Vilka sensorer finns på en CBR929?

Freddan XRV

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2003
Hoj
YZF R1, HVA TE 310
Hoppas någon vet följande:

för ett projekt (projektets första fas är att skatta lutningsvinkeln genom att montera 2 gyron på hojen.) funderar jag på att sälja min XRV och återgå till sporthoj. För framtida delprojekt behöver jag en med insprutning och har i dagsläget funderat på följande hojar.

GSXR750-98
CbR1100XX -98
CBR929RR -00

Alla med insprutning i alla fall.

Finns det på dessa hojar:
Insugstrycksensor (troligen undertryckssensor) CBR929RR,
Spjällvinkelsensor (troligen vridpotentiometer)
Sensor för TopDeadCenter
Lambdasond (ger värdet 1 om fet och 0 om mager blandning)

Hur ofta öppnar injektorerna per arbetstakt?
Dubbelpulser parallellt? sekventiellt före insug? eller ?

Någon som har klarhet i en eller flera hojar

MVH/ Fredrik (mjukvaruutvecklare för bilindustrin)

Fy fan så du ska sno lite teknologi från hojjar och mecka dit på SAAB bilar eller... :fatta!

Freddan XRV skrev:
Hoppas någon vet följande:

för ett projekt (projektets första fas är att skatta lutningsvinkeln genom att montera 2 gyron på hojen.) funderar jag på att sälja min XRV och återgå till sporthoj. För framtida delprojekt behöver jag en med insprutning och har i dagsläget funderat på följande hojar.

GSXR750-98
CbR1100XX -98
CBR929RR -00

Alla med insprutning i alla fall.

Sensor för TopDeadCenter

Jag har inte nån CBR929 men jag har ett spjällhus från en tror jag, MAP sensorn sitter nog i boxen, det finns i alla fall bara en signal-slang på spjällhuset, TPS-givaren däremot sitter på höger sida huset och verkar vara OK, min ger lite svajiga värden nere runt tomgång, vilket blir ganska irriterande i längden, hopplöst få klockren tomgång, men högre upp funkar det bra.
Sen om det är parallell eller sekventiell har jag egentligen ingen aning om, men jag skulle misstänka parallell, sekventiella sprut på gathojar är väl inte så vanligt ... ? dessutom har jag svårt att se att dom injektorerna som sitter i huset skulle klara att vid 4 bar ge soppa till typ 150 kusar vid 11000 rpm med öppningstider enbart under insug, men det är bara en känsla... Och har men inte sekventiellt så behöver man väl ingen kamvinkelsensor så dom två sakerna hänger väl ihop tror jag

Många solklara svar du fick nu !! :rolleyes:

Lycka till iaf !

Ha de gött / XJR

EDIT: Du ska nog snacka med Wheeliedevil förresten, han har ju satt fläkt på en CBRR och bör ha järnkoll på åtminstone den /EDIT

Svar 1: Nej det skall inte till några lösningar på SAAB eftersom jag inte jobbar där http://www.sporthoj.com/forum/images/icons/icon7.gif

" Sen om det är parallell eller sekventiell har jag egentligen ingen aning om, men jag skulle misstänka parallell, sekventiella sprut på gathojar är väl inte så vanligt .."

Svar 2:
Gamla Yamaha GTS 1000 hade faktiskt det. Med ett lite extra sprut vid snabba gaspådrag.

" Och har men inte sekventiellt så behöver man väl ingen kamvinkelsensor så dom två sakerna hänger väl ihop tror jag."

Svar 3:
Mycket riktigt ! Men jag vill veta motorfasen så det är ett av mina problem.

Hoppas återkomma under vintern med mer info.

/F

Lycka till iaf !

Ha de gött / XJR

EDIT: Du ska nog snacka med Wheeliedevil förresten, han har ju satt fläkt på en CBRR och bör ha järnkoll på åtminstone den /EDIT

Så vidt jeg vet ( men hva vet en Normann??? :) ) så har ALLE mc motorer sekvensiell innsprut.

Sensorer:
CPS ( Crank position Sensor eller TDC sensor )
ICPS ( Intake Cam position Sensor ( noen har denne sensoren på Eksos kammen )
AITS ( Intake Air Pressure Sensor ( mellom trottle valves och ventiler ))
APS ( Air Pressure sensor ( før trottle valves ))
AITS ( Air Intake temp sensor )
WTS ( Water Temp Sensor
TPS ( Trottle Position Sensor )

Suzuki ( og noen andre ) har og GPS ( Gear position Sensor ).

Noen få sykler har Lamda sensor men den er bare i bruk på LÅGFART.
( Hinner inte med på høgre varvtal )
Eks Suzuki Hayabusa 02 Yamaha GTS ( tror jag ) Honda CBR 959.

Last edited:
Freddan XRV skrev:
Svar 1: Nej det skall inte till några lösningar på SAAB eftersom jag inte jobbar där http://www.sporthoj.com/forum/images/icons/icon7.gif

" Sen om det är parallell eller sekventiell har jag egentligen ingen aning om, men jag skulle misstänka parallell, sekventiella sprut på gathojar är väl inte så vanligt .."

Svar 2:
Gamla Yamaha GTS 1000 hade faktiskt det. Med ett lite extra sprut vid snabba gaspådrag.

Ducati 851 Strada, 1987-88

/B

Freddan XRV skrev:
Sensor för TopDeadCenter

Har inte någon koll egentligen, men: GSXR:en har inte trycksensor i luftburken som nästan alla andra har. Trottelgivare har alla. "Sensor för TopDeadCenter": alla som har tändning integrerat i sprutet (och det har väll alla?) har en kamskiva så att man vet var man befinner sig. Man har lätt en upplösning på tiondels grad så man vet när TDC är. Gissar att ingen av dessa har lambda, men jag har ingen aning egentligen! Det är riktigt som Yngve säger att man bara använder den vid låglast / tomgång

Vet inte om någon öppnar injektorerna mer än en gång per takt, men dom lär vara sekventiella. Triumph öppnar bara en gång iaf. Vissa plåtskåp från hissningen av senare modell ger extra pulser vid transient och flyttar insprutningen beroende på last så jag antar att vissa hojar gör det också. Men koppla på ett skåp och mät om du har alla dessa hojar!

Var jobbar du då? Mecel?

/Mjukvaruutvecklare motorstyrsystem

Lambdasensor å luftmängdsmätare är något inga eller få hojar använder sig av.. "open loop" är vad som gäller

/B

APS ( Air Pressure Sensor ) På Suzuki sitter helt riktig IKKE i luftburken men under tanken en eller annen plass. ( varierer med modell , på Hayabusaen sitter den FAST på luftburken men er ikke TILKOBLET luftburken ).
Den føler lufttrykket men IKKE eventuelt OVERtrykk i luftburken.
Suzuki "løser" det ved å legge en prosentvis økning av innsprøytingsmengden i 5an og 6an.

Bj.O.rn skrev:
Lambdasensor å luftmängdsmätare är något inga eller få hojar använder sig av.. "open loop" är vad som gäller

/B

Vet du mer säkert om det normala är sekventiellt eller "batch fire" på dagens hojar ?

Jag har ju Parallell och behöver ingen kamvinkelsensor, det förvånade mig att läsa här ovan att hojar i allmänhet har det, det tyder ju på sekventiellt, och det tyder ju på att jag är helt ute och cyklar :3freak

Och vad gäller ex-vis om man köper ett halltech, det är väl ändå inte sekventiellt ??

/XJR

XJR skrev:
Vet du mer säkert om det normala är sekventiellt eller "batch fire" på dagens hojar ?

Jag har ju Parallell och behöver ingen kamvinkelsensor, det förvånade mig att läsa här ovan att hojar i allmänhet har det, det tyder ju på sekventiellt, och det tyder ju på att jag är helt ute och cyklar :3freak

Och vad gäller ex-vis om man köper ett halltech, det är väl ändå inte sekventiellt ??

/XJR

Mja.. om jag säger Ducati å förmodligen Guzzi samt ett par andra hojar med marellisprut så är det sekventiellt, detta med en eller två givare.. vanligast är bara en givare på kamdrevet med lost tooth för synkning vartannat varv. Äldre modeller samt SP/SPS har både vev (varvtal å tändpunkt) och kamgivare (synk)

Haltec kan jag inget om, men de flesta eftermarknadshjärnor är bra mycket klokare än man tror å klarar ofta både batch, sekventiellt å hi/low injektorer. De allra flesta klarar åtminstonde 4 cyllar sekventiellt, sen blir det att koppla parvis eller nåt annat klurigt..

/B

XJR skrev:

/XJR

Halltech var ett av det första eftermarknadssystemen , det var bra då men alla var tvungna att göra bättre grejer än dom för att sälja. Det finns något lågprissystem Megasquirt (eller något sådant) som man löder själv som inte heller är sekventiellt, men annars tror jag alla är det.

Jag har bara använt DTA och det är sekventiellt så det räcker…

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP