Vilka olika hojar har ni kört?

Lite av det gamla skrot man råkat snubbla över:

Honda CX500 -79
- klassik plastgris, stor å tung för att vara 500, men en hel del umpa i motorn
Husky 488 2-takt luftkyld i olika formationer
- en mördarmaskin som mest gräver diken i naturen
Moto Guzzi Le Mans III -??
- klassiskt med platt dyna. Rasade sedan ramlagren
Suzuki XN85 -84
- underskattad, byte till nyare turbo ger 120 hkr rakt av....
Suzuki GT750
- bänglig vätskekyld 2takts trepip. Naken hoj i samma stil som moderna GSX750

...samt några av de nyare maskiner som körts:

Kawa Meanstreak 1500 -02
- bra hoj men tam motor, kunde haft en.
BMW R1200GS -04
- vill ha
Yamaha TRX850 -97
- glöm SV650
Honda PanEuropean -03
- enmanshoj, men den tar mycket packning
H-D V-Rod
- eller var det en Porsche? Vibrerar minimalt och motorn har effekt.
Ducati ST4s
- får jag ingen BMW vill jag ha denna
Ducati Multistrada
- alltför nervös bakdel

Edit: Vi kortar väl ner den långa listan till några av de mer udda eller minnesvärda....
 
Last edited:
Ingen mening att räkna upp massa standardhojar....så Buell Firebolt och HD V-rod är väl det ovanligaste jag har kört.
 
Får väl dra dom jag själv haft då...

Kawasaki KX80
Suzuki GP125
Yamaha RD125
Yamaha RD350
Honda NS125F
Suzuki DR500
Yamaha YZ125
Yamaha YZ250
Yamaha YZ250 (#2)
Kawasaki ZX6R
Yamaha DT125R
Kawasaki ZX9R
Suzuki TL1000R
Husaberg FS650e
Yamaha XT350
KTM 525 EXC (nu)

Sen har jag kört lite skit med förutom dom...:

Honda CB750
Chopper Teachers Candy (CB500)
Aprilia RS250
Suzuki GS500E
BMW K1200
Yamaha TT600
Suzuki GSXR-750
Honda CR250
Honda CR125
Yamaha WR426F
...
 
Nyteknik skrev:
Ingen som kört något ovanligt? :rolleyes:

Kom på en ovanlig faktiskt, farfars gamla Monark på 147 cc från 1954 eller nåt sånt. 2-taktare på 8 hk som passade utmärkt på isen i Björköfjorden för några år sen. :) Den har teleskopgaffel, dock aningen bucklig så den funkar inte så bra längre.
 
Intresseklubben kan börja anteckna, blir förvånad om någon orkar läsa och bryr sig :näsblod


Bmw F650
Bmw R1150 Rockster

Buell X1 Lightning

Ducati Multistrada
Ducati Monster 750
Ducati Monster S4
Ducati St4S
Ducati 748 R

Honda CBR 600 F
Honda CBR 600 RR
Honda CBR 929 RR
Honda Hornet 600
Honda VFR 800
Honda Deauville
Honda Shadow
Honda XLV Transalp
Honda VTR 1000 Firestorm
Honda CB 500
Honda XL 125

Kawazaki KMX 125
Kawazaki KLE 500
Kawazaki Zephyr 750
Kawazaki ZR-7
Kawazaki KMX 180 (eller var det 200?)

Suzuki Sv650
Suzuki TL1000R
Suzuki Gsx 750

Triumph Sprint ST
Triumph Sprint RS
Triumph Daytona
Triumph TT 600

Yamaha RD 125
Yamaha FZS 600
Yamaha XT 350
Yamaha Dragstar
Yamaha Wildstar
Yamaha TDM 850


- - - - - - - - - - - = många ...oj!
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Ingen som kört något ovanligt?

Några ovanliga då:

Kawasaki Mach IV
Trecylindrig tvåtakts 750 i cykelram med obefintliga bromsar.
Bakhjulsåka mer regel än undantag. Lämnar ingen oberörd.

Rickman Kawasaki/Honda
Bra väghållning. Bra bromsar. En av mina absoluta favoriter.
Hjulbas som en buss. Inget för snabba kursändringar däremot bergsstadig i toppfart.

