Vilka påslag har en mchandlare?

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Ta en ny gsxr1000 för ca 131'. Någon som vet vad handlaren har betalat för hojen?

Mellan 13 och 20% inte ett öre mer.
Handlaren tjänar i stort sett ingenting på hojen om den står längre än ett par månader,räkna in hyra osv så har snart dom få tusenlapparna försvunnit.
Handlaren tjänar på att sälja tillbehören och ev service, samma som i bilbranschen.

Last edited:
15 - 20% som ska betala lager löner lokaler mm mm ganska rimligt!

fick höra nå grymma summor av en skoterförsäljare..
han sa inte riktigt vad dom betala o sen slog på men man fick en hint..

deee va sjukligt :3freak

EN lokal Mc handlare på orten berättade att dom gad ca 98 för en yzfr1 05.
Den står och dammar och priset är nere i 114900:-

ozeo skrev:
2108342 fick höra nå grymma summor av en skoterförsäljare..
han sa inte riktigt vad dom betala o sen slog på men man fick en hint..

deee va sjukligt :3freak
Skoter är bra marginaler på. Kommer ihåg när jag jobba i åre och skoteruthyrarna köpte 20 nya skotrar och köpte de så billigt att de fick lika mycket som de gav när de sålde de efter säsongen.
Mc tycker man borde ha lite bättre än bilbranschen men vet inte säkert.

Fürstenhoff skrev:
2108098 jag skulle med bilbranchen som bakrunds info gissa på 13-15% som maximal marginal!!

/Fürstenhoff.

Att dom skulle betala endast 70 tusen är helt omöjligt!! Skulle tippa att dom betalar dryga 100 tusen!!

/Fürstenhoff.

Kan tänka mig att MC handlarna ligger på närmare 10% än 15. I bilbranchen har marginalerna minskat som fan sista 5-6 åren. Jobbade på Saab runt -00 & då hade vi 17%.... Nu på VW/Audi ligger vi mellan 10 & 11,5% på nya kärror... De handlar bara om omsättning idag.

smacker skrev:
2108382 Kan tänka mig att MC handlarna ligger på närmare 10% än 15. I bilbranchen har marginalerna minskat som fan sista 5-6 åren. Jobbade på Saab runt -00 & då hade vi 17%.... Nu på VW/Audi ligger vi mellan 10 & 11,5% på nya kärror... De handlar bara om omsättning idag.
Fast å andra sidan så är ju bilar mycket dyrare än vad hojar är i genomsnitt, så 10% på en spretans sporthoj är ju vesäntligt mycket mindre än 10% på en A4/6'a eller en Passat.

Hoztic skrev:
2108496 Fast å andra sidan så är ju bilar mycket dyrare än vad hojar är i genomsnitt, så 10% på en spretans sporthoj är ju vesäntligt mycket mindre än 10% på en A4/6'a eller en Passat.

hahahaha,, matte på hög nivå :tummenupp
Humor humor

Inköpspris för en vevaxel till en gsxr från KGK: 3'500
Utpris till kund: 11'000

Det är vad mina källor sagt iallafall.
Utpriset vet jag däremot att det stämmer helt och hållet :näsblod

smacker skrev:
2108382 Kan tänka mig att MC handlarna ligger på närmare 10% än 15. I bilbranchen har marginalerna minskat som fan sista 5-6 åren. Jobbade på Saab runt -00 & då hade vi 17%.... Nu på VW/Audi ligger vi mellan 10 & 11,5% på nya kärror... De handlar bara om omsättning idag.

Mmm, låter rimligt. Kanske OT men hur tusan gör parallell importörerna? Vad slipper de betala måntro? De ligger väl runt 10% billigare.

Annars tas ju det mesta igen på service/tillbehör ganska snabbt.

TukTuk skrev:
2108798 Mmm, låter rimligt. Kanske OT men hur tusan gör parallell importörerna? Vad slipper de betala måntro? De ligger väl runt 10% billigare.

Annars tas ju det mesta igen på service/tillbehör ganska snabbt.

Svenska generalagentens vinstdel, då parallelimportören oftast hämtar cyklarna från Tüskland och där är ofta generalagenten helägt dotterbolag till japanska firman. Plus att de har större volymer och kan klara sig med lägre påslag och att de handlar med Euro kontra Yen istf kronor kontra yen osv osv.

Red skrev:
2108743 Inköpspris för en vevaxel till en gsxr från KGK: 3'500
Utpris till kund: 11'000

Det är vad mina källor sagt iallafall.
Utpriset vet jag däremot att det stämmer helt och hållet :näsblod

Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna :tummenupp

Lika i t ex Hifi affärerna. 15 - 20 % påslag ungefär på elektroniken och 80% på kablarna

Vet inte med mc. Men fick se lite papper när jag skaffade tjänstebil för några år sedan.
Ny Audi A4 1.8T med endel utrustning = vanligt pris nära 300k
Leasingföretagets pris låg på 180k.

Galen skillnad... :3freak

Jag har mycket svårt o se hur en MC firma skulle överleva på 10-15% mariginal, I så fall lär dom ha sanslösa marginaler på annat, En sessongs vara som mc kan ju inte rimligtvis ha lika låg mariginal som ex kapitalvaror som ligger på ca 12%

Verkar vara många som hävdar det men jag är skeptisk, Ska rota i lite affärs data baser på universitetet, återkommer

Chii skrev:
2110944 Jag har mycket svårt o se hur en MC firma skulle överleva på 10-15% mariginal, I så fall lär dom ha sanslösa marginaler på annat, En sessongs vara som mc kan ju inte rimligtvis ha lika låg mariginal som ex kapitalvaror som ligger på ca 12%

Merförsäljning!!! Det finns väl nästan inte en enda detaljaffär som lever på EN huvudprodukt. Allt runtomkring ger marginaler, förbrukningsvaror som oljor, kedjespray, skinnställ, service på mc kanske, eller?

Elektronikbranschen tjänar som exempel säkert inte pengar på tv-apparaterna, dom har marginalerna på alla kablar, tv-bänkar, väggstativ m.m. , allt som behövs för att i de flesta fall få apparaten på plats eller fungera :-)
Men såklart kan volymförsäljning göra klirr i kassan också!

Datorbutiken lär ju inte tjäna pengar på bläckskrivarna som kostar 299kr (åtminstone inte tälja guld) , men bläckpatronerna som kostar mer än skrivaren gjorde i inköp lär ju ha en marginal :-)

/Nitrous

SVooSh skrev:
2110920 Vet inte med mc. Men fick se lite papper när jag skaffade tjänstebil för några år sedan.
Ny Audi A4 1.8T med endel utrustning = vanligt pris nära 300k
Leasingföretagets pris låg på 180k.

Galen skillnad... :3freak

Missar du inte något, typ moms? Min dåvarande A4 1.8T tjänstebil ( -01) utpris 280k leasingfirman ( Världens största billesingfirma, ja faktiskt! ) betalde 220k

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman