många GPS-mottagare håller i minnet vart den senast var när man slog av den för att snabbare kunna hitta sin position om man befinner sig på samma ställe när man slår igång den igen.

Jag är ju så paranoid så jag tror de allra flesta GPS-mottagare på ett eller annat sätt sparar information om vart man varit. :3freak I alla fall några av de senaste positionerna.

Slutsats: den som har något fuffens för sig gör bäst i att lämna allt i form av GPS, mobiltelefon, surfplatta, etc hemma. :tummenupp

Gud vad jobbigt de har och följa mig. Ligger streck i hela skåne med säkert 30 tusen mil.

Men de stod gps sändare. Kan kanske vara så att han har haft en sändare för tex registrering av antal mil ? Vissa företag har de för att kunna deklarera sen.
Jag hade i min förre bil så att jag kunde bli sedd av centralen . Dock kunde jag använda alufolie och täcka över dosan och så ringde de efter 10 minuter och fråga var jag gömde mig =).

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park