Vilka rättigheter har man som kund?

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Min sambo har en bil som under en längre tid har betett sig lite konstigt. Efter att ha provat att byta diverse saker utan resultat beslutade vi för att lämna in bilen på verkstad. Väl hemma från verkstaden är bilen precis lika kass som innan. På fakturan står det bla att lambdasonden är bytt pga att den var trasig. Diverse andra saker var också bytta. Jag har provat att koppla ur lambdasonden och det gör ingen skillnad om den är ikopplad eller ej. Därför tycker jag att bytet av lambdasonden inte hade med problemet att göra.

Frågan är kan jag som kund begära någon form av garanti på deras jobb? Kan jag kräva att få tillbaka min gamla lambdasond (eftersom den nya är precis lika dålig)? För mig låter det obegripligt hur man kan ta betalt för att laga bilen utan att göra det. Visst de har bytt diverse grejer, men resultatet är ju det samma. Hur hade ni gjort?

Du har väl egentligen alltid rätt att få tillbaka dina gamla delar, om det inte är utbytesdelar som renoveras och säljs igen. Men oftast vill man väl inte ha sina gamla, oftast trasiga grejer.

Jag skulle åka tillbaka och försöka vara trevlig men bestämd, och förklara att de inte gjort det de tagit betalt för, dvs laga bilen. Om det inte funkar skulle jag nog börja "leva om" en aning. :mad:

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år