Vilka (rejs)bromsbelägg ska jag köpa? (gixxer 600)

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Hoj
ett par r6:0r
Kör gixxer och behöver byta beläggen fram. Vilka är bäst och var kan de köpas, skulle behöva dem lite kvickt, innan 31.

Vill inte vara kaxig, men nu vill jag inte ha tios, som -"Orginal är bra", jag vill ha bättre än så..

Bra och prisvärda, ange gärna märke och var de kan inhandlas.

Till gixxer 600 -99

Original ÄR bra, men SBS DC funkar också. Ferodo CP har jag testat, dom funkar inte superbra när dom är kalla.

Galfer som greven säljer funkar ypperligt:tummenupp

Använder dom själv på min banhoj...

Å säga vilka som är bäst är väl inte lätt å svara på, men Galfer funkar bra
för mig å många andra banåkare:)

Lycka till

Original är väl "The Shit" om man åker gata.

Jag kör med SBS DC. Dom funkar bra men tar dåligt de första 2-3 bromsningarna.

Att byta till racepads är ingen idé om du inte enbart åker bana. Racepads fungerar inte i väta(på gata) och kräver väldigt aktiv åkning även i torrföre för att fungera. När det kommer till den stora eftermarknaden med "sportigare gatpads" tycker jag de mest är skit. Ger inte mycket bättre bromsverkan/känsla än original men käkar däremot en massa skivor

Ex: Carbone Lorraine (stavning?)
Deras C43 fullracepad är något av det bästa jag testat men SBK3 som är ett sportpad är på tok för rejsigt för gatåka men inte tillräckligt rejsigt för race...

Men, jag har svårt att tänka mig att alla hojtillverkare har sin egen bromspadstillverkning i källaren, det känns som att "orginal", precis som allt annat, bara är brandat. Och då kanske orginalorginalet är billigare än "orginal" :)

hehe det ligger nog nåt i det du säger, men när jag sa så som jag gjorde utgick jag från Honda original bromsbelägg som både håller längre och är bättre än SBS bromsar.

Nu är nog fallet kanske inte så hos alla mc märken OCH allt är ju relativt. Kanske andra belägg har andra bra egenskaper.

Vilket fall som helst så borde det finnas en anledning varför olika mc märken har valt just de belägg som sitter på hojen när man köper dom fabriksnya. (jag kan ha fel) :)

Last edited:
Till Gixxern funkar originalbeläggen till mycket mer än gatkörning, plus att de håller bra också. :tummenupp

Tack för alla tips!

Ingen rätsida där inte, kör/kör inte orginal.
Ok, jag använder hojjen 90% på bana och resterande 10% till å från jobbet.

Åker på HH nu och är nöjd, men körde R-etta nyligen med galferskivor och klossar, såååååååån skillnad i känsla!

Men jag vill inte lägga de pengarna på hojjen, att byta skivorna fram, isf skulle jag hellre köpa nya framfjädrar.

Så nu är frågan, ska jag åka galferklossar eller orginal? Att jag behöver värme för att de ska funka bra är inget problem, de har jag kört med med HH-padsen..

Åker på HH nu och är nöjd, men körde R-etta nyligen med galferskivor och klossar, såååååååån skillnad i känsla!

Jag tror det är hela bromssystemet som gör skillnad, det är svårt att få samma känsla som nyare hojar om man inte byter pump också. Den är väl sådär på Gixxern tycker jag och är den dessutom lite äldre så gör det sitt till också. Hursomhelst, jag tror inte att du tjänar särskilt mycket i känsla på att byta beläggen - original är faktiskt riktigt bra. Däremot, som du nämner, så skulle jag hellre lägga pengarna på nya fjädrar - Öhlinsfjädrar kostar bara 1200 kr och det gör nog betydligt mer skillnad.

Ingen rätsida där inte, kör/kör inte orginal.
Ok, jag använder hojjen 90% på bana och resterande 10% till å från jobbet.

Men jag vill inte lägga de pengarna på hojjen, att byta skivorna fram, isf skulle jag hellre köpa nya framfjädrar.

Så nu är frågan, ska jag åka galferklossar eller orginal? Att jag behöver värme för att de ska funka bra är inget problem, de har jag kört med med HH-padsen..

Förutsätter att du har stålspunna slangar och fräsch bromsvätska av bra kvalle. (läs min wiki om bromsvätska). Först och främst hade jag renoverat huvudbromscylindern. Nya packningar gör underverk för känslan i en 10år gammal cylinder. Därefter slipar man till skivorna då gropiga/spåriga skivor ger kass bromsverkan oavsett vilka pads du har. (om du inte har ett specialverktyg för detta så har Dr.Bike en bra guide)

Först efter detta är det läge att testa med andra pads. Du känner till min inställning ovan, antingen fullracepads eller original.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back