Vilka skillnader är det mellan smr, sx, exc 450

.Putte

Medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Blå
Står i valet om jag ska sälja min exc 450 -04 och köpa mig en nyare sx eller smr då jag tänkt att satsa på supermoto nästa år. Det enda jag är säker på är att jag ska ha en 450 så att den klassar in i S1 reglementet.
Funderar på att köpa mig en 450sx och bygga om den till Smr och det jag då undrar över är hur mycket det är som skiljer dom åt?
Vet att det skiljer lite på dämparna men hur märkbart är det mellan sx och smr?
Chassi, effekt, mm mm vill ha så mycket info som möjligt.
Eller är det kanske mer värt att trimma på exc motorn lite med annan kam och avgas och byta dämpare?
Har sökt runt på nätet lite men inte hittat någon direkt info. Vet ni någon bra sida med info på så länka gärna till den.

Om du ska köra motard är det väl både bäst och billigast att shoppa en smr direkt, brukar alltid vara några fina till salu.
Vet inte exakt vad som skiljer men sx & smr har 4mm större förknasare än exc, smr är 6 växlad, har radialmonterat bromsok och en bättre bromspump fjädringen är det ljusår som skiljer m.m.
Sen tycker jag du ska ta en 560 för att få lite mer folk till s2 :tuttar

Kan ge ett litet tips om en hoj som finns hos en Ktm handlare här i Finland,
en sprillans överårs 560SMR -07:a...dom begär 6990€ för hojjen vilket ju blir ca. 70 000kr,vete faan om det är billigt i Sverige men men...:va

Ska du inte köra gata utan bara bana så finns det ju ingen anledning att köpa en exc (som är lv-reggad men är en enduro) och bygga om när det finns färdiga smr. Ska du däremot använda den på både crossbanan och motardbanan vet jag inte vilken som är bäst att utgå ifrån men jag gissar att framför allt frambromsen är betydligt vassare på smr:en, övriga skillnader får andra fylla i då jag inte vet exakt vad som skiljer dem i övrigt.. - motormässigt är det nog skit ihopa dem emellan medan exc:n har mindre effekt.

Varför vill du just köra i s1?

Har tänkt mig s1 klassen som en bra första klass o kliva in i men visst har jag sneglat lite på s2 klassen med, men där tror jag inte att jag har någon chans än iallafall. Köra in mig lite i s1 för att sedan gå vidare till s2.

Någon som har lite effekt uppgifter på sx/smr?
Finns det någon mer bra supermoto forum som man bör veta om förutom den på sporthoj ?

Last edited:
Har tänkt mig s1 klassen som en bra första klass o kliva in i men visst har jag sneglat lite på s2 klassen med, men där tror jag inte att jag har någon chans än iallafall. Köra in mig lite i s1 för att sedan gå vidare till s2.

Någon som har lite effekt uppgifter på sx/smr?
Finns det någon mer bra supermoto forum som man bör veta om förutom den på sporthoj ?

S1 och S2 är både elitklasser och har i princip lika tufft motstånd. Skilladen är kubiken på cyklarna.
Open är klass med lite mer blandat med nybörjare och motionärer varifrån sedan duktiga förare slussas upp till SM (S1 och S2) när dom visat att dom har fart för det. Open är en öppenklass kubikmässigt så ska du börja där kan du välja att köra med vilken storlek på hoj du vill.

S1 och S2 är både elitklasser och har i princip lika tufft motstånd. Skilladen är kubiken på cyklarna.
Open är klass med lite mer blandat med nybörjare och motionärer varifrån sedan duktiga förare slussas upp till SM (S1 och S2) när dom visat att dom har fart för det. Open är en öppenklass kubikmässigt så ska du börja där kan du välja att köra med vilken storlek på hoj du vill.

Ok det är så dom kör hade fått för mig att s1/s2 fanns både i senior och elit och att man började i tex s1 senior för att sedan försöka få ihop poäng för att sedan få köra s1 elit. Men där hade jag tydligen fel. Får tacka för den information.. Ok men då får det nog bli open det första året för min del.

Ok det är så dom kör hade fått för mig att s1/s2 fanns både i senior och elit och att man började i tex s1 senior för att sedan försöka få ihop poäng för att sedan få köra s1 elit. Men där hade jag tydligen fel. Får tacka för den information.. Ok men då får det nog bli open det första året för min del.

Svemo har en sida

Last edited:
Vad för hojar körs i open klasserna ?

Vilka som helst som klarar den tekniska besiktningen, därav namnet Open :). För att få köra i Open krävs senior- eller juniorlicens.
Skillnaden i S1 respektive S2 är just att dom har kubikbegränsningar och kräver elitlicens (eller wildcard).

Vilka som helst som klarar den tekniska besiktningen, därav namnet Open :). För att få köra i Open krävs senior- eller juniorlicens.
Skillnaden i S1 respektive S2 är just att dom har kubikbegränsningar och kräver elitlicens (eller wildcard).

Ok så där tävlar alla klasser mot varandra i åldrarna 15-55 år

Vilka modeller är minst krävande när det gäller underhåll ?

Priset ?

Last edited:
Ok så där tävlar alla klasser mot varandra i åldrarna 15-55 år

Vilka modeller är minst krävande när det gäller underhåll ?

Priset ?

Open är klassen, och alla kubikstorlekar tävlar mot varandra.

Jag skulle nog säga att alla märken är relativt snarlika vad gäller underhåll så länge man kör otrimmat. Japps har ju haft bättre rykte länge men har inga färdiga cyklar medan de flesta europiska märken erbjudit det under många år nu.
Vilket märke man väljer att köra tycker jag hänger mkt på vad man har för handlare runt sig och ens relation/förtroende för dom. Inte minst väljer man väl med hjärtat? :)

525 EXC är en helt ok hoj att bygga på. Bra med vrid och skottsäker motor.
450 EXC är nog lite klen pga förgasaren.
450 SX har som sagt 4 växlar så man måste dreva efter banorna.
Ovanstående hojar måste ha riktig frambroms och gärna omschimsad bakdämpare. Framdämparen funkar ganska bra om man byter olja och fjäder.
Men ska du köra open så räcker det gott med byte av frambroms.

560 SMR - Lite för mycket effekt för veven?
450 SMR - Perfekt :)

Open är klassen, och alla kubikstorlekar tävlar mot varandra.

Jag skulle nog säga att alla märken är relativt snarlika vad gäller underhåll så länge man kör otrimmat. Japps har ju haft bättre rykte länge men har inga färdiga cyklar medan de flesta europiska märken erbjudit det under många år nu.
Vilket märke man väljer att köra tycker jag hänger mkt på vad man har för handlare runt sig och ens relation/förtroende för dom. Inte minst väljer man väl med hjärtat? :)

Ok :tummenupp

SMR har samma setup som SX i motorn och tändning och 6vxl mot 4. Ev. har SX en annan kam? Ganska stor skillnad i motorgång mot EXC, främst pga större förgasare tror jag.
Bara dumt att köra vidare på din EXC! Jag var i samma situation som dig förut.
Ska du bygga om kostar det att fixa fjädring och bromsar, samt att SMR är billigare då den inte är reggad. Bromsarna är suveräna på SMR, inte att jämföra med beringerkittet som är populärt till KTM.
SMR är ofta fräschare än motsvarande EXC också.
SMR har längre etta än EXC och det tyckte jag var suveränt i starten och trixiga kurvor, även om det går bra att starta på tvåan med EXC.

Får tacka för all info man har fått.
Blir nog att man sätter ut exc till försäljning snart med en tår i ögat.

SMR har samma setup som SX i motorn och tändning och 6vxl mot 4. Ev. har SX en annan kam? Ganska stor skillnad i motorgång mot EXC, främst pga större förgasare tror jag.
Bara dumt att köra vidare på din EXC! Jag var i samma situation som dig förut.
Ska du bygga om kostar det att fixa fjädring och bromsar, samt att SMR är billigare då den inte är reggad. Bromsarna är suveräna på SMR, inte att jämföra med beringerkittet som är populärt till KTM.
SMR är ofta fräschare än motsvarande EXC också.
SMR har längre etta än EXC och det tyckte jag var suveränt i starten och trixiga kurvor, även om det går bra att starta på tvåan med EXC.

MJA.....

SX och SMR delar motorkonstruktion. De har en annan staklängd, borr, slag samt titanventiler allt för att höja maxvarvet. Dessutom är det 41mm fugge och 4vxl i lådan. SMR före 2006 bör man byta ventilstyrningar i om man avser att åka med titanventiler då originalcombon på tidiga modeller inte är en hit. Alla 450 motorer delar kam 590/5521 på KTM fikonspråk då man med original cc inte behöver häftigare tider.

nån skrev att exc troligen e för slö. ja läste om dom nya ktm modellerna (2009) o då skiljer de 3hk mellan sx o exc, men e de effekt kurvan som upplevs slöare kanske?

nån skrev att exc troligen e för slö. ja läste om dom nya ktm modellerna (2009) o då skiljer de 3hk mellan sx o exc, men e de effekt kurvan som upplevs slöare kanske?

Jag tycker 3 hk är ganska mkt. Sen skiljer det nog en heldel i rapphet osv. precis som du nämner.

Ska man dessutom köpa ny hoj får man ju ljusår bättre (eller billigare) hoj genom att köpa en klar SMR mot en enduro. SMR:em skiljer på en rad punkter som är dyra att bygga om på en enduro eller cross.

Vad som inte nämts tidigare är ju den bättre kronan en SMR har mot en SX/EXC. Köra med cross/enduro offset är ingen hit.

Back