Suzuki OR 50
En lättvikts customhoj med 50cc tvåtaktsmotor.
Klarade 90-100 km/h. Bakhjulet på de tre lägsta växlarna. :yoparty

__________________________________________________________________

Samt en massa vanliga. En hoj som imponerat på mig är:

Honda Pan European
Otroligt vad det går att åka med den efter en kurvig väg. Vikten känns inte alls.
Fullt möjligt att hänga av många medelgoda sporthojsförare med en sådan.
200km/h märks knappt. Perfekt Highspeed touringhoj.
 
Inte så många ännu:

YZ125 ~'94, preppad för stadiumcross (eller vad det nu heter, något hetsig...)
YZ125 ~'95
DT125MX årsmodell "äldre"
TS125R
YZ250 '89, endurokittad
Z250 :-)
XT600 '97 (min egen)
XT600 nyare, mellanklassare
DR650, borrad till 7xxcc för att funka som uppkörningshoj. Sunkig kvalitetskänsla...
CBR929RR '00 Woohaa!!! (trots att jag var riktigt feg...)
Triumph Tiger 955i ~'02
 
Last edited:
PacMan skrev:
Kom på en ovanlig faktiskt, farfars gamla Monark på 147 cc från 1954 eller nåt sånt. 2-taktare på 8 hk som passade utmärkt på isen i Björköfjorden för några år sen. :) Den har teleskopgaffel, dock aningen bucklig så den funkar inte så bra längre.


Jag har kört en monark maraton från 1953, 146cc 2-taktare 9hk.

Min TZR 125
cRoCs TZR 125
Cool 2000:s TZR 125
Honda MTX 125

Yamaha Virago 535

Kommer inte på mer. :va
 
Min story:

Egna hojar:
Suzuki GT 125 -77 med 81:ans X4 motor => Gillade motorns gång och ljud (twin). Maxade dock beskedliga 120.
Yamaha RD 125 LC -84 => den enda hoj jag köpt från affär, gick 140 km/h mil efter mil, ingen nervositet, kanonhoj, boyesen reeds.
Yamaha RD 125 LC -82 => renoveringsobjekt som kostade mig skjortan, trimmad med bla. 30mm dellorto och gianelli dämpare. Satte på en snygg sving från -85:ans modell så det spårade väl inte riktigt med farliga wobbeltendenser i fart.
Yamaha RD 350 LC -84 => denna gick väldigt bra, hade rejsats med så antagligen var den perfekt balanserad i motorn, på slutet en välförtjänt omborrning och nya yamaha kolvar! Slick 50 gjorde den än gladare.
Yamaha XJ 600 -86 => min första egna fyrtaktare, var ett klipp när jag köpte den, återhållsam acceleration visade sig bero på dåliga tändkablar! för upprätt för min smak (då) och känslig för sidvind, fast det kan ha varit nåt med gaffeln eller däcken.
Suzuki GSX-R 1100 -86 => ojojoj, vilken motor! körde de första 70 landsvägsmilen utan att växla ned vid omkörningar. Kändes tung i kurvorna. Lite orolig motorgång när man körde på konstant varvtal i 90 typ, alltså nästan tomgång. Motorn kändes trots det mycket pålitlig. Respekt.
Yamaha RD 350 F -88 => abstinensbesvär löstes med denna hoj, extremt fint skick, inte lika bra balanserad som min förra rd. Motorn drog bra och så.. Men ändå kändes det som om hästkrafterna inte räckte till längre. Jag var väl avtrubbad.
Yamaha RD 500 LC -84 => min nuvarande hoj. Väldigt underhållande motor. Trots att det bara skiljer 150 kubik till lillbrorsan så är motorn väldigt stark. Går nästan lika bra med passagerare som utan, vilket inte kunde sägas om RD 350:orna. Börjar dra från 4000 varv. Svänger ganska bra, går stabilt rakt fram. Man bör ha tummen på rätt plats för att äga en sådan här hoj, iallafall om man gör servicen själv. "Delicate Care" säger kanske det mesta - att man håller uppsyn extra ordentligt på hur motorn mår och går. Belöningen är en tvåtakts-spark i arslet kombinerat med ett dovt insugningsljud eller ett ilsket brölande :hihi

