Vilka motardhjul passar 625 SXC -04?

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
Jag har till slut köpt en 625 SXC -04 men nu tänkte jag börja leta motardkit till den, och frågan är vilka fälgar som passar min hoj.
Även tips om bromsoksadaptrar osv mottages varmt.

KTM 625-640-660? Vilka årsmodeller?
Husaberg-fälgar? Modeller, årsmodeller?
KTM SX/EXC/SMR? Årsmodeller?
Andra märken?

/ Andreas

Jupp de flesta passa, men är lite osäker om även SXC ändrade axeldiameter i fram också som t,ex supermoto har gjort. Annars är det samma i bak!

Dock får du ha i beräkningarna att vissa behöver distanser mm

Nu har jag köpt ett motardkit, med framhjul för den grova axeln.
När jag sen skruvar bort orginalhjulet så märker jag att jag har den tunnare hjulaxeln...
Så, vad fan gör jag nu?
Finns det distanser att köpa för att få det att funka?

Min original hjulaxel är 20 mm, motardhjulets innerdiameter är 26mm.

/ Andreas

Last edited:
20 > 26 mm

Artikelnr: SXS.03.540.400

AXLE REDUCTION KIT Also requires 20 mm front axle 503.09.081.200 and nut 503.09.082.100. This allows the fi tting of a front wheel with an axle diameter of 20 mm onto forks designed to normally accept an axle of 26 mm.

Hos karlströms

SXS03540400 Axle reduction kit 189,00 SEK

motardnisse skrev:
2060031 20 > 26 mm

Artikelnr: SXS.03.540.400

AXLE REDUCTION KIT Also requires 20 mm front axle 503.09.081.200 and nut 503.09.082.100. This allows the fi tting of a front wheel with an axle diameter of 20 mm onto forks designed to normally accept an axle of 26 mm.

Hos karlströms

SXS03540400 Axle reduction kit 189,00 SEK
Det kitet är tänkt om man ska konvertera åt andra hållet.Äldre typen av hjul på hoj med 26mm axel.Svarva nya distanser så funkar det.

Moto-XXX skrev:
2059444
Min original hjulaxel är 20 mm, motardhjulets innerdiameter är 26mm.

/ Andreas

Men var det inte så han ville? 20 --> 26

Busaberg skrev:
2060408 Det kitet är tänkt om man ska konvertera åt andra hållet.Äldre typen av hjul på hoj med 26mm axel.Svarva nya distanser så funkar det.

20 --> 26

Japp, jag behöver konvertera åt andra hållet. På soe.se har nån dock sagt att det ska finnas även såna kit, jag ska kolla det med Lelles och Karlströms vid läge.

Problemen upphör inte där dock....
Bakhjulet går på, men bromsskivan ligger emot klacken som håller bromsoket, se bilder:
http://hem.passagen.se/slayer/temp/625_1.jpg
http://hem.passagen.se/slayer/temp/625_2.jpg

Jag funderar på att bara kapa bort en bit av klacken, då borde det funka.
Nån som provat?

Moto-XXX skrev:
Jag funderar på att bara kapa bort en bit av klacken, då borde det funka.
Nån som provat?
Det ska inte behövas om man har rätt distans i bakhjulet.Ta distansen från offroadbakhjulet och provmontera med.

Last edited:
När jag provmonterade bakhjulet använde jag inga distanser. Enligt vad jag hört brukar man köra utan distanser på SXC eftersom den har smalare sving än SMC.
Det är riktigt trångt, på höger sida tar däcket i kedjeskyddet, men det är ju bara att plocka bort.

Utan distanserna går det inte att skruva fast hjulet.Bort med kedjeskyddet och tryck i distansen igen så ska det funka.Vad kommer hjulen ifrån? Har dom suttit på en Husaberg eller KTM 450/525 så är dom bolton på SXC också.

Jag tror att hjulen suttit på en 450/525, det är Behr KTM fälgar.
Jag får ta mig en närmare titt på bakhjulet sen, även om jag är skeptisk till att det kommer att gå utan att minska den tidigare nämnda klacken. Om jag tar bort kedjeskyddet bör det ju förstås bli mer utrymme...

"För kännedom", tråden på SOE där samma ämne diskuteras: http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=12292

Last edited:
Åter till framhjulet, jag har varit i kontakt med Lelles och Karlströms och det finns inga kit att köpa som passar mitt behov.

Är det nån som låtit svarva distanser för att kringgå detta problem?
Alla erfarenheter är av intresse.

Var förbi garaget och tog en bild på axeln jag har.
Jag har en 625 SMC där min ordinarie axel är 26mm. Jag fick med en
svarvad axel och detta kit som KTM har.

<------------- är sammanlagt 25,5cm-------------------->
|<-5,5cm->|
är tjockare

Diametern på vänter sida "ända"
är 23mm tjock!

Diametern på höger
sida "ända" är 20mm tjock!

KTM Kit för vänster sida är 45mm lång
och innerdiametern är 24mm

För höger sida är hylsan 52mm lång
och innerdiametern är 20mm

SMC har fyrkolvoket och behöver därmed modifieras för att inte ekrarna ska ta i. Vet ej hur det ser ut just för SXC! Bakfälgen passar direkt på min då jag har ryckutjämnare vilket nog inte finns på just SXC som man måste kompensera med distans! Tror jag fick denna distans nummer av KTM sverige
"Distans till bakfälg": 58410017000 men som sagt osäker när det gäller SXC då denne har smalare sving!

Bifogat

• axel.jpg
    axel.jpg
    80.6 KB · Visningar: 392
Last edited:
Sådär, nu är kedjeskyddet väck och bakhjulet sitter på plats. Använde de distanser som följde med motardhjulet och det ser ut att sitta rakt osv. Motardhjulet har ryckutjämnare, tror inte originalhjulet har det.

Jag mätte bredden på framhjulen över distanserna, originalhjulet var 129mm och motardhjulet (med de distanser som följde med) var 127. Lite skumt tycker jag, men jag tänkte låta de nya distanserna (som nån mekanisk verkstad får tillverka) bli 1mm tjockare vardera så då borde det funka.

Oket jag tänkte använda är ett KTM Beringer, med det ska jag väl inte behöva förskjuta hjul eller ok åt nåt håll?

Tack för all hjälp hittills, om ni känner till nån som kan tillverka distanser åt mig för rimliga pengar är det bara att hojta till.

/ Andreas

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...