Vilka papper behöver man ha med sig när man kör?

Julgran

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400
Jo jag undrar om man behöver ha med sig nåt annat än körkortet när man är ute och kör? Om polisen tar en i en fartkontroll så kanske dom vill kolla om det är en mellanklasshoj eller tunghoj eftersom jag bara får köra mellanklass. Eller hur funkar allt sånt?

Får polisen ta ens hoj ifrån mig om dom tar en i en fartkontroll om man kört för fort? Inte för att jag gör det men OM någon man känner gör det :D

Om det finns någon gammal tråd om detta ämnet så skicka gärna en länk dit så kan jag kolla där. Jag kom inte på vad jag skulle söka på.

Tack på förhand!

Det räcker med detta så förstår pappa blå :tummenupp

Bifogat

• dynorunsh.jpg
    dynorunsh.jpg
    34 KB · Visningar: 681
Ja man bara viftar med den och en massa avancerade excel ark och kör fort vidare :D

Bra ide, ta med ett brompapper med 20 kusar på och förklar för konstapeln att en hoj med så lite motor inte går i 250?. :tummenupp

Är det någon som har ett mer seriöst svar på min fråga? :hej Jag har för mig att man bara behöver ha med sig körkortet men det hade varit bra och få det bekräftat av någon mer erfaren cykelåkare.

Får du inget bra svar här kan du ju alltid knalla in på den lokala polisstationen och fråga.

Inget

Har en gedigen erfarenhet av polisen. Och är det nåt du inte ska ha med dig så är det papper på ditt fordon.
En gång råkade jag ha det synlligt i samband med en kontroll,
naturligtvis så stämmde inte mitt fordon till 100% med fordonshandlingarna. Vilket liv det blev.
Så körkort räcker.

Tack för hjälpen! Jag hade också för mig att man bara behövde ha körkortet med sig men man kan aldrig vara för säker!

En annan fråga när jag ändå är igång. Hur gör ni när ni ska parkera er mc och man ska använda en p-skiva eller köpa biljett? Ska man tajpa fast den på glaset då eller? :)

Julgran skrev:
Tack för hjälpen! Jag hade också för mig att man bara behövde ha körkortet med sig men man kan aldrig vara för säker!

En annan fråga när jag ändå är igång. Hur gör ni när ni ska parkera er mc och man ska använda en p-skiva eller köpa biljett? Ska man tajpa fast den på glaset då eller? :)

Du behöver endast ditt körkort, eller giltig legitimation om du av nån anledning inte har ditt kk...

Ska du parkera tar du med dig kvittot på att du betalt parkeringen, skulle du få böter ringer du P-lisekontoret och visar upp lappen för dem.
Detta fungerar inte alltid, men i teorin gör det det :tummenupp

750RR

Öööö HOST HOST!!

Står det inte på registrerings beviset. "skall medföras vid färd" lr nåt ??

Kan nån kolla? har inte papperet tillgängligt nu.

Stoppsladd skrev:
Öööö HOST HOST!!

Står det inte på registrerings beviset. "skall medföras vid färd" lr nåt ??

Kan nån kolla? har inte papperet tillgängligt nu.
Har kollat!!
Svar nej.
Enda gången du ska ha fordonshandlingar är när du har släpkärra efter dig.

Som nån sa här.
inte ens körkort är ett måste, det räcker bra med id-handlingar.

Julgran skrev:

Jag brukar i dessa nödfall bara klämma fast lappen i tanklocket, har inte blivit snodd hittills. Ännu bättre, parkera hojen vid vanligt cykelställ eller var som helst där det finns plats. Leder till fler lediga parkeringsplatser vilket gör snuten glad (eller?) plus att det blir gratis. Har aldrig hört talas om att nån åkt dit för det, åtminstone inte utanför "fjollträsk"-området :).

*host* reg beviset*host*

o körkort.. o varför inte ett försäkringspapper..??? :tummenupp

Hmmmm

Farbror polisen kollar ju upp om din hoj är försäkrad, skattat och gör en bra bit över 250 km/h :D .... allt sånt kan dom ju kolla över radion :fakta ... så det ända man behöver är godkänd ID-handling :crash

Tyro skrev:
Får du inget bra svar här kan du ju alltid knalla in på den lokala polisstationen och fråga.

e du helt tokig eller... man kan ju inte bara trava rakt in i fiendens läger fattar du väl.. :rolleyes:

Ska du parkera tar du med dig kvittot på att du betalt parkeringen, skulle du få böter ringer du P-lisekontoret och visar upp lappen för dem.
Detta fungerar inte alltid, men i teorin gör det det

NEJ! Så ska man absolut inte göra, det slutar alltid med att man får betala bötern. Man ska ha en liten 1-liters plastpåse(fryspåse) med sej som man lägger parkeringslappen i. Påsen knyter man runt backspegeln eller om man inte har nån backspegel så går det bra att knyta runt vad som helst. Kanske runt stålramen som styvar upp kåpglaset? Själv brukar jag parkera där det inte kostar nåt för stt slippa krångel. Cykelparkering funkar utmärkt.

e du helt tokig eller... man kan ju inte bara trava rakt in i fiendens läger fattar du väl..

Lär känna din fiende, så att du kan besegra honom!!!

Julgran skrev:

Ta ett gummiband och fäst runt ett av handtagen, då har du alltid nåt att fästa p-lappen i. :tummenupp

Nyheter
Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE