Vilka motorer passar i en Honda CBR 600 F3 1996

sport_ajn

Medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Hej!
Jag trodde att årsmodellerna 1995 - 1997 var identiska förutom färgen på kåporna. På skroten tror dem att man kan stoppa in en 1998 motor i min 1996 (Honda CBR 600 F3) chassi stämmer det? Är det samma tändbox, motorblock och allt annat på motorn som är lika?

Jag har läst på ett annat forum att oljetråget ska vara djupare på senare modeller 1997 tror jag att det var och att dreven i växellådan är mer hållbara.

Är det någon som vet för jag står i valet och kvalet att köpa en 1996 års motor eller en 1998 års motor. Vilken ska jag välja?

Åke

Har kollat lite mer, verkar som om 1998 också passar. Är det någon som kan bekräfta detta?
 
Last edited:
Verkar som jag får svara på det här själv:

1997 updates included, an improved ram air system, more ignition changes

If I am going to be critical the engine response on the later F3 97/98 models is quite noticeably better than the earlier F3 95/96 models. The changes to the ram air system and the remapped ignition really made a difference and the bike simply feels much better and pulls harder everywhere, even right from tickover

Frågan är om 1998 motor går som skit med 1996 el och luftsystemet?
 
Det verkar var ett djävla skit att byta motor. Jag ringde till Bilprovningen i dag och frågade vad som gällde vid en registeringsbesiktning (jag vill ju ha rätt motornummer i regbeviset). Jag vet inte om han blåste mig men Killen på Bilprovningen sa att jag behövde ha ett intyg från Honda även fast jag skulle stoppa in en 95 motor i en 96 ram.

Ringde då till Honda och fick snacka med en kille som sa att han inte kunde spåra motorn till en specifik ram. Han bad mig då kontakta skroten för att få reda på ramnumret så att han kunde skriva ut intyget.

Insåg att jag inte hade lust att åka med på denna karusell utan valde istället att riva motorn och laga lådan.

Tydligen så är det inte vanligt att motornumret står på nya regbevis men på mitt stod det....
 
Last edited:
Behövs registreringsbesiktning ö h t? Räknas motorbyte som ombyggt fordon? Med bilar brukar det inte vara några problem så länge man inte sätter i en motor som är äldre än bilen pga avgasreglerna, en nyare motor är alltid ok. Förutsatt att effekten inte ökas med mer än tillåtet, brukar röra sig om 10-20 % effektökning.
 
Om motorn går sönder måste man ju få byta motor, bilprovningen kollar inte motornr vid besiktning så de behöver du inte oroa dig för. jag har tom, besiktat en fireblade 900 med en blackbirdmotor på 1100cc.

på hoj får effekt och vrid inte öka alls, om man inte drar in sfro dvs.
 
OK det låter bra, så om man skiter i att det står fel motornummer på regbeviset så går det alltså bra att byta.

Jag kommer dock att laga lådan. Det går ju inte att prova motorn innan man man har rivit ur den gamla och jag vet att jag kommer bli djävligt bitter om den nya motorn inte funkar som den ska.

Men tack för info:n
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top