Provkörda:
Zündapp KS 125 Sport -81 => Gick fort och bra tyckte han utan körkort och med moppehjälm (höll på att ta kk).
Yamaha DT 125 LC -82 => körskolehoj, gick bra över gropar och i böjar med, inte så snabb men bra moment.
Kawasaki AR 125 -84? => var tänkt att inhandlas, men jag var inte myndig sas det så jag fick hoppa över tillfället. Hojen gick lite dåligt i toppvarv, visade sig bero på igensotat avgassystem, efter att handlarn låtit sota det så gick den som spjutet tyckte jag.
Yamaha TZR 125 F -87 => sambons hoj, kört både som ostrypt och strypt. Det är en kanonhoj för 125:a åkarna. Vassare än RD 125 i topp. Styr och bromsar bra. Som strypt är hojen inte lika rolig att köra, fast den knuffar på bra. Omkörningar är inte längre säkra att göra.
Yamaha XJ 550 -82 => körskolehoj, tycker fortfarande att det är en klassiker, rolig att köra, tufft stuk. Körskolehojen var iofs. svårväxlad, kanske misshandlad.
Suzuki GSX-R 750 -92 => Rätt så pigg motor, går mjukt, lättsvängd. Racemässig sittställning.
Suzuki GSX-R 1100 -92 => Motor!! Inte lika lättsvängd som sin lillebror.
Honda CBR 900 RR -92 => Motor! Knuffar på bra, bred om tanken. Mycket lättsvängd. Kändes som en kanonhoj. Synd att man inte vann den i SuperBike.. Lite av en drömhoj ännu..

That's it
 
Last edited:
Honda CA (min)
Honda NSR
Yamaha TZR
Yamaha YZ
Yamaha RD
Yamaha DT
Aprilia RS
Rex Chopper
suzuki GT 124 X4
Suzuki DR

alla 125cc...
 
Last edited:
Massor .. men den coolaste och senaste förutom min egen förstås var:

Triump Rocket III 2300cc .... nu snackar vi kubik!!! :yoparty
Samma specar som min Volvo 740 i stort sett .. 2,3 liter och 140 hästar, fast en femtedel av vikten .. vridmoment som .. ja .. inget annat!

Ruskigaste är nog Kawasaki ZX10R -04 .. blir ju skallad av bensintanken på vilken växel som helst kändes det som.
 

Bifogat

  • RocketIII_800.jpg
    RocketIII_800.jpg
    138.8 KB · Visningar: 293
  • ZX10R_800.jpg
    ZX10R_800.jpg
    139.2 KB · Visningar: 152
Last edited:
min Tzr 125 '87 : funkar bra om den inte pressas allt för hårt

Ovanlig
Farsans Kawasaki mach 3 500cc 2 -takt 'gammal som gatan : fy fan går knappt hålla på vägen i kurvor (körde den när jag var 15 - 16) rakt fram drar den iväg rejält men trumbroms bak å fram = farlig hoj

polarens Cbr600f '99 : vad kan jag säga går inte att jämföra med någon av de "hojjar" jag har kört, vill ha!
 
Har fan inte kört mycket, förutom ett gäng 125:or, skolans övningskörningskawor samt en massa crossar så har jag nog bara kört:

Suz RGV250 -93 (grymt chassie)
Suz GSXR1100 -94 (mustig)
Suz RG500 -86 (hysterisk)
Honda XR600 -86 (dricker bara olja som f.n... :3freak )

Jag brukar sällan fråga efter att prova andras hojar, så då blir det inte så mycket annat kört.

/J
 
Suzuki DR350
Yamaha XT600E
Yamaha R1
Suzuki Bandit 600

Det är nog inte fler.
 
Honda CB 500 (stryp) - körskolehojen denn var riktigt tråkig
Yamaha WR 400 - Denna gick riktigt bra.
GSXR 600 -97 - Denna gick också sjukt bra
SACSH 125a Offroad

Sen har man kör lite små lek hojar med.... YZ 250.. CR 80.. YZ 80... PW 50 och 80.. YZ125.. CR125.. GRC minimoto..
:banana
 
125cc suzuki rm cross
250cc yamaha yz cross
600 Honda shadow
1100 Honda shadow
Suzuki Gsx 750
Kawasaki Kle 500
Yamaha fzr 1000 genesis.
 
tassen skrev:
KTM DUKE 2.......orkar inte ens beskriva eländet...vilket överreklamerat skit...

Du körde säkert en som var original ? Synnerligen trötta maskiner som låter som en Briggs & Stratton - hade du testat min gamla så vore det annorlunda ;)

Mest udda cykel jag provat, är en HD från 1923 med självmordskoppling, två växlar och korkbelägg för bromsarna - fy f_n vad otäckt när den kom upp i marschfart :eek:
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top