Vilka prylar rekommenderar ni för att göra film i datorn?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Nu är det snart sommar och diverse sommaraktiviteter kommer att äga rum. :banana :tuttar :fyllisar
Klart filmkameran måste mä då...lite trist bara när man ska dela med sig till polarna om man ska hålla på med videon och krabba så jag undrar lite vad för grejer man ska ha för att kunna fixa o trixa lite med film i datorn? :confused:

Kameran jag har en en Sony digital 8...med DV-out o grejer...men jag har inget spec firewirekort i datorn. Vilket videoredigeringskort använder ni er av??? samt vilken programvara för att lägga ihop ljudspår tillsammans med filmen..och lite andra trix...ex texter m.fl.

Skriv gärna och tipsa mig om utrustning som kan vara lämplig...och framför allt prisvärd hur mkt ska det behöva kosta? Har inte lust att lägga ut en halv förmögenhet. :huvet

Tack på förhand!

/KaliZ

Du får ett firewire-kort för pci-slot för alltifrån ca 400 - 1200:-. Dessutom kan du köpa ett ljudkort från CL, Soundblaster Audigy så ingår firewire på kortet. Vet inte vad de ligger på idag, men skulle tippa på ca 500 - 800:-.

De filmer jag själv har redigerat har jag gjort med Adobe Premiere, funkar kanon. Lycka till!

Firewire kort & Premiere 6.5 ...... After Effects om man vill vara lite mera avancerad

okaj...tack för svaren! :tummenupp

Är det något speciellt firewire-kort ni kan rekomendera??
Vad ska man tänka på vid köp av firewire-kort??

/KaliZ

Jag kör med WMM i XP, FW kortet kan du köpa på Claes Ohlsson eller Kjell & co.

Köp även en 2-3 meter lång FW kabel så slipper du krångel.

GSXR1100R skrev:
Jag kör med smalfilm, dubbelåtta celluidfilm. För grovklippning, eller klippning med arbetskopia, används tejp men för bästa slutresultat görs de slutgiltiga skarvarna med cement, ett tidsödande och illaluktande pillergöra.

Köp även en 200-300 meter lång strömkabel så slipper du krångel.
Ur spår, din gamle stofil, nu är det DV som gäller.

Jag använder Video Vegas 4.0 när jag redigerar film. Det är väldigt användarvänligt så man lär sig ganska snabbt hur allt funkar. Drag and drop för det mesta typ.

...vad ska man tänka på vad det gäller överförningshastigheter m.m då??
Tag det hära kortet till exempel...e de billig skit som jag kommer ångra jag köpte??

"Firewirekort (IEEE-1394) med 3 portar. OHCI-kompatibel. 100, 200 och 400 Mbps för PCI-anslutning. Perfekt för t.ex. videokameror med DV-anslutning. Tanka över dina filmsekvenser till din PC och redigera med den medföljande programvaran (engelsk). Du kan även konvertera filmsekvenserna till mpg / mov / avi / rm / wmw m.fl. filformat för t.ex. Internet. Passar all utrustning som stödjer IEEE-1394 (s.k. firewire). Lev. med 1 st 6/4 firewire-kabel och programvara för videoredigering. Kräver Windows 98SE eller senare."

329 spänn på Claes Ohlsson. Känns kanske inte jätte-bra att köpa datorprylar ifrån Claes Ohlsson i och för sig.

...eller e detta ett bättre alternativ??

http://europe.hercules.com/showpage...=1&PHPSESSID=1bdaa7577f284e2cdb700674f278bca9
http://europe.hercules.com/showpage.php?p=86&b=1&f=1

Vilket hade ni tagit?

/KaliZ

Premiere pro 7.0 är mindre buggigt än exempelvis 6.5. Avid finns ju också, det använder tv tillex, ruggigt stabilt men inte lika mkt effekter och sånt.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage