Vilka reservdelar är bra att ha med på en trackday?

  • Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date

mojja83

Guest
Ja precis som topic låter så undrar jag vilka reservdelar som är ett måste på en trackday om vurpan skulle vara framme.

Vad brukar göra så att man inte kan fortsätta dagen.

Av det lilla jag märkt så verkar det vara bra att ha med extra clipon och bromshandtag + kopplingshandtag.

Fyll gärna på med tips och idér.


Med vänliga hälsningar Mojja
 
Kåpset kåpstag motorkåpor bakram gaffelben lameller avgassystem mm,mm allt som kan gå sönder är bra att ha med helt enkelt
 
Kåpset kåpstag motorkåpor bakram gaffelben lameller avgassystem mm,mm allt som kan gå sönder är bra att ha med helt enkelt

Jag kör ju med krasch kåpor och ett extra sett hade nog varit smart att skaffa sig. Motorkåpor har jag gb skydd på och slipar man igenom dessa vid vurpan känns det som han har betydligt större problem.

Avgassystem på en 600rr av senare snitt är ganska smart draget då det hamnar under ramen och kutsen och känns ganska skyddat. 4 vurpor och inte ens repat än.

Kåpstag vet jag inte vad det är så informera mig gärna om dess uppgift och annvändningsområde :)

Lameller är det om kopplingen börjar strula menar du? Själv suger jag på att meka och att börja byta lameller mellan passen finns inte på kartan för mig. Då måste jag nog ändå hem till garaget och verkstadsmanualen för att byta tyvärr :(

Men som du skriver helst av allt hade man haft med en hel cykel i delar till banan :)
 
Kåpor o skit tejpar du. Broms/ kopplingsgrepp, växelpinne och bromspedal kan vara bra. Krashar du sönder mer mer är det ingen ide att laga på banan tycker jag iaf.
 
Har inhandlat 2 rullar svart silvertejp har varit min vän ett par ggr redan vid banan.

Extra broms,kopplingshandtag är även det nerpackat. Men tyvärr har jag inte inhandlat extra växel pinne och detta ska göras omgående. Extra fotbroms pinne känns overkill då jag än så länge aldrig använt fotbromsen på bara ;)

Tack för alla tips ös på med mer bara!!!
 
Men vänta nu, det är lite skillnad på att åka på en "trackday" som glad amatör eller som tävlingsförare för att träna inför tävling om en eller två veckor när alla varv är skitviktiga.
Är man amatör så anser jag inte att man ska behöva kopplingslameller och bakramar m.m.
Mitt råd är att köp inte en jävla massa skit att släpa runt på. Ta hjälp av vänliga likasinnade om olyckan är framme och köp på plats av t.ex. Greven eller någon annan om något behövs.

Tid är pengar, bättre att packa och komma hem snabbt än att släpa runt på en massa bråte som ska stuvas och packas för att det "kan vara bra att ha".

Så tycker jag iallafall!

//Nitrous
 
Har inhandlat 2 rullar svart silvertejp har varit min vän ett par ggr redan vid banan.

Extra broms,kopplingshandtag är även det nerpackat. Men tyvärr har jag inte inhandlat extra växel pinne och detta ska göras omgående. Extra fotbroms pinne känns overkill då jag än så länge aldrig använt fotbromsen på bara ;)

Tack för alla tips ös på med mer bara!!!

Bra där! Om du har clipon så kanske en styrpinne för 150:- kan vara en billig investering som gör att du enkelt kan fortsätta köra efter en marksyning. Annars tycker jag att du har det väsentligaste. Köp inte en massa skit att släpa runt på :gnissla

//Nitrous
 
Bra där! Om du har clipon så kanske en styrpinne för 150:- kan vara en billig investering som gör att du enkelt kan fortsätta köra efter en marksyning. Annars tycker jag att du har det väsentligaste. Köp inte en massa skit att släpa runt på :gnissla

//Nitrous


Du har ju precis förstått vad jag är ute efter. Dom enklaste delarna lixom som brukar göra att man måste avbryta. Om bakram och annat blir skrot packar jag nog hellre ihop.

Alla bandagar har ju inte den suveräna service som ni har att greven är på plats med en lastbil full med bra och ha saker :)
 
Har inhandlat 2 rullar svart silvertejp har varit min vän ett par ggr redan vid banan.

Extra broms,kopplingshandtag är även det nerpackat. Men tyvärr har jag inte inhandlat extra växel pinne och detta ska göras omgående. Extra fotbroms pinne känns overkill då jag än så länge aldrig använt fotbromsen på bara ;)

Tack för alla tips ös på med mer bara!!!

Fotbroms pinne kan vara bra kanske inte blir utsläppt igen om du bara har broms där fram även om du inte använder fotbromsen.
 
Last edited:
Kåpstag,silvertejp, eltejp, pinne till clipon, bromshandtag, kopplingshandtag, buntband, bromspinne, växelpinne, fotpinne...
Det är nog dom delarna du helst bör ha med dig.
 
Silvertejp
Popnit+tång
En bit aluplåt
Lite skruv och brickor om man ska fulfixa (Jag sparkade av bulten som håller växelpetaren en gång. Ny bult och en skruvdragare med borr hade löst det på 10 min)
----------------------------------------------Då kan man laga det mesta--------------

Styrpinnar
Fotpinnar
Broms-/kopplingsgrepp, växelpetare
------------------------------------------------
Överkursen:

Motorkåpor
Olja
bakram
Kåpstag
osv osv osv osv osv ovs osv.. Där finns nog ingen ände.


------------
Just i ditt fall kanske en färdig extrahoj vore nåt ;) :tungan
 
Det som är nänt redan sedan står du ju inte ensam i depån utan det finns glada medåkare som har saker najtråd buntband klister och glada tillrop.
Om vi nu snackar trackday.
För det är ju så att det flesta av oss hjälper gärna till om nått pajat för att en kille i depån ska få ut och åka.
Har själv en plastlåda med det väsentligaste och resten får man uppfinna.
Kemisk metall kan jag tillägga.
Kan göra nytta både här å där! :tungan
 
Det som är nänt redan sedan står du ju inte ensam i depån utan det finns glada medåkare som har saker najtråd buntband klister och glada tillrop.
Om vi nu snackar trackday.
För det är ju så att det flesta av oss hjälper gärna till om nått pajat för att en kille i depån ska få ut och åka.
Har själv en plastlåda med det väsentligaste och resten får man uppfinna.
Kemisk metall kan jag tillägga.
Kan göra nytta både här å där! :tungan

Att du skulle svara på detta vis är för mig ingen nyhet!!

Ödmjukare och snällare människa får man leta efter! Och återigen stort tack för senast trots att jag smakade på sanden i esset efter mixtrandet med fjädringen så måste jag säga att du verkligen gjorde så att cykeln kändes trygg och följsam dom sista passen :)

Hoppas att att se dig på ap´s sista körning på Mantorp så vi kan fortsätta på inslagen bana ;)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top