Vilka offentliga möten bör kommunala tjänstemän få anlitas till?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Klippte ut några citat som sammanfattar artikeln nedan. Kontentan är hur kreativa de är att gå runt problematiken genom att ändra arrangör. Sådant förekommer nog oftare än vad man tror. Personligen kan jag nog tycka att tjänstemännen ska vara opartiska och inte delta i offentliga möten där det kan bli ifrågasatt även om tjänstemännen i sig skulle ha hög personlig integritet och bara varit där för att svara på sakfrågor och överlåtit till politikerna att driva opinionsbildningen. Det bör inte få bli en gråzon som suddar ut skillnaden mellan politiker och tjänstemän i allmänhetens ögon.

http://hd.se/helsingborg/2011/05/17/politiskt-gral-om-vad-tjansteman/

"Socialdemokraterna skulle nyligen arrangera ett öppet möte om kvinnor i utsatta livssituationer. På programmet stod bland annat att en tjänsteman från socialförvaltningen skulle prata om sin verksamhet."

Det sågs inte med blida ögon från oppositionen.

"Hur gick det då med Socialdemokraternas öppna möte om socialtjänst som vi inledde texten med?

Jo, de ändrade arrangör, från S till studieförbundet ABF. Och så hölls mötet som planerat."

ABF=Arbetarnas Bildningsförbund

http://www.studieforbunden.se/Pages/abf.html

Nödvändigt att kommentera tråden med det? Själv brukar jag hoppa över trådar som saknar något intresse från min sida. Sedan kanske inte ämnet är världens sexigaste direkt medges, men det är något som går att diskutera. Vill vi att våra politiker ska använda tjänstemännen i politiska syften? Det kan få konsekvenser senare.

På vilket sätt är det upprörande att någon från socialtjänsten berättar om verksamheten?

Hade det varit lika upprörande om han hade berättat om verksamheten inför en skolklass?

Inför socialutskottet?

Inför regeringen?

Inför ett fotbollslag?

Inför en abf kurs?

På vilket sätt är det upprörande att någon från socialtjänsten berättar om verksamheten?

I just det här fallet kan man inte bli riktigt upprörd, men jag kan faktiskt förstå ett ställningstagande mot att man inte bör använda sig av tjänstemännen på det här sättet. Vill man verkligen att de ska förbli politiskt opartiska bör man nog vara försiktig med hur man använder dem.

Last edited:
I andra trådar gnälls det över att politikerna har för lite insyn och förståelse i frågor dom beslutar om...

Det är väl alldelens lysande om dom vill lära sig mera.

I andra trådar gnälls det över att politikerna har för lite insyn och förståelse i frågor dom beslutar om...

Det är väl alldelens lysande om dom vill lära sig mera.

Nu var väl knappast publiken politiker?

Så där handlar det om att använda socialtjänstemän i politiskt syfte för att bilda opinion. Under kafferasten berättas förmodligen övertygande om hur alla de hemskheter som tjänstemannen berättat är något som (S) kommer satsa extra mkt på under kommande mandatperiod, OM de får makten.

Fult röstfiskeri som lockar en ofta politiskt obildad publik.

...är ett annat perspektiv!

Nu var väl knappast publiken politiker?

Så där handlar det om att använda socialtjänstemän i politiskt syfte för att bilda opinion. Under kafferasten berättas förmodligen övertygande om hur alla de hemskheter som tjänstemannen berättat är något som (S) kommer satsa extra mkt på under kommande mandatperiod, OM de får makten.

Fult röstfiskeri som lockar en ofta politiskt obildad publik.

...är ett annat perspektiv!

Brukar du ofta gå på "öppna möten" som arrangeras av KPMLr?

Nej, det är nog närmast att betrakta som en intern vidareutbildning inom partiet.

Hur är det med den andra sidan? Är det ok ifall den "högra sidan" lånar in typ riksbankchefen eller andra högt uppsatta tjänstemän för sina möten?

Har ingen koll på ifall det sker, men borde vara samma sak.

Tror att det kan vara ok och även nyttigt ifall de medverkande håller sig neutrala i sina åsikter.

Har i alla fall själv lyssnat på 2 riksbankschefer i samband när jag pluggade på universitetet och de var väl inte helt neutrala i sina åsikter.

Last edited:
Hur är det med den andra sidan? Är det ok ifall den "högra sidan" lånar in typ riksbankchefen eller andra högt uppsatta tjänstemän för sina möten?

Har ingen koll på ifall det sker, men borde vara samma sak.

Tror att det kan vara ok och även nyttigt ifall de medverkande håller sig neutrala i sina åsikter.

Har i alla fall själv lyssnat på 2 riksbankschefer i samband när jag pluggade på universitetet och de var väl inte helt neutrala i sina åsikter.

Ingves roll är sanktionerad av båda sidor i politiken. Vidare har RB en strikt ekonomiskt funktion. Något som inte tillämpas i politiken (av ibland förklarliga skäl).

Så länge våra politiker sitter i tinget ser jag inget anmärkningsvärt med det där.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år