Vilka områden är ok i hbg?

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Vart skall man bo i hbg (bostadsrätt/hyresrätt) om man vill bo civiliserat och bra men inga överpriser?

drottninghög är nog populärt :D *not*

hade bostadsrätt i wilsonpark/husensjö. Hyfsade priser och endast 15 min gångpromenad till centrum (dock får du gå genom kyrkogården, ej så kul när det e mörkt och alla döda blir levande :död)

Stattena, tågaborg, olympia, husensjö... endast dem jag har erfarenhet av. Bra erfarenhet då.

Nära till stan, bra med bussar, inget getto... Husensjö är dock mer villaområde tillskillnad mot dem andra.
:tummenupp

Kattarp.
12 min till knutpunkten med tåget.
Sedan brukar TTn passera genom byn, då kan man hänga på:banana

Får du tag i en icke renoverad äldre lägenhet men ändå välhållen är hyran rätt låg även i de "finare" områdena. Dock inte så lätt att komma över en sådan lägenhet utan byte eller kontakter. Håll utkik i lokaltidningen på helgerna. Ibland kan man ha tur.

Prioriterar du gångavstånd till det mesta i stan skulle jag titta på norr, delar av centrum, tågaborg, olympia, slottshöjden.

Gå in på Helsingborgs kommuns hemsida www.helsingborg.se
välj: - För besökare - kartor - Helsingborgskartan så ser du var områdena ligger.

Slottshöjden är kanon! Allt du behöver är en cykel, du tar dig till knutpuntken på 3-4 minuter och området är dessutom riktigt lugnt! :)

Vad är överpriser?

Västra Berga bostadsrätter i Riksbyggen och HSB.

- 35 min fyllepromenad (hem) från centrum.
- Tågstation 5 min o bussholk 3 min.
- 10 min ner till C m buss.
- 3 min så är du på motorvägen E4/E6.
- Väla köpcenter, 10-12 min m buss. 6 m bil.
- 5 min till 111'an mot Höganäs m bil eller 12-13 min prommenad till bussholk.

P-plats. 50 kr/mån.
Kallgarage 100 kr/mån. (mc 50 kr)
Varmgarage 200 kr/mån.

Kattarp.
12 min till knutpunkten med tåget.
Sedan brukar TTn passera genom byn, då kan man hänga på:banana
flyttade just ifrån kattarp, fick inte ha något ifred... stal allt!! o förstör!
inbrotten ökar... 5år sen va det hejdå:glömdet

drottninghög är nog populärt :D *not*

hade bostadsrätt i wilsonpark/husensjö. Hyfsade priser och endast 15 min gångpromenad till centrum (dock får du gå genom kyrkogården, ej så kul när det e mörkt och alla döda blir levande :död)

Vad e det för fel på Drottninghög???
bodde där i 14 år och skulle lätt kunna bo där igen...

Jävligt intressant tråd det här.

Vad är du ute efter? Kultur och lite trevliga resturanger? Instängd i en trapp där inga hälsar och kikar i gluggen när du går förbi? Trapp med skattefifflare?

Folk kommer antagligen att ge dig tips efter deras egna synpunkter och inte direkt vara speciellt objektiva.. Jag har själv bott på ett område i 20år som alla här lär kalla ghetto, men växer man upp på stället så ser man annorlunda på det, aldrig varit med om öppet våld och dyl, dock bodde jag nästan granne med en mc-tjuv :D
Bodde senast nu på "Ghettosöder" som jag själv tycker är jättemysigt, precis som snobbigare områden har de mycket äldre lägenheter med sin charm i men det jag gillade bäst var självklart läget. Du var mitt i smeten på direkten, alla sorters människor, frukttorg och mycket speciella och GODA! resturanger att prova på!
Tycker även att människorna runt om kring här är väldigt öppna och glada, till skillnad mot vissa andra områden där folk är väldigt instängda och inte direkt utåtriktade.. Kan iofs bero på den klassiska bilden av hur vi svenskar är.. Det som var minus med att bo på söder var kyrkan som skulle väcka mig när de jävla klockorna lät :D
Hur mycket en lägenhet kostar beror mer på skick och byggnadsår än område, men visst, vissa område har sin prägel.

Lycka till i dimman :tummenupp

Helsingborg har alla sorts ställen att bo på, platta områden, trånga gränder och byggnader som man kan tro kom upp under miljonprojektet så som drottninghög och adolfsberg med sina cementhöghus..

:glömdet
Jävligt intressant tråd det här.

Vad är du ute efter? Kultur och lite trevliga resturanger? Instängd i en trapp där inga hälsar och kikar i gluggen när du går förbi? Trapp med skattefifflare?

Folk kommer antagligen att ge dig tips efter deras egna synpunkter och inte direkt vara speciellt objektiva.. Jag har själv bott på ett område i 20år som alla här lär kalla ghetto, men växer man upp på stället så ser man annorlunda på det, aldrig varit med om öppet våld och dyl, dock bodde jag nästan granne med en mc-tjuv :D
Bodde senast nu på "Ghettosöder" som jag själv tycker är jättemysigt, precis som snobbigare områden har de mycket äldre lägenheter med sin charm i men det jag gillade bäst var självklart läget. Du var mitt i smeten på direkten, alla sorters människor, frukttorg och mycket speciella och GODA! resturanger att prova på!
Tycker även att människorna runt om kring här är väldigt öppna och glada, till skillnad mot vissa andra områden där folk är väldigt instängda och inte direkt utåtriktade.. Kan iofs bero på den klassiska bilden av hur vi svenskar är.. Det som var minus med att bo på söder var kyrkan som skulle väcka mig när de jävla klockorna lät :D
Hur mycket en lägenhet kostar beror mer på skick och byggnadsår än område, men visst, vissa område har sin prägel.

Lycka till i dimman :tummenupp

Helsingborg har alla sorts ställen att bo på, platta områden, trånga gränder och byggnader som man kan tro kom upp under miljonprojektet så som drottninghög och adolfsberg med sina cementhöghus..

:jisses inte ofta men då och då imponerar du:glömdet

Edit: Måste vara en kontokapning igen:gnissla

Kan vara bra och bli medlem på helsingborgshem.se och samla på sig dagar i kö och hålla koll på lite lägenheter då och då. Hbg är populärt och svårt att fixa boende tycker jag :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT