Vilka ska börja plugga i höst?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har precis betat av mina högskolestudier med lite lite pengar på fickan, hade min TL under alla år o betalade 250kr/mån förs, sen nu när jag är klar så köpte jag en RC8 till mig själv i examenspresent. :hihi

Ha så kul ni som ska plugga, jag ska åka hoj. :D
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
finns väll tillochmed en studentförening här som har grupp i gruppforumet? :) Så plugga o åka hoj måste ju gå att kombinera ;)

Kör på Usa om det nu är där grand canyon university ligger. Ser jag tillbaka på mina skolår så ångrar jag mig djupt att jag inte sökte mig utomlands efter gymnasiet :(
aaa jag har räknat med att hamna utomlands inom ett år så jag ska försöka åka hursomhelst men inte säkert vart bara ;) Grand Canyon ligger ju i USA men inte där själva Grand Canyons vattenfall som man kan tro det ligger mitt i Phoenix arizona, :)
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
CIVILING. TEKNISK DESIGN Chalmers - Res 52 med högskoleprovet, Res 236 med betyg :död.

CIVILING. design och produktframtagning KTH - Antagen :yoparty

Kommer förmodligen köra vidare på klassiker hoj typ GSX-R -90 eller något som jag kan halvförsäkra för ~300kr/mån :).
Stockholm blir nära hem till vinterförvaring m.m. också :tummenupp
Tänkte satsa på att jobba extra också om jag har tid. Är en kille som pluggar läkare som jag jobbar med nu, och går det där borde det ju gå på civiling.

Jag har sökt till Lund Civiling. Maskiningenjör-Teknisk Design på tredje plats... är det någon som vet om jag kan tacka nej till KTH och komma in på den istället eller hamnar jag på reservplats då? Har fått för mig att det kanske är en trevligare stad att plugga i och med fler fina vägar runt ikring. Fast å andra sidan tror jag att jag får en bättre utbildning på KTH :gnissla, så jag vette fan om jag vill göra så iallafall. Men det kan ju vara intressant att veta om det går. Annars får jag väl ta lite helgturer från sthlm i jakt på fina vägar.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
CIVILING. TEKNISK DESIGN Chalmers - Res 52 med högskoleprovet, Res 236 med betyg :död.

CIVILING. design och produktframtagning KTH - Antagen :yoparty

Kommer förmodligen köra vidare på klassiker hoj typ GSX-R -90 eller något som jag kan halvförsäkra för ~300kr/mån :).
Stockholm blir nära hem till vinterförvaring m.m. också :tummenupp
Tänkte satsa på att jobba extra också om jag har tid. Är en kille som pluggar läkare som jag jobbar med nu, och går det där borde det ju gå på civiling.

Jag har sökt till Lund Civiling. Maskiningenjör-Teknisk Design på tredje plats... är det någon som vet om jag kan tacka nej till KTH och komma in på den istället eller hamnar jag på reservplats då? Har fått för mig att det kanske är en trevligare stad att plugga i och med fler fina vägar runt ikring. Fast å andra sidan tror jag att jag får en bättre utbildning på KTH :gnissla, så jag vette fan om jag vill göra så iallafall. Men det kan ju vara intressant att veta om det går. Annars får jag väl ta lite helgturer från sthlm i jakt på fina vägar.

När du är antagen stryks du på alla alternativ som är lägre prioriterade....

Lund är absolut bättre som studentstad och med mängder av bra Mc vägar på bra avstånd. Huruvida utbildningskvaliten skiljer vet jag inte men generellt är LTH inte sämre....
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
När du är antagen stryks du på alla alternativ som är lägre prioriterade....

Lund är absolut bättre som studentstad och med mängder av bra Mc vägar på bra avstånd. Huruvida utbildningskvaliten skiljer vet jag inte men generellt är LTH inte sämre....

Tack, då behöver jag inte funderar mer kring det... :)

Tror att KTHs utbildning är mer inriktat mot det jag vill också,
Lunds utbildning verkar mer vara en maskiningenjörsutbildning med
lite extra design för att det ska låta bättre bara. Så är det iofs
med KTHs också, men jag har fått för mig att det är mer design där.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Tack, då behöver jag inte funderar mer kring det... :)

Tror att KTHs utbildning är mer inriktat mot det jag vill också,
Lunds utbildning verkar mer vara en maskiningenjörsutbildning med
lite extra design för att det ska låta bättre bara. Så är det iofs
med KTHs också, men jag har fått för mig att det är mer design där.

Rent spontant skulle jag välja Lund före KTH. KTH har inte precis världens bästa rykte längre. Sen är det nog roligare att plugga i Lund än i Stockholm!

Men jag tror att båda utbildningarna kommer ge dig jobb i framtiden, för när det kommer till krita handlar det ju om personen, inte vilken fancy skola man gått på. :tummenupp
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Va får du ge för försäkringen i månaden?
Här i Växjö: 5700 hel/hel. I Malmö verkar det bli typ 9000 hel/hel. :( Så kanske får byta ner mig till halv.

Haha snacka om att vi som kör 600cc med mellanklass-kk hamnade på samma ställe:D
Jag har inte mellanklass-kk! :mad: ;)


Event Management i Brisbane, QLD. Jag ska sälja min hoj!
haha jag tycker du ska ta med hojen dit... Fan vad gött med Brisbane! :Bugar

Teknisk Design på Chalmers. :tungan
Gött! :)

Joodå, då har ju du 7800 i månaden att leka med!
Åh fan, jag trodde det var typ 7000 som gällde, du har just gjort mig lite lite "rikare"! :)

Fastighetsmäklare, Borås. Ska bo hemma självklart... och ska behålla hojen. Har tur nog att jobba på söndagar på poståkeriet så man har det där lilla extra för att leva ett normalt liv + morsans mat... guld värt :rolleyes:
bor man hemma så är det väl självklart att man kan behålla hojen. Har man inte bott hemma sen man var 17 så är det ett lite annat läge..

Jag har mycket pussel att lägga under en vecka om hela min frammtid :gnissla hur ska man gå tillväga för att lyckas är frågan :brinnerup
Ja fan det ständiga pusslet.. Usa låter ju kul, stick dit när du har chansen så kan du väl komma tillbaka hit och läs fler kurser om du vill då!
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Rent spontant skulle jag välja Lund före KTH. KTH har inte precis världens bästa rykte längre. Sen är det nog roligare att plugga i Lund än i Stockholm!

Men jag tror att båda utbildningarna kommer ge dig jobb i framtiden, för när det kommer till krita handlar det ju om personen, inte vilken fancy skola man gått på. :tummenupp

Jo precis, Lund känns ju som en trevligare studentstad och efter ett år i Uppsala så vill man ju helst inte flytta till något sämre. Har skrivit till studera och frågat ifall det är möjligt att tacka nej till KTH och gå på Lund istället (men jag tror att det är som Boris sa tidigare), det blir nog bra vilket som. Jag har redan en massa ködagar för bostad i Sthlm och så kan det vara trevligt med en större stad. Mamma vart så glad att jag inte hamnade så långt bort också, så jag kanske kan lura henne på lite av hyran, haha :D. Har jag riktig jäkla tur så blir vi klasskamrater, står ju som reserv där :).

Joodå, då har ju du 7800 i månaden att leka med!
Skulle de inte höja det till 8k nånting... men det kanske dröjer.

Har även hört att man kan få en del av studielånet avskrivet om man får bra betyg, nån som vet om det stämmer?
 
Last edited:

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
kollade precis, antagen på Samhällplanerarprogrammet på SU, haha fan va ja packad när ja fyllde i eller? blir säkert bra, fast ja har ingen aning om vad det är :D

EDIT: ajuste ja ska garanterat ha kvar hojjen
 

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Röd/Vit 600
Industriell Ekonomi i Linköping.
Blir nog lite skillnad mot den här hålan med 16 000 invånare :D
Bostad fixad i Ryd, och det kan väl bli så att man letar efter andra studenter med hoj i Linköping när det närmar sig slutet av augusti.:)
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag är riktigt jävla sugen på att läsa in lite matte och plugga till byggnadsingenjör med inriktning på arkitektur men jag vette fan om jag pallar med att vara fattig i 3-4-5 år :( Om jag bara visste vilket takt det är på pluggandet så jag kunde planera att jobba x antal timmar om dagen och sen köra massa svartjobb på helgerna.
Varför kan man inte få tjäna mer samtidigt som man har csn, det är ju inte direkt överdrivet bidrag :mad:
När jag pluggade på högskolan (till ingenjör) så hade jag gott om fritid under terminerna. Förutom strax innan tentorna så var det verkligen inga 40 timmar i veckan. Detta till trots så pluggade jag ändå tillräckligt mycket för att få högsta betyg i samtliga kurser. Jag hade alltså kunnat jobba halvtid under utbildningen om jag inte hade värderat min fritid högre. Så om du vill plugga och jobba halvtid samtidigt tror jag att det går utan problem.

För de som undrar över ekonomin kan jag berätta följande om min situation. Jag tog endast studiebidraget, inget lån, och jobbade på sommarloven. Jag hade gratis boende och mat under terminerna. Under tiden jag pluggade köpte jag bil, tog MC-körkort och köpte motorcykel. Dock är det nog ytterst få i Sverige som är så snåla som jag är. De flesta gör nog av med massor av pengar på att supa och annat trams.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
För de som undrar över ekonomin kan jag berätta följande om min situation. Jag tog endast studiebidraget, inget lån, och jobbade på sommarloven. Jag hade gratis boende och mat under terminerna. Under tiden jag pluggade köpte jag bil, tog MC-körkort och köpte motorcykel. Dock är det nog ytterst få i Sverige som är så snåla som jag är. De flesta gör nog av med massor av pengar på att supa och annat trams.

Är man student i Uppsala kan man komma undan billigt även om man går ut,
ölen kostar bara mellan 20 och 30 spänn :tummenupp. Hoppas det finns ngt liknande i tokholm. Jag hoppas på att hitta extrajobb också där man kan jobba varannan helg eller liknande, borde bli ca 4k extra i månaden, då har man lätt råd att köra hoj :).

Såg att det var nån som skulle läsa basår också... det var GRYMT slappt! Jag var ledig 1-2 dagar i veckan och annars var det halvdagar. Men då hoppade jag över biologi A&B samt kemi B eftersom att jag inte behövde dem för att söka vidare.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
När jag pluggade på högskolan (till ingenjör) så hade jag gott om fritid under terminerna. Förutom strax innan tentorna så var det verkligen inga 40 timmar i veckan. Detta till trots så pluggade jag ändå tillräckligt mycket för att få högsta betyg i samtliga kurser. Jag hade alltså kunnat jobba halvtid under utbildningen om jag inte hade värderat min fritid högre. Så om du vill plugga och jobba halvtid samtidigt tror jag att det går utan problem.

För de som undrar över ekonomin kan jag berätta följande om min situation. Jag tog endast studiebidraget, inget lån, och jobbade på sommarloven. Jag hade gratis boende och mat under terminerna. Under tiden jag pluggade köpte jag bil, tog MC-körkort och köpte motorcykel. Dock är det nog ytterst få i Sverige som är så snåla som jag är. De flesta gör nog av med massor av pengar på att supa och annat trams.

Vi låter rätt lika du och jag :) Är snål som få men kan givetvis unna mig saker och ting men slösar inte bort pengarna på sånt jag inte får tillbaka dem på.
Fritid har jag knappt ingen ändå, jobbar jag inte åt någon annan så jobbar jag åt mig själv och sitta still är inte min grej. Kan jag lägga 40h i veckan på plugget så kan jag nog lägga 30-40h i veckan på jobb, lite mer om jag jobbar helg dessutom. Tjejen blir nog jätteglad :rolleyes:
Problemet med mina jobb är att jag oftast gör större projektjobb på några veckor men det kanske går att få ihop det också, kanske kan ha det som projektarbete i skolan :D
Jag ska börja i rätt ände och se om jag kan läsa upp mina betyg inom kort, det blir plugg tidigast nästa höst ändå.

Edit/ Pluggade du till byggnadsingenjör?